Anonym (Hela bitar) skrev 2020-06-28 21:27:52 följande:
Kanske kan n övergå helt till att sluta med purre (om ni ser någon vinst med det) hon klarar det ju uppenbarligen.
Jag är generellt kritisk till livsmedelsverkets rekommendationer, och just antal mål är en sådan sak som jag verkligen inte tror på. Både jag och min man äter i perioder enbart en gång om dagen. Det finns mycket forskning som visar på hälsovinster med det. Mend et handlar ju naturligtvis om vuxna och inte om barn.
Vi är knappast, som jägare och samlare, gjorda för att behöva äta fem gånger per dag.
V har kunnat vara lugna med att bara ge mat tre gånger om dagen eftersom vår dotter ätit sås stora portioner och hela tiden följt sin viktkurva. Hade så inte varit så kanske vi hade känt att mellanmål var nödvändigt.
Just nu är dottern (snart 17 månader) i en period där hon äter MINST fem gånger per dag. Ofta blir det frukost, frukost igen, lunch, frukt, middag. Det hon äter mellan de tre "huvudmålen" är enbart sådant som är på hennes eget initiativ. Hon säger till (tecknar eftersom vi kör babytecken) att hon vill äta, vill ha äpple/ägg/potatis/korv/macka/banan tex.
Vi har varit trygga med att låta henne lära känna sin egen hunger. MEN. Vi har också jopbbat mycket med kommunikation och har varit trygga med att vi märker/hon kan förmedla att hon faktiskt är hungrig. Detta är nog en förutsättning. Annars bör man kanske gardera sig och ge mellanmål för säkerhets skull.
Med andra ord. Jag tycker inte ni ska ge mellanmål bara för att alla andra gör det om barnet följer sin kurva och ni är säkra på att hen inte går hungrig. Och om ni känner att det är RÄTT för er att inte introducera mellanmål förrens ni upplever att barnet behöver/efterfrågar det.
Nej, just nu ser vi ingen stor vinning med att enbart ge bitar/plockmat. På den fronten känner vi nog att vi har ett bra mellan ting, puré vs plockmat.
Tack, känner mig lite tryggare nu med att skippa ett mellanmål. Mellanmålet på eftermiddagen märks att hon behövs då hon blir kinkig om det målet ges senare än vanligt. Är ju dessutom rätt många timmar mellan lunch och middag så där är det förståeligt att det behövs påfyllning. Har man ett barn som vaknar tidigt kan jag förstå att förmiddagsmellis kan behövas men eftersom
vår dotter vaknar runt 7 och sover igen 9.30/10-11/11.30 så känns det som sagt lite tajt :P
Babytecken. Spännande, skulle gärna lära mig! Har ni lärt er själva? Eller hur har ni gjort?