Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

KarlssonA skrev 2020-06-24 17:17:09 följande:

Här har du en länk:

www.expressen.se/nyheter/professorn-da-ar-den-varsta-spridningen-over/

Erkänner du att du hade fel?

Vad menar du? Jan Alberts är inte kopplad till FHM eller den svenska strategin, Du får jobba vidare men jag kan redan nu avslöja du kommer få fel
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (Minna) skrev 2020-06-25 23:29:30 följande:

Hur kan du tro att Åkesson av alla partiledare i Sverige skulle ha klarat av den här situationen? Han är ju inte direkt den mest pålästa person som går i ett par skor...

Ja hur kan man ha förtroende för pajasen Jimmie Åkesson? Den 25 februari bedömde Folkhälsomyndigheten att det fanns risk för att utlandsresenärer kunde smittas av covid 19. En vecka senare åkte Åkesson till Turkiet för att hetsa mot flyktingar.
  • KillBill
    KarlssonA skrev 2020-06-26 00:34:10 följande:
    Har Åkesson sett till att 5000 svenskar har dött i onödan?

Försvarar man det så är man en sjuk människa. Men ni är beredda att se mellan fingrarna om väldigt mycket uppenbarligen. Har dessa 5000 svenskar dött i humanismens namn?

Jimmie Åkesson har lika mycket eller lika lite ansvar som andra politiker för att folk dör av virus..

• KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-26 14:07:09 följande:
    svenska.yle.fi/artikel/2020/04/01/thl-begransningarna-har-haft-effekt-regeringen-planerar-att-fordubbla-antalet

I Finland anser man att åtgärderna hade en effekt.

Kan du länka till någon text som visar det du påstår, att nedstängning inte minskar smittspridningen?

Självklart så försvara alla länder sin strategi och visst leder en total lock down till resultat men du kan inte stänga ner ett samhälle hur länge som helst. Dels så klarar inte befolkningen att av att sitta i karantän hur länge som helst dels så leder en total lockdown till enorma kostnader för samhällsekonomin. Om det kommer en andra våg till hösten är det mycket troligt att de länder som valde total lock down under våren  nästa gång väljer en strategi som mer liknar den svenska.

Först om några år när Covid 19 pandemin har passerat kommer man kunna bedöma vilken strategi som var bäst. Tills dess har man säkert också hunnit forskat i varför utfallet blev så olika mellan olika länder.  Vad var den faktiska orsaken till att Belgien och Storbritannien drabbades så mycket hårdare än Sverige trots lock down och hur kom det sig att Sverige drabbades så mycket hårdare än övriga Nordiska länder? Många spekulerar i att Sverige har drabbats så hår pga. av att vi, till skillnad mot grannländerna inte stängt ner vårt samhälle men det kan finnas andra faktorer med i spelet.  

• KillBill
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-26 15:50:41 följande:
    Svenska strategin är en total katastrof på alla fronter. Vi har fortfarande en hög och oviss (den kommer säkerligen gå upp efter demonstrationerna och midsommarfirandet och att folk fortfarande inte sköter sig) pågående smitta med 10 gånger fler döda än våra grannländer tillsammans och med personer i riskgrupper som tvingas sitta isolerade i månader och på obestämd tid! Glömmer du bort dem eller? Räknas inte dem? Där har vi en grupp som riskerar att bli deprimerade och nedvärderade av samhälle och regering. 
    Både det faktum att färre och färre patienter behöver intensivvård och att antalet dödsfall i covid 19 minskar gör att det inte mycket som talar för att situationen kommer förvärras .  Denna bild är dagsfärsk. 

• KillBill
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-26 16:17:23 följande:
    Nej just nu går det nedåt, men det tar ju 2-3 veckor innan folk börjar bli allvarligt sjuka av coronaviruset, och det har varit många som brutit mot "råden" det senaste. I min lilla stad är det som folk i stort sett lever på som vanligt nu. Men vi får hoppas att det fortsätter att gå ner.
    Denna bild är tagen igår i Bournemouth på brittiska sydkusten Folk är ta mig fan inte kloka. 

• KillBill
    FDFMGA skrev 2020-06-26 17:51:16 följande:
    Jag anser att man ska vara hyfsat noggrann med detaljer, i synnerhet om detaljerna är människoliv.

Nej, vi har inte 10 gånger fler döda än våra grannländer tillsammans har, i så fall skulle vi ha nästan 12.000 döda.

Jag gissar att du fick uppgiften från kritikerklustrets tråd, men då handlade det om ett inlägg där någon skådat in i framtiden och gjort beräkningen utifrån antalet döda när pandiemin är över och ska summeras.

Tyvärr glömde hen att berätta när den är över och hur det kom sig att den tog slut utan hen fokuserade i stället på att våra politiker då kommer att skylla ifrån sig på de experter de litade på.

Tyvärr har jag fått punka på min tidsmaskin, så jag kan varker dementera eller verifiera att det kommer att sluta som hen beskrev - men min gissning är att dödligheten länderna emellan kommer att jämna ut sig så småningom och att sarscov2 är något vi får lära oss att leva med.

Min gissning är också att den här pandemin kommer att te sig som ett piss i Mississippi jämfört med de framtida katastrofer och pandemier som kommer att komma i klimatförändringarnas spår. Men då blir det inte våra föräldrar som får ta smällen utan våra barn.
    Redan idag dör 8 000 svenskar varje år pga utsläpp men det bryr sig ingen om..

https://www.svd.se/luften-dodar-8000-svenskar-per-ar

• KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-26 18:15:49 följande:

Finland kommer inte att välja den svenska strategin. Här sätts alla närkontakter till smittade i karantän. En lagändring har föreslagits/gjorts som gör det möjligt att alternera mellan närundervisning och distansundervisning i skolorna i höst.

Finland har nu hävt restriktionerna för äldre, och uppmaningen till distansjobb upphör från och med augusti.

valtioneuvosto.fi/sv/-/10616/hallitus-linjasi-neuvottelussaan-rajakysymyksista-etatyosta-ja-yli-70-vuotiaita-koskevista-suosituksista

Jag tror inte att Finland skulle gå i total lock down om det kommer en andra covid 19 våg.
  • KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-26 18:15:49 följande:

Finland kommer inte att välja den svenska strategin. Här sätts alla närkontakter till smittade i karantän. En lagändring har föreslagits/gjorts som gör det möjligt att alternera mellan närundervisning och distansundervisning i skolorna i höst.

Finland har nu hävt restriktionerna för äldre, och uppmaningen till distansjobb upphör från och med augusti.

valtioneuvosto.fi/sv/-/10616/hallitus-linjasi-neuvottelussaan-rajakysymyksista-etatyosta-ja-yli-70-vuotiaita-koskevista-suosituksista

Jag tror inte att Finland skulle gå i total lock down om det kommer en andra covid 19 våg.
  • KillBill
    KarlssonA skrev 2020-06-26 22:35:53 följande:

Fortsätt relativisera tusentals döda som en tvättäkta psykopat. Vad är det som driver er till att dra Sverige ner i fördärvet? Är ni influerade av djävulen eller något annat sjukt?

Det är i så fall du som relativiserar. De senaste 10 åren har 80 000 svenskar dött pga av utsläpp men det viftar du bara bort.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?