Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

Anonym (N) skrev 2020-08-01 00:52:35 följande:
    Hade Adam Alsing hög ålder eller cancer i slutstadiet? Nej. Medelåldern är 82 år för övrigt. Det hade kunnat vara dina föräldrar. Tänk på det.

Människosynen är skrämmande. "Alla människors lika värde" som Löfven upprepar har absolut ingen betydelse i praktiken.
    Alsing var överviktig, fet och med fetma kommer högt blodtryck. Och så gick han på kändisfester. Kort efter sådan kände han sig "förkyld". Han satte sig själv i hemkarantän, men ett par veckor efter det och sjukhusvård var han död.

Han var en av dem vars kropp inte klarade av belastningen. Det är inte raketforskning vet du.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 11:20:57 följande:
    Ja jag håller med, det är skrämmande hur människors lika värde numera inte verkar räkna in äldre och de med allvarligare hälsoproblem. "Men han var ju så gammal, skulle ändå snart dö" har jag hört mer än en gång. Och många resonerar att det är väl bättre att gamla dör nu än att unga ska få en deprimerande framtid och ta självmord på grund av att de måste isolera sig. Skrämmande som sagt, men man har ju sett tidigare i historien att liknande har hänt, alltså att en grupp människor värderas lägre och måste sätta livet till för andra ska få det bättre.
    Fortfarande intresserad av att höra om dina insatser för de gamla och sköra under pandemin.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2020-08-01 14:56:25 följande:
    Det konstiga är att han inte längre var överviktigt, sas det. Men man var lite förtegen med hans hälsa, så jag antar att det var något mer.
    Han var överviktig hela sitt vuxna liv och fick besked av läkare att han löpte hög risk att utveckla diabetes typ ll om han inte gick ner. Han började på viktväktarna och gick ner, men har du stressat kroppen i över 30 år så försvinner inte sviterna bara så där.

Jag har också hört, men inte sett något bekräftat att han led av hjärtfel och om det i så fall var relaterat eller inte till fetman vet jag ännu mindre om.

Jag har inget särskilt intresse av Alsing utan ville mest lyfta att det inte behöver vara så fullständigt obegripligt hur det kunde gå så illa för en så relativt ung person eftersom andra personer här försöker använda hans fall som stöd för sin solkiga agenda.
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 17:39:08 följande:
    Det handlar inte bara om det. Listan är lång på alla uttalanden som FHM, och de styrande där som Tegnell, Carlson och Giesecke gjort som varit helt fel, eller handlat om att förringa virusets farlighet, eller strategier som gått i linje med att uppnå flockimmunitet. Plus att de använt sig av datamodeller och liknande för att matematiskt räkna ut när det är dags att ändra riktlinjer, som inte fungerat. Andra länder som lyckats med att ha få döda och nu nästan obefintlig smitta har vad jag vet varit mycket väl förberedda och informerat befolkningen med tydlig information och/eller gjort en hård lockdown för att kväva viruset tidigt.

Bara som ett exempel på vad som jag upplevt inte fungerat är att hålla samhället halvt öppet genom att ha diverse uteställen öppna och samtidigt ge råd (som borde kallas regler) om att hålla avstånd osv. Folk blir förvirrade över vad som gäller och hur allvarligt det är, eller glömmer bort reglerna när de ser att saker och ting är öppna. Nåt annat som varit märkligt är hur de utgått från att svenskar är bra på att föllja myndigheters råd så därför behövs inte så hårda riktlinjer. Det säger sig ju självt att ungar, tonåringar, folk som inte växt upp i Sverige osv kanske inte är så bra på det. 
    I början trodde väl ingen att viruset skulle sprida sig utanför Kina. Inget land stängde mot Kina så fort nyheten om viruset kom ut. Och nu så här i efterhand vet vi att den globala smittspridningen redan tagit far långt innan de första signalerna kom från Kina.

Det har aldrig funnits någon strategi att uppnå någon flockimmunitet. Utan ett vaccin sköter det sig självt över tid helt oberoende av vad man gör och inte gör.

Det går inte att "kväva" ett virus. Det är ungefär som att försöka "kväva" luft. Du kan gå in och andas i en syrgastub, men så fort du går ut finns luften där.

Folk blir inte det minsta förvirrade. Alla vet vad tvätta händerna och 1-2 meter betyder och får själva ansvara för att man i största möjliga mån håller avståndet till så många människor som möjligt. Det är inte nödvändigt att hålla avståndet mellan friska familjemedlemmar som inte tillhör en riskgrupp. Att träffa samma lilla lokala grupp människor varje dag är heller ingen stor smittomotor. Däremot är att träffa många och olika människor och resa runt mycket det.

Varför denna iver att omyndighetsförklara människor? Ungar och tonåringar är föräldrarnas ansvar och varför skulle personer som inte växt upp i Sverige per automatik vara sämre på att skydda sig själva mot smitta? Gamla finlandssvenskar har rapporterats som en särskilt drabbad grupp och de flesta har väl varit här hur länge som helst.

Du verkar ju ha stora problem med att förstå hur du ska göra. Betyder det att du är ett barn som har vuxit upp i ett annat land eller vad är din ursäkt?
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 18:06:41 följande:
    Vad menar du med det? Jag följer restriktionerna och råden och undviker att träffa äldre. Märkligt inlägg måste jag säga.
    Ja, men hur har du aktivt hjälpt till? Eller förväntar du dig att det bara är andra som ska ordna för de äldre? Man behöver inte nödvändigtvis komma inom 2 meter för att hjälpa en äldre person. Du har ju talat så varmt om människors värde och i synnerhet äldre människors värde, så vad har du gjort för någon av dem?
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 18:37:13 följande:
    Ok... 
    Inte svar på frågan.

Väntar, eller kommer du inte på en enda sak du aktivt har gjort för att hjälpa de du påstår du värnar om så mycket?
  • nihka
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-01 21:06:59 följande:
    Du har en otrevlig attityd, det är därför jag inte vill diskutera mer med dig.
    Hahaha! Vad lägligt det beslutet kom precis när du mitt i allt ditt spammande om hur dåligt allt har varit kring hanteringen av pandemin och nu inser du att du har hackat på personer som faktiskt aktivt gjort något medan du bara klagat.
  • nihka
    Padirac skrev 2020-08-01 21:21:30 följande:
    Det här är väl inte en så trevlig attityd?  det tycker inte jag i alla fall.

Att insinuera att människor tycker att det är bra att så många har dött är väldigt otrevligt.

Men men...
    Ja, då är det mycket otrevligare att fråga någon vad de har bidragit med själva. "Du har en otrevlig attityd". Hahahaha!

Nu ska jag tillämpa min "otrevliga attityd" Padirac: Hur har du aktivt hjälpt till under pandemin?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2020-08-01 22:55:51 följande:
    Det är ju inte så svårt eller besvärligt. Själva har vi handlat en hel del åt ett äldre grannpar. Går ju alldeles utmärkt att göra i samband med att man handlar till den egna familjen.

Men det ena leder till det andra, först att de skaffade swish för att enklare kunna betala för det vi köpte till dem och sen att de upptäckte möjligheterna med att handla mat över nätet. Numer frågar de inte särskilt ofta, likt många andra stockholmare har de börjat röra sig mer fritt bland folk i och med att smittorisken är så låg här. Senast nu i veckan såg jag dem sitta på en asiatisk restaurangs uteservering med ett glas rött och en öl i väntan på att maten skulle komma ut.

Det unnar jag dem mer än väl.
    Eller hur! Finns massor man kan göra som inte kräver så stora insatser, men ändå betyder mycket för individen och om många gör lite grann blir det armé av hjälpare. Det är ju vad som har hänt medan en annan armé, lyckligtvis mycket, mycket mindre, har ägnat sig åt att enbart gnälla.

Ja, den digitala kompetensen har av nöden höjts i stugorna. Och säkert kommer många äldre att fortsätta handla mat över nätet. På en del håll går det inte att beställ blommor så det är en sak jag har har fixat med. Kanske inte livsnödvändigt med exempelvis en bukett till påskbordet, men men ändå något som förgyller när man inte kan ta sig iväg till något firande.
  • nihka
    Padirac skrev 2020-08-01 23:15:49 följande:
    Jodå, jag har såväl äldre som yngre vilka jag hjälpt på lite olika sätt - alla kan inte handla själva och en del har det svårt med isolering och oro t.ex för kroniskt sjuka närstående.

Jag gör det jag kan för att stötta med detta på olika sätt och detsamma gäller de andra. Det är en team effort där vi stöttar varandra, handla åt andra innan vi hade löst det med att handla mat och mediciner online,  sällskap och någon som lyssnar och lotsar framåt då det är svårt.

Så otrevlig är jag...
    ÄppleKaffeSolig
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?