Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

Tow2Mater skrev 2020-08-12 23:41:32 följande:
    Vad driver pandemin då, när alla som har minsta symptom idag stannar hemma?

Eftersom du gillar Expressen, har de en artikel idag som pratar om hur vårdpersonal utan symptom smittat sina kollegor på jopbbet, och eftersom de inte har mask/munskydd i kontakten med patienter kan man ju tro de även smittat en del av dem.

www.expressen.se/kvallsposten/forklaringen-da.../
    Jag läste att de vanligaste platserna för att bli smittad var på jobbet och hemma.

Obestämd
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2020-08-13 00:04:35 följande:
    Jo, det är väl där de flesta spenderar det mesta av sin tid. Så det är ju logiskt. Men ytterst få går ju på jobbet idag om de har sjukdomssymptom.
    Kanske därför smittspridningen minskat då?
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2020-08-13 00:12:50 följande:
    Har den? Jag läser bara att "Både antalet nya bekräftade fall och antalet nya intensivvårdade patienter med bekräftad covid-19 är fortsatt på samma nivå som i slutet på mars".
    Och hur ser det ut mellan slutet av mars och nu?
  • Padirac
    Anonym (E) skrev 2020-08-13 00:46:13 följande:
    Men då har den ju inte ökat heller då... Ja, jag är i alla fall tacksam för att vi fortfarande håller fast vid samma strategi i Sverige fortfarande.
    För att hålla på att öppna och stänga gränser som man gör i Norge, tror inte jag håller i längden.
    Men hoppas att det går bra för dem, naturligtvis. Men nä, tacka vet jag ett konsekvent beslut med en rak och tydlig linje som vi har i Sverige.
    Jag tror inte på en massa förbud och stängda gränser. Samarbetet för Norden är rejält naggat i kanten för många år framåt, tyvärr.
    Sprindingen ökade efter mars och har nu sjunkit tillbaks till de nivåer som uppmättes i slutet av mars.  Dock görs det väl fler testar idag än i mars - så troligtvis fanns det ett mörkertal i slutet av mars som är större än mörkertalet idag.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2020-08-13 14:35:54 följande:
    "Around 30% of patients who tested positive for the new coronavirus were asymptomatic, but they still carried just as much of the virus as symptomatic patientsand for nearly as longaccording to a new study that experts say provides the first scientific evidence of asymptomatic transmission of the pathogen." (published Thursday in JAMA Internal Medicine)

www.advisory.com/daily-briefing/2020/08/10/as...
    Ja. asymptomatiska kan smitta om du inte håller socialt avstånd - om ni blåser i samma visselpipor, dricker ur samma glas och ni skriker i varandras ansikten så kommer asymptomatiska att smitta andra.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2020-08-13 22:58:52 följande:
    Du menar du behover ännu en studie som smittspårar alla som de smittade utan symptom var i kontakt med och definierar hur många som blivit smittade av just dem? Inte ens Svenska staten delar ut de pengar som behovs for det.

Den typen av smittspårning som du talar om är det normala för smittspårning -så gick det till i början av smittans spridning i Sverige och så gick det till i stora delar av Sverige under tiden fram till nu. Inte på alla ställen för den typen av smittspårning har ingen eller liten effekt för att minska smittspridningen när smittan är allmänt utbredd i samhället.

Jag har ännu inte sett att det finns något stort antal fall av denna asymptomatiska spridning - jag vet inte hur det var med symptom för engelsmannen som det talades om som en av de tidiga superspridarna.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2020-08-14 01:22:21 följande:
    Jag trodde det i början var det nästan bara de som behövde vård på sjukhus som blev testade i Sverige...? och sen när fler testades, bara de med symtom. Jag visste inte det testats bland dem utan symtom.
    Nej, det går ju inte att veta allt.

I början och under hela pandemin har det testats enligt normala rutiner för smittspråning. I de regioner där den allmänna samhällsspridningen varit omfattande har enbart sjuka och viss personal inom vård testats. Så nej, du viiste inte hur det var/är.

Så när du trodde att det i början var nästan bara de som behövde vård på sjukhus som blev testade har du missat hur testning gick till i början av pandemin och hur testning gick till i de regioner där den allmänna smittspridningen inte var så stor som i storstadsregioner och andra regioner där resurserna inte räckte och det inte var meningsfullt att testa enligt de ordinarie smittsprårningsrutinerna.  

Dessa saker har det pratats om på de dagliga presssammankomster myndigheterna haft.  Men det är mycket information och alla kan ju inte få med sig allt.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2020-08-14 15:32:50 följande:
    I mars beslutade just Folkhälsomyndigheten att bara testa personer på sjukhus, eller de som tillhör riskgrupper, så du har ju fel.
    Tow2Mater skrev 2020-08-14 15:37:42 följande:
    Och i Juni läste jag att "gäller fortfarande att symtom på covid-19 som regel är ett krav för att testas, även för priogrupperna. Det här är också i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer". Men det kanske varierade mellan oliak delar av landet.
    Du pratar om tester, jag pratar om smittspårning.

• Padirac
    Tow2Mater skrev 2020-08-14 18:40:52 följande:
    Testning är ju ett pre-requisit for smittspårning....
    Eller tvärt om - att smittspårning skall göras är pre-req för att testa , men det är inte enda skälet att man vill testa. 

Tester har gjorts av olika anledning - dels för att genomföra smittspårning och dels för att identifiera vilka som är sjuka i covid19.  Samma test, men i olika context.

För att överhuvud taget upptäcka asymptomatiska covid19-sjuka personer måste man testa dem ... 
  • Padirac

Från region östergötland - en undersökning om dödsorsaker. Med all tydlighet visar undersökningen att de mest sårbara inte har kunnat skyddas. 

https://www.dn.se/nyheter/sverige/flera-bidragande-orsaker-till-dodsfall-bland-sjuka-i-covid-19/

"Folkhälsomyndighetens siffror över dödsfall i covid-19 visar antalet personer som testats positiva för viruset och som avlidit, oavsett dödsorsak. 

Region Östergötland har gått igenom samtliga fall där personer med bekräftad covid-19 avlidit i hemmet eller på särskilt boende. Syftet har varit att ta reda på om andra sjukdomar varit avgörande dödsorsaker."

"Genomgången visar att covid-19 var den direkta dödsorsaken för 15 procent av de avlidna. I 70 procent av fallen var viruset i stället en bidragande orsak till dödsfallet tillsammans med andra sjukdomar. Bland dessa var demens vanligast, följt av hjärtsjukdom och diabetes.

För resterande 15 procent var orsaken andra sjukdomar än covid-19. Den vanligaste dödsorsaken var hjärtsjukdom, enligt granskningen.

– I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad, säger Stefan Franzén i pressmeddelandet.

Av regionens genomgång framgår att 111 av de 122 avlidna personerna hade omfattande samsjuklighet, det vill säga minst tre andra sjukdomar. Elva hade två sjukdomar utöver covid-19."

• Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-18 11:53:58 följande:
    Tycker du Sverige har lyckats bra med den ekonomiska biten då? Jo närmare 6000 döda har förstås sparat in en hel del pengar för ett människoliv kostar pengar. 

Aldrig hört talas om "ta det säkra före det osäkra"? Precis det man gör med en lockdown i början av en sån här pandemi. Man stänger ner, går in i försvarsläge och planerar, förbereder forskar kring viruset, hur farligt är det, hur lätt sprider det sig, hur länge är man immun, ser till så man har tillräckligt med sjukvård och utrustning. Allt för att försöka rädda så många människoliv som möjligt. Sen öppnar man upp försiktigt och vidtar åtgärder om det börjar sprida sig igen. Men då är man mycket bättre förberedd.
    Det är en makaber och kall syn du har på andras syn på människors liv - men det kostar ju inte dig någonting alls att spela på detta...  men osmakligt likväl tycker jag. Grova anklagelser ..

Vilka legala möjligheter hade Sverige att införa en lockdown?

Har andra länder infört lockdown med lyckat eller misslyckat resultat?

När började spridningen i Sverige?

Vilka möjligheter hade Sverige att avskaffa just-in-time tänket och bygga ett beredkskapslager med nödvändig utrustning?

Vilka är och var ansvariga för försörjingen av material och vilka krav ställdes på detta innan pandemin?

Det finns säkert fler frågor att ställa om det ditt resonemang vilar på , men besvara dessa frågor och sätt dessa svar i relation med din teori om vad som skulle göras ..
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-08-21 10:05:26 följande:
    Om det nu är så att munskydd är totalt värdelösa, varför har man då använt sådana inom vården i decennier? För att dölja dålig andedräkt?
    Jag tror det var iu DN jag läste om hur några ögontjänande munskyddsanvändare jämförde vilka munskydd som luktade mest illa - det är kanske så att munskydden inte döljer dålig andredräkt utan samlar på sig dålig andedräkt.

Kanske få vi lov att upptäcka det här i Sverige också vad tiden lider..
  • Padirac
    Anonym (Kotte) skrev 2020-08-22 12:37:02 följande:
    15% direkta orsaken + 70% bidragande orsak = 85% som dog pga de drabbats av Corona. Hade inte inte fått Corona hade de inte dött.

Och 15% som hade dött ändå, av andra sjukdomar.

Så 85% av dessa hade vi kunnat skydda om vi agerat bättre och kraftigare.
    Bättre och kraftigare ja, vad inom ramen för de lagar och det styrelseskick och den omsorg med bemanningspolitik vi har i landet tillsammans med den faktiska organisation av beredskap skulle kunnat vara bättre och kraftigare än det som gjordes tycker du?

Finns det någonting givet de ramar som faktiskt förelåg som skulle ha kunnat göras för att rädda dessa människors liv enligt dig?
  • Padirac
    Anonym (Kotte) skrev 2020-08-22 12:37:02 följande:
    15% direkta orsaken + 70% bidragande orsak = 85% som dog pga de drabbats av Corona. Hade inte inte fått Corona hade de inte dött.

Och 15% som hade dött ändå, av andra sjukdomar.

Så 85% av dessa hade vi kunnat skydda om vi agerat bättre och kraftigare.
    Alla liv går inte att rädda oavsett vilka åtgärder som sätts in vid en pandemi, så jag håller inte med om dessa 85%

Dina siffror om vilka som skulle ha kunnat räddas är inte realistiska då det inte går att jämföra dödstalen under en pandemin med dödstalen utan en pandemi.

85% är fel siffra av den enkla anledningen. 
  • Padirac
    Anonym (Kotte) skrev 2020-08-22 16:52:36 följande:
    Nej alla liv går inte att rädda, men man ska försöka se till att de inte blir smittade, det är min åsikt.
    Att åldringsvården nu fått tillgång och information om hygien och handsprit har säkerligen räddat flera svaga äldre från att dö av vanliga virus och influensor, därför dör färre av den anledningen. Vilket också visar att många dött i förtid tidigare år pga vår dåliga äldrevård.

Av dessa 70% så är det inte sagt att de var svaga och "skrupliga". De kan ha haft diabetes eller ett hjärtfel som de skulle ha levt många år till med, om de inte drabbats av Corona.
    Det är en bra åsikt.  

På vilket sätt menar du att dessa dina åsikter kunnat genomföras i Sverige?

Är det konstruktiva förslag du har på hur man kunde ha gjort med de förutsättningar som fanns/finns eller är det ett moraliserande över insatserna för att vi inte lever i ett drömland som du tror finns här och nu?

Beroende på vilken ingång du har är det helt och hållet olika typer av kritik du för fram...

• Padirac
    Anonym (Kotte) skrev 2020-08-22 16:29:40 följande:
    Ja dessa frågor skulle man gärna vilja få svar på. Jag undrar också varför vi inte får veta vilka som dör av covid just nu i Sverige, vilken ålder och ev riskgrupper de tillhör.
    Inte får veta?

Vad är det du vill veta? Namn, plats, sjukjournal?

Statistisk och information kommer helt säkert.
  • Padirac
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-24 01:16:31 följande:
    Varför skriver du så?
    Anonym (bastu) skrev 2020-08-18 11:53:58 följande:
    Tycker du Sverige har lyckats bra med den ekonomiska biten då? Jo närmare 6000 döda har förstås sparat in en hel del pengar för ett människoliv kostar pengar. 

....
    Det är en makaber och kall syn du har på andras syn på människors liv - men det kostar ju inte dig någonting alls att spela på detta...  men osmakligt likväl tycker jag. Grova anklagelser ..
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?