Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

    Anonym (hmmm) skrev 2020-08-02 00:55:39 följande:

    Om man tycker en strategi som orsakar flera gånger mer döda än de andra länderna i Norden är rätt så tycker jag det är en relevant fråga ifall man samtidigt  försvarar att så många dött. Jag tycker så många fler döda är direkt ett svar nej det är fel strategi Sverige valt. Nåt har gått helt galet.


    Du utgår från vissa saker i din argumentation. En av de saker du utgår från är att förutsättningarna i de olika länderna var lika.

    Men sanningen är att förutsättningarna var olika i fler olika avseenden. Men detta vill du kanske inte ta med i ditt redonemang?
  • Padirac
    Anonym (hmmm) skrev 2020-08-02 01:28:25 följande:

    Vad hade alla nordiska grannländer för bättre förutstättningar än Sverige då?

    Varför valde Sverige att hålla väldigt länge på en gräns på 500 personer max, och varför har de haft 50 personers gräns och inte 10 som andra länder haft? Har Sverige haft SÅ bra förutstättningar att man kan kunnat ha så höga gränser?


    Om du läser lite i tråden och om du följt med i myndigheternas pressträffar kan du hitta fler saker som skiljer mellan olika länder.

    Men om du vill tro att smittan är i samma fas i olika länder, att alla länder har samma lagar och organisation för vård och omsorg och att det är en stor skillnad mellan olika länders strategier så ska jag inte hindra dig från att ha den förenklade bilden.

    Men jag kommer att ifrågasätta vad du menar då du inte tar med olika förutsättningar utan tror att det är då enkelt att det går att räkna antalet döda för att bedöma samma strategi i olika länder.
  • Padirac
    Anonym (hmmm) skrev 2020-08-02 01:54:32 följande:

    Du svarade märkligt nog inte på det jag skrev om varför de hade gränser på först 500 när vi redan hade en spridning i samhället, och sen ner till 50 som även det är väldigt högt. Varför satte man inte lägre och mycket tidigare?

    Ett land har olika förutsättningar ja, men det fanns tid att förbereda sig och det fanns ett val att stänga ner ordentligt först för att vinna tid och minska på spridningen så mycket som möjligt. Inget Sverige valde att göra, plus att Sverige agerade väldigt långsamt med det mesta. Nu diskuteras det fortffarande om munskydd ska användas eller inte när väldigt många länder infört krav på det.

    Ja det är ganska enkelt, när vi kommit så här långt så är antalet döda EN beskrivning av hur lyckosam strategin varit. Sen kan man säkert i efterhand beskriva det utifrån andra faktorer också, som hur bra ekonomin klarat sig och arbetslöshet, och det vet man ännu inte. Men det är märklgit att  säga t ex att ja vi har nästan 6000 döda än så länge, men vänta några år så får vi se hur bra ekonomin klarat sig och hur många vi räddat från att ta självmord osv.

    Om det kommer en andra våg eller om det börjar sprida sig igen när länder öppnar upp så är de nu förberedda mycket bättre på hur de ska hantera den och man vet mycket mer om viruset.


    Jag tycker du ska läsa länken till DN som jag lade upp ikväll.

    Sen undrar jag om du kan skilja på allmän spridning och spridning? Tror du att samma åtgärder passar i alla lägen? Varför har man olika åtgärder i olika lägen tror du?

    Vilka lagliga möjligheter har olika delar av samhället att göra olika åtgärder? Hur stor var den allmänna spridning i samhället vid olika tidpunkter?

    Det går naturligtvis att mycket enkelt mäta vad som helst med vilken parameter man vill. Det går att mäta kärlek i Ampere till exempel. Frågan är väl hur bra mätningen visar det man vill komma åt med mätningen. Antalet döda mäts bäst med dödstal, överdödlighet mäts lite annorlunda. Men då är det antalet död som mäts. Vill du mäta strategins effekter på dödlighet behöver du ta in fler parametrar för att få ut någonting som betyder någonting för att förstå strategins effekter på dödligheten.

    Du kan mycket väl kritisera de insatser som gjorts eller resultatet, men om du tror att det beror på strategin i sig som är samma strategi som i övriga länder haft - med olika åtgärder i olika skeden - så missar du vad som ligger till grund för såväl insatser som resultat. Alltså blir din kritik missvisande och meningslös om du vill att kritiken ska förändra någonting. Men vill du gnälla över saker du uppenbarligen inte förstår i någon djupare mening så gör du ju rätt.
  • Padirac
    Anonym (hmmm) skrev 2020-08-02 01:54:32 följande:

    Du svarade märkligt nog inte på det jag skrev om varför de hade gränser på först 500 när vi redan hade en spridning i samhället, och sen ner till 50 som även det är väldigt högt. Varför satte man inte lägre och mycket tidigare?

    Ett land har olika förutsättningar ja, men det fanns tid att förbereda sig och det fanns ett val att stänga ner ordentligt först för att vinna tid och minska på spridningen så mycket som möjligt. Inget Sverige valde att göra, plus att Sverige agerade väldigt långsamt med det mesta. Nu diskuteras det fortffarande om munskydd ska användas eller inte när väldigt många länder infört krav på det.

    Ja det är ganska enkelt, när vi kommit så här långt så är antalet döda EN beskrivning av hur lyckosam strategin varit. Sen kan man säkert i efterhand beskriva det utifrån andra faktorer också, som hur bra ekonomin klarat sig och arbetslöshet, och det vet man ännu inte. Men det är märklgit att  säga t ex att ja vi har nästan 6000 döda än så länge, men vänta några år så får vi se hur bra ekonomin klarat sig och hur många vi räddat från att ta självmord osv.

    Om det kommer en andra våg eller om det börjar sprida sig igen när länder öppnar upp så är de nu förberedda mycket bättre på hur de ska hantera den och man vet mycket mer om viruset.


    En röst om Sveriges högre dödstal jmf med grannländerna

    www.svd.se/professor-en-miljon-svenskar-kan-ha-smittats

    En stor allmän smittspridning som grannländerna inte hade vid samma tidpunkt är en av förklaringarna. Om Sverige hade agerat en månad innan grannländerna hade kanske en lockdown fungerat. Men jag tror inte det hade räddat livet på de många som dött på äldreboenden och vårdhem eller haft hemtjänst, tyvärr.

    Någonstans i tråden finns det en länk som visar när åtgärder sats in och antalet smittade och döda i några nordiska länder, det är uppenbart att Sveriges stora antal döda inte beror på att åtgärder sattes in senare än i grannländerna. Det fanns ett stort mörkertal smittade i Sverige som hade smitta från UK, USA och Frankrike tidigare än alpresenärernas smittspridning. Om det bara vart alpresenärernas smitta skulle det sett annorlunda ut i Sverige. Kanske som i Finland eller Norge..
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-08-02 10:12:55 följande:

    Tack. :) Jag måste säga att jag själv inte har bra koll på svenska lagar och även min kunskap om olika samhällsfunktioner, myndigheter, m.m. är mer  övergripande, dvs. jag är inte insatt i alla detaljer. Och det beror på att jag kom till Sverige som 26-åring. Då hade jag redan studerat på högskolan i Tyskland - där ingick det faktiskt en del juridik också, men tysk sån förstås. Jag tar igen lite i taget, det som svenskarna har lärt sig i skolan om sitt samhälle. :)  Är du jurist, förresten? 

    Jag har stor förståelse för att man är väldigt tveksam till att ha krislagar som ger omfattande makt. Men det borde ju gå att kringgå om man begränsar det till specifika sitatuationer (så som pandemier) och att man ger "makten" till t.ex. myndigheter så som FHM, men också till smittskyddsläkare lokalt eller också till regionerna med smittskyddsläkare som expert.

    Och folk har påstått tidigare i den här tråden eller i den andra att de smittskyddslagar som finns räcker för att kunna beordra karantän t.ex. Så jag förstår fortfarande inte vilket som gäller - om man nu - teoretiskt - inte kan ha karantän för att det inte finns lagarna, eller om man kan för att man kan göra det enligt smittskyddslagarna. Och där är jag ganska säker att det var på liknande sätt i Tyskland, dvs. många protesterar just för att de tycker att man inte fick tvinga folk till karantän, eftersom det inte finns laglig stöd till det. Det verkar som om folk ställer olika lagar mot varandra och inte är överens om vilka som är överordnade. 

    Jag håller absolut med om att det som är en styrka i vissa situationer kan vara en svaghet i andra. Och det förstår inte domsdagsprofeterna. Dessutom förstår de inte att t.ex. experter på FHM inte kan förutsäga exakt vad som kommer att hända, inte kunde ha kunskap om viruset och att det inte i alla lägen går att stoppa. Dvs. man kan missa att smitta kommer in eller sprider sig - det är inte alltid så lätt att märka. 


    Det är bara krig som ingår i det gör att lagarna kan kringgås. En del partier ville annorlunda för 10 år sedan men majoriteten tyckte inte det var nödvändigt. I övrigt har lokala myndigheter rätt att stänga olika verksamheter för att stoppa smittspridning, men detta kan inte beslutas av regering/riksdag eller FHM. Det lokala självstyret är starkt. Det är mycket bra förklarat i DNs artikel hur ansvar och myndighetsutövning är delat och vilka begränsningar som finns.

    Det är från kritikerna mycket tyckande om vad som borde eller inte borde vara verklighet, dvs lagar och utfall. Jag förstår att människor vill kritisera för att de är upprörda, men hur kritiserar man rättvist och meningsfullt själva verkligheten vi lever i med de förutsättningar som är givna i form av lagar, myndigheter och själva organisationen av det Svenska samhället? Ja, en del gör det genom att fräckt påstå att det förhåller sig på ett sätt som inte är fallet, för visst måste det vara Tegnells fel att äldreboenden smittats, eller Löfvens fel att det inte finns beredskapslager? En del begriper inte bättre än att så, andra ser en möjlighet att använda upprörda känslor för att spä på misstroende, öka polarisering. Det ses lätt om man ser vilka som kan och vill lyssna på argument och fakta och vilka som inte vill ha förståelse för att verkligheten är svårare än att 'det är fel för att det borde...' eller 'det är Xs fel.. '

    Istället får man titta på vad som faktiskt är, vad det verkliga utfallet är i fråga om vad som kunde på verkats, vad de verkliga förutsättningarna är och vad som kan förändras och hur det kan förändras.

    Inte jurist, men en gång i tiden studerade jag ett av de ämnen som jurister måste läsa för att få en djupare förståelse för sitt ämne. Men framför allt ett intresse av att förstå bakomliggande mekanismer till hur samhälle och människor fungerar, en väldig massa böcker och samhällsorienterande program från PS (började lyssna på P1 i slutet av tonåren) och att följa med i samhällsdebatten.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2020-08-02 17:44:49 följande:
    Vilka undersökningar?

    Det enda jag hittar är en subjektiv förklaring:

    "När regeringen beslutade att förbjuda sammankomster med över 500 deltagare var det på grund av ett så stort evenemang antogs locka människor från många olika platser, och därför sågs de som en risk för att sprida smittan till olika delar av landet. Nu när man konstaterat att det finns en allmän smittspridning, är målet att minimera den, och därför bedömer Folkhälsomyndigheten att maximalt 50 personer bör mötas samtidigt. Då skolklasser, idrottslag och arbetsplatser ofta innebär möten om färre än 50 personer lades gränsen där, för att kunna fortsätta med nödvändig verksamhet."

    Det säger sig väl självt att ju större folksamlingar ju större risk för större antal smittade. Men det var inte det man använde som grund för de har gränserna enligt vad jag läst.


    Det beror säkert på hur de matematiska och statistiska modellerna ser ut med olika antal och andel smittade.

    Olika antal och andel smittade verkar leda till olika åtgärder.
  • Padirac

    Så här säger smittskyddslagen - vissa delar citerade

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

    "Ansvaret för smittskyddet


    7 §   Folkhälsomyndigheten ansvarar för samordning av smittskyddet på nationell nivå och ska ta de initiativ som krävs för att upprätthålla ett effektivt smittskydd.
    Folkhälsomyndigheten ska följa och vidareutveckla smittskyddet. Folkhälsomyndigheten ska följa och analysera det epidemiologiska läget nationellt och internationellt.
    Lag (2014:1549).


    8 §   Varje region ansvarar för att behövliga smittskyddsåtgärder vidtas inom regionens område, i den utsträckning annat inte följer av denna lag.


    Det som sägs i denna lag om region gäller också en kommun som inte ingår i en regionLag (2019:915).


    9 §   I varje region ska det finnas en smittskyddsläkare.


    En smittskyddsläkare utses av en sådan nämnd som avses i 7 kap. 1 § hälso- och sjukvårdslagen (2017:30). I frågor som inte gäller smittskyddsläkarens myndighetsutövning ska denne verka under nämnden.


    Smittskyddsläkaren får uppdra åt en erfaren läkare vid en smittskyddsenhet eller vid en infektionsklinik inom regionen att fullgöra uppgifter som smittskyddsläkaren har enligt denna lag. Lag (2019:915).


    10 §   Myndigheter inom smittskyddet, andra berörda myndigheter, läkare samt annan hälso- och sjukvårdspersonal skall samverka för att förebygga och begränsa utbrott eller spridning av smittsamma sjukdomar.


     


    2 kap. Förebyggande åtgärder och anmälan av sjukdomsfall

     


    Den enskildes skyldighet att förebygga smittspridning

    1 §   Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.


    2 §   Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.


    Den som vet att han eller hon bär på en allmänfarlig sjukdom är skyldig att lämna information om smittan till andra människor som han eller hon kommer i sådan kontakt med att beaktansvärd risk för smittoöverföring kan uppkomma.


     


    Information om förebyggande åtgärder

    3 §   Regionen, och under regionen smittskyddsläkaren, ska se till att allmänheten har tillgång till den information och de råd som behövs för att var och en ska kunna skydda sig mot smitta som kan hota liv eller hälsa.


    Läkare och annan hälso- och sjukvårdspersonal som är verksamma inom smittskyddet ska vid behov upplysa patienter om åtgärder för att förebygga smittsamma sjukdomar. Lag (2019:915).


    "

    "Vissa bemyndiganden

    2 §   Om riksdagens beslut om ändring i bilaga 1 eller bilaga 2 inte kan avvaktas, får regeringen föreskriva att bestämmelserna om allmänfarliga sjukdomar eller samhällsfarliga sjukdomar skall tillämpas från den tidpunkt som regeringen bestämmer på en viss smittsam sjukdom som förekommer eller inom kort kan förekomma här i landet, om sjukdomen bedöms uppfylla kriterierna i 1 kap. 3 § andra eller tredje stycket.


    En sådan föreskrift får meddelas endast om det vid lagens ikraftträdande inte var känt
       - att sjukdomen uppfyller kriterierna i 1 kap. 3 § andra eller tredje stycket, eller
       - att smittspridning av sjukdomen skulle kunna förekomma i landet.


    Föreskrifter som meddelas med stöd av denna paragraf skall snarast underställas riksdagens prövning. Lag (2004:877).


    3 §   Regeringen får meddela föreskrifter om vilka andra smittsamma sjukdomar än allmänfarliga som ska vara anmälningspliktiga.


    Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilka andra smittsamma sjukdomar än allmänfarliga som ska vara smittspårningspliktiga.
    Lag (2014:1549).


    4 §   Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela de ytterligare föreskrifter som krävs för ett ändamålsenligt smittskydd samt till skydd för enskilda.


    Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från lagens tillämpning på Försvarsmakten och Försvarets materielverk, i den utsträckning föreskrifterna inte gäller tvångsåtgärd mot en enskild. Lag (2017:783).


    5 §   Regeringen får meddela särskilda föreskrifter om smittskyddet enligt denna lag om landet kommer i krig eller krigsfara eller om det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara som landet har befunnit sig i.


    6 §   Regeringen får meddela särskilda föreskrifter om smittskyddet enligt denna lag, om det vid en fredstida kris som har betydande inverkan på möjligheterna att upprätthålla ett effektivt smittskydd finns behov av samordnade nationella åtgärder eller ur ett nationellt perspektiv av andra särskilda insatser inom smittskyddet.


    6 a §   Har upphävts genom lag (2020:242).


    6 b §   Har upphävts genom lag (2020:242).


    6 c §   Har upphävts genom lag (2020:242).


    7 §   Regeringen får meddela föreskrifter om vilka smittsamma sjukdomar som ska ingå i sådana nationella vaccinationsprogram som avses i 2 kap. 3 c-3 e §§.


    Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
       1. till vilka åldersgrupper vaccinationer ska erbjudas,
       2. antalet doser som ska ges av varje vaccin,
       3. med vilka intervall vaccinet ska ges, och
       4. de ytterligare villkor som ska gälla för nationella vaccinationsprogram. Lag (2012:452).


     


    Övergångsbestämmelser 2004:168
       1. Denna lag (nya lagen) träder i kraft den 1 juli 2004, då smittskyddslagen (1988:1472) (gamla lagen) skall upphöra att gälla.
       2. Förhållningsregler som har meddelats enligt 16 § eller ändrats enligt 17 § gamla lagen gäller längst till och med den 31 december 2004.
       3. Om tvångsundersökning som smittskyddsläkaren har beslutat enligt 36 § gamla lagen inte har genomförts före den nya lagens ikraftträdande, skall smittskyddsläkaren senast den 5 juli 2004 ansöka hos länsrätten om tvångsundersökning enligt 3 kap. 2 § nya lagen. Till dess ansökan har prövats av länsrätten gäller den gamla lagen i tillämpliga delar.
       4. Om en patient vid ikraftträdandet är tvångsisolerad enligt 38 § gamla lagen skall smittskyddsläkaren senast den 5 juli 2004 ansöka hos länsrätten om isolering enligt 5 kap. 1 § nya lagen. Till dess ansökan har prövats av länsrätten gäller den gamla lagen i tillämpliga delar.
       5. Den som vid lagens ikraftträdande är isolerad enligt beslut av smittskyddsläkaren med stöd av 39 § gamla lagen skall anses tillfälligt isolerad enligt beslut av smittskyddsläkaren med stöd av 5 kap. 3 § nya lagen. Härvid skall smittskyddsläkarens beslut om isolering anses ha fattats vid ikraftträdandet.
       6. Om ett mål om tvångsisolering enligt 38 eller 39 § gamla lagen inte är slutligt avgjort vid ikraftträdandet skall rätten pröva förutsättningarna för isolering enligt 5 kap. 1 § eller 5 kap. 3 § enligt nya lagen.
       7. Äldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om kostnader som har uppkommit före ikraftträdandet.

    2006:1571
       1. Denna lag träder i kraft den 15 juni 2007.
       2. Beslut som har meddelats enligt 14 § i den upphävda karantänslagen (1989:290) gäller fortfarande.


    2010:1321
       1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2011.
       2. Äldre bestämmelser såvitt avser punkten 2 gäller fortfarande för den som omfattas av rådets förordning (EEG) nr 1408/71 av den 14 juni 1971 om tillämpningen av systemen för social trygghet när anställda, egenföretagare eller deras familjemedlemmar flyttar inom gemenskapen.


    2010:1974
       1. Denna lag träder i kraft den 1 april 2011.
       2. Äldre bestämmelser gäller om en handling har skickats eller lämnats före den 1 april 2011.


    2020:242
       1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2020.
       2. De upphävda 9 kap. 6 a och 6 b §§ gäller dock fortfarande för ärenden eller mål som har inletts före ikraftträdandet."

  • Padirac
    Extraordinära smittskyddsåtgärder

    8 §   Om det finns skäl att misstänka att någon som anländer till Sverige har smittats av en samhällsfarlig sjukdom, får smittskyddsläkaren besluta att denne samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.


    Om det i ett visst geografiskt område skett utbrott av en samhällsfarlig sjukdom får Folkhälsomyndigheten besluta att personer som anländer till Sverige från detta område samt andra personer som anländer med samma transportmedel ska genomgå hälsokontroll på platsen för inresan.


    Hälsokontroll enligt första och andra styckena får inte vara förenad med frihetsberövande eller innefatta provtagning eller annan åtgärd som innebär kroppsligt ingrepp.


    Smittskyddsläkaren ska verkställa Folkhälsomyndighetens beslut enligt andra stycket. Lag (2014:1549).


    9 §   Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där.


    Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får smittskyddsläkaren i det enskilda fallet medge undantag från förbudet att ta emot besök. Lag (2004:877).


    10 §   Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd, får Folkhälsomyndigheten besluta att ett visst område ska vara avspärrat. Ett beslut om avspärrning innebär förbud för den som vistas i området att lämna det och förbud för den som befinner sig utanför området att besöka det.


    Om det kan ske utan risk för spridning av sjukdomen får Folkhälsomyndigheten i det enskilda fallet medge undantag från beslutet om avspärrning. Lag (2014:1549).

  • Padirac
    Anonym (N) skrev 2020-08-03 00:39:04 följande:

    Det fungerar ju att SDs systerpartier sitter i regeringen i Danmark, Norge och Finland. Varför menar du att det skulle få hemska konsekvenser här? Det är Sverige som sticker ut.

    Arbetsrätten och hyresregleringen är ju centrala delar av den svenska modellen. Men du är alltså beredd att offra dem för att hålla SD borta.

    Det är därför ni försvarar 5000 döda också. För att ni inte vill ge SD rätt. Jag tycker att det är högst moraliskt tvivelaktigt. Det är uppenbart för alla efter den här pandemin att Sverige behöver SD vid makten för att upprätthålla grundläggande värderingar.


    Vad har SD haft rätt om? Att man inte är trovärdigt om man litar på experter? Att det är bättre att åka till Turkiet och posera med papperslappar än att delta i riksdagens krisövning?

    SD säger ju genom sin ekonomiskpolitiska talesperson att de stödjer marknadshyror och LAS gillar de ju också.. han är inte en random SDpolitiker utan talesperson för SD..

    SD grundades av nazister, fascister och vitmakt, du vet hur många som dig under nazisternas brott mot mänskligheten va? Att inte ta avstånd från de som grundade partiet är högst moraliskt tvivelaktigt..
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?