Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

Anonym (hmmm) skrev 2020-08-02 00:55:39 följande:
    Om man tycker en strategi som orsakar flera gånger mer döda än de andra länderna i Norden är rätt så tycker jag det är en relevant fråga ifall man samtidigt  försvarar att så många dött. Jag tycker så många fler döda är direkt ett svar nej det är fel strategi Sverige valt. Nåt har gått helt galet.
    Det vet du inte. Om pandemin var andra världskriget så är vi kanske inne på början av år 1940 och 1940 var det lite tidigt att summera kriget.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (hmmm) skrev 2020-08-02 01:28:25 följande:
    Vad hade alla nordiska grannländer för bättre förutstättningar än Sverige då?

Varför valde Sverige att hålla väldigt länge på en gräns på 500 personer max, och varför har de haft 50 personers gräns och inte 10 som andra länder haft? Har Sverige haft SÅ bra förutstättningar att man kan kunnat ha så höga gränser?
    500 var en inledande siffra för markera att det skulle bli förändringar och ge oss möjlighet att planera därefter. Spelar det någon större roll om det är 50 eller 10? Det är bara lite mer konkret än "undvik att vara många" och det är inte alls tvunget att maxa. Själv har jag legat på runt 5 hela tiden.

Riksdagsarbetet har definitivt underlättats av en högre maxgräns. Det betyder inte att jag behöver bjuda in 49 personer till fest hemma. Om man ska ha skolan öppen är det också bra med en högre maxgräns, men det betyder inte heller att jag behöver bjuda hem 29 vänner på filmkväll.

Det finns en flexibilitet för de som verkligen behöver den.
  • nihka

Äntligen någon som sammanfattar det hela. Alla har hört det, men inte alla har greppat vad det faktiskt innebär när grundlagen sätter ramarna för Sveriges coronastrategi:

https://dela.dn.se/Rk9IMEJ4a0pVdHVydEt2WUphbjB4UjVZbDNwZE96V2lXOHpDV3J1V013WmdxTkJYNFA3Y2ZhZWxqdm1kV2ZYYzZzeVZGMWk1OUJmWVFnMzA1Qko4blE9PQ,,?fbclid=IwAR1eAH-RzyoxdWrOXydEsn5CMVv7acttc-KHMFvG2ZVpC4kIwjrTM9hTaLY

• nihka

Rapporterna rullar in om länder och områden som har lyft eller lättat på restriktionerna, fått en ökad smittspridning och nu åter stramar upp eller stänger ner.

Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken.

• nihka
    AndreaBD skrev 2020-08-02 19:36:07 följande:
    Wow! Det visste inte jag. I alla fall inte att det var ett grundlag. För då har det ju prioritet. Allt annat visste jag, men inte det med grundlagen. 

Då hade vi ju inte kunnat haft någon lockdown. 
    Njo. Som rekommendation eller restriktioner enligt exempelvis smittskyddslagen.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2020-08-02 23:14:36 följande:
    Ja, man hade kunnat anordna en karantän kanske, men bara lokalt. Inte som allmän åtgärd för hela landet, eller? 
    Jo, men det fixar vi väl själva? Hur många människor här i Sverige har inte frivilligt isolerat sig efter misstanke eller symtom? Jag känner flera.
  • nihka
    Anonym (N) skrev 2020-08-03 00:47:26 följande:
    Du uttrycker dig på ett ganska hemskt sätt. Nästan avhumaniserande. Det är skrämmande.

Tänk på hans anhöriga.
    Det är inte mitt problem att du är överkänslig för fakta så som att övervikt, högt blodtryck och sociala kontakter utgör riskfaktorer gällande corona.
  • nihka
    Anonym (N) skrev 2020-08-03 14:37:45 följande:
    Varför vill du inte ha det så?

Hela Kina med 1 miljard invånare slapp ju viruset eftersom Wuhans invånare stannade hemma i två månader. Annars hade de kanske haft 1 miljon döda idag.

Hur kan du utifrån en etisk värdegrund mena att det inte var värt det?
    Slapp? Preteritum. Tänk presens och futurum. Världen är mitt uppe i coronaviruset. I Kina, så som på många andra håll, har det brakat loss igen. Ingen har sluppit något. Det är över på långa vägar.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2020-08-04 19:38:53 följande:
    Håller med. Asymptomatiska bör ju inte sprida mycket. Däremot vore det intressant att undersöka vad som utmärker dessa super-spreaders. Kanske beteendet? Kanske är det såna som ska prata mycket och har för vana att komma nära folk. Senast sa man att det är snarare "super spreading events", dvs. situationen som gör att smittan sprids,att det inte är något speciellt med personen. Hörde det på tysk blogg (Christian Drosten, om jag minns rätt). 
    Exempelvis en smittad flygvärdinna som gör flera flygningar på flera kontinenter på kort tid.
  • nihka
    Anonym (hmmm) skrev 2020-08-03 23:05:30 följande:
    Och den här länkades av en annan användare tidigare. Ganska klart att det var det som de ville uppnå.

">

Visst. "Superbeviset" på att nån snubbe som heter Pär hade en annan strategi för Norrbotten än vad regeringen hade för resten av landet
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?