Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
Nej, det är nedstängningen av samhället som har fått effekt i Norge. Litar du inte på socialdemokraten Gro Harlem Bruntland?
Nej, det är nedstängningen av samhället som har fått effekt i Norge. Litar du inte på socialdemokraten Gro Harlem Bruntland?
Det FHM har sagt är att delar av Sverige tex. Stockholm börjar se en effekt av en flockimmunitet. Effekt av flockimmunitet uppnås redan när 10-20 % av befolkningen varit smittade och det är inte osannolikt att delar av Sverige kan ha passerat denna nivå i maj.
Just det. Det kan också vara en faktor. Uppenbarligen har ju många där dött av andra orsaker, men ändå räknats med.
Sverige har ju testat bara personer med svåra symptom på covid-19. Hur är det då möjligt att en person som har avlidit utan covid-19 symptom skulle ha kunnat hamna med i statistiken över covid-19 dödsfall?
Nej du har fel och om jag vore dig skulle skämmas för anklaga andra för lögn när det är du som är dåligt påläst.
Socialstyrelsen redovisar statistik utifrån registreringar i dödsorsaksregistret. Den statistiken grundar sig på de dödsorsaksintyg som läkare skriver. Denna statistik omfattar både dödsfall där provtagning skett och sådana som bygger på en klinisk bedömning av symtom. En läkare har tre veckor på sig att skicka in dödsorsaksintyg till registret och detta gör att statistiken ofta släpar efter rätt mycket.
Du var dåligt påläst och beskyllde mig felaktigt för lögn. Jag påstod att vi i Sverige även registrerar dödsfall i Covid 19 som inte är konstaterade via provtagning. Detta handlar om den officiella/korrekta dödsfallsstatistiken. Varken du eller jag nämnde FHM. Mitt påstående var 100 % korrekt och ditt var 100 % fel. Bedrövligt av dig.
Du har fel igen. Socialstyrelsens statistik är den officiella statistiken i Sverige vad gäller dödsorsaker. Folkhälsomyndighetens statistik är enbart till för att ge en bild av det aktuella läget. FHMs statistik stämmer förvisso hyffsat bra men är inte helt korrekt. Det fattar du väl att officiell statistik måste vara korrekt?
Nej du har fel, Socialstyrelsens statistik är en del av Sveriges offentliga statistik. Det är inte FHMs.
?Coronaviruset är mycket smittsamt, men sannolikt inte farligare än den årliga influensan. Vissa bedömningar pekar på att influensan i Sverige orsakar cirka 200 dödsfall varje år och hittills har sju personer uppgivits avlidna som en följd av coronavirus.?
Artikeln skrevs i mars. Allt tyder på att den här riskbedömningen behöver uppdateras.
Lite nyheter från Vetenskapsradion:
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7498643
Forskare: Ingen stor andra våg av corona att vänta
- Det här med andra vågen... man måste ta av sig influensaglasögonen när det gäller coronaviruset. Det är en sak som jag har lärt mig när det gäller det här viruset, att det beter sig inte alls som influensa.
Det betyder till exempel att det inte ser ut att mutera och förändras till en mer smittsam form. Men även om det inte kommer nya vågor så kommer det sannolikt nya fall, säger Jonas Ludvigsson, epidemiolog vid Örebro universitet.
- Om viruset finns kvar i omlopp till hösten och en stor andel av västvärldens befolkning inte är immun, då kommer det att uppstå utbrott.
Men de utbrotten är ingen andra våg, säger professorn i katastrofmedicin, Johan von Schreeb vid Karolinska institutet. Snarare små brandhärdar som vi behöver kunna släcka effektivare än vi har gjort hittills med isolering och smittspårning.
- Det är ju ett lömskt virus på det sättet att det kan dyka upp som skogsbränder eller gräsbränder lite här och där, och då måste man ju ha ett system som hittar det där snabbt och kasta på brandfilten snabbt som attan.
I detta fördjupande reportage från Vetenskapsradion på djupet utesluter inte epidemiologen Jonas Ludwigsson fortsatt smittspridning under hösten. P.g.a. att så många som blir smittade inte får symtom är sjukdomen rätt svår att stoppa. Han bedömer samtidigt att den svenska befolkningen har ett något bättre utgångsläge givet att fler hos oss varit smittade.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1519382