Padirac skrev 2020-08-01 13:36:25 följande:
Alpresenärernas smitta hanterades och efter ett antal veckor försvann dessa linjer av viruset från samhället.
Men parallellt med och före detta spreds smitta som kom från Frankrike, USA, UK. Fär att en lockdown skulle lyckats i Sverige skulle samhället ha stängts ned i februari.
Lagar för detta saknades och saknas i Sverige.
Sverige saknar beredskapsförsörjning och lagar för att hantera en kris av detta mått och slag. Tillsammans med lokala självstyren, decentralisering med privata aktörer, timanställningar, brister i välfärden skapades detta som vi nu lever i.
Det är den bistra sanningen som jag är säker på kommer att belysas i den kommande utredningen.
Att peka på enkla lösningar till komplexa problem hjälper ingen, varken nu eller i kommande kriser.
De styrkor som finns i Sveriges förvaltning och Sture är inte utan brister som hör direkt ihop med dess styrkor. Alla mynt har två sidor. Vilket nu visat sig.
Det handlar inte bara om det. Listan är lång på alla uttalanden som FHM, och de styrande där som Tegnell, Carlson och Giesecke gjort som varit helt fel, eller handlat om att förringa virusets farlighet, eller strategier som gått i linje med att uppnå flockimmunitet. Plus att de använt sig av datamodeller och liknande för att matematiskt räkna ut när det är dags att ändra riktlinjer, som inte fungerat. Andra länder som lyckats med att ha få döda och nu nästan obefintlig smitta har vad jag vet varit mycket väl förberedda och informerat befolkningen med tydlig information och/eller gjort en hård lockdown för att kväva viruset tidigt.
Bara som ett exempel på vad som jag upplevt inte fungerat är att hålla samhället halvt öppet genom att ha diverse uteställen öppna och samtidigt ge råd (som borde kallas regler) om att hålla avstånd osv. Folk blir förvirrade över vad som gäller och hur allvarligt det är, eller glömmer bort reglerna när de ser att saker och ting är öppna. Nåt annat som varit märkligt är hur de utgått från att svenskar är bra på att föllja myndigheters råd så därför behövs inte så hårda riktlinjer. Det säger sig ju självt att ungar, tonåringar, folk som inte växt upp i Sverige osv kanske inte är så bra på det.