Inlägg från: Iarwain |Visa alla inlägg
  • Iarwain

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

KillBill skrev 2020-06-21 11:24:46 följande:

Jag tycker att det är bra att våra politiker har baserat sina åtgärder på vetenskaplig grund.

Det som är upprörande är hur många som dött på landets äldreboenden framförallt i Stockholm. Det är också upprörande att landets regioner inte kommer igång med provtagningarna.

Både när det gäller dödsfall på äldreboenden och när det testandet vilar det politiska ansvarig oftast på andra partier än de som sitter i regeringen. I Stockholm styr exempelvis M, L, C, KD och MP (KD har ansvaret för äldrefrågor). När det gäller sjukvården som ansvarar för testandet så har olika borgerliga konstellationer ansvar i en majoritet av landets regioner.

Hur ser du på Södermanland där man har liknande siffror på äldreboendena?
    Där är ju S största parti.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    KillBill skrev 2020-06-21 12:31:11 följande:

S styr inte i alla kommuner i Södermanland och äldrevården är en kommunal angelägenhet.  Vilken kommun menar du?

Det är ju du som verkar påstå att det beror på styret. Då kanske du kan lägga fram fler exempel än ett.

Jag tror inte att det beror på styret.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-21 15:49:04 följande:
    Fråga den förre norska socialdemokratiska statsministern Gro Harlem Bruntland. Hela världen begriper att Covid-19 ska stoppas genom skolstängningar och hemkarantän förutom Löfven och Bolsonaro
    Nu är ju varken Bruntland, Löfven eller Bolsonaro experter på området, så vad dom säger eller tycker är ovidkommande i frågan om vad som är bäst att göra.
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-21 15:59:22 följande:
    Men resultatet är väl ganska tydligt. Norge 200 döda. Sverige 5000 döda.
    Men vad betyder det?
    Har smittan sett likadan ut i de olika länderna?
    Har samhällsuppbyggnaden sett likadan ut i de olika länderna?
    Vilka av åtgärderna har spelat in?
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-21 16:04:30 följande:
    Det betyder att de har pressat ner smittspridningen och förklaringen är nedstängningen av samhället. Väldigt enkelt.
    Hur vet du det, när experterna in vet?

Du förenklar något du inte förstår, är min gissning.
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-21 16:38:18 följande:
    Experterna är visst eniga om att nedstängningen har fått effekt.
    Vilken effekt är de eniga om, kan du länka?
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-21 22:05:23 följande:
    Vad är det här för avhumaniserade språkbruk? "Dött med eller av covid-19" - Vad betyder det? Alla människor som dör pga Covid-19 är väl lika mycket värda.

Det är det här jag menar med skrämmande värderingar. Dessutom är det fel i sak. Vi räknar inte fler.

Förstår du alls vad AndreaDB skriver i inlägget du svarar på?
    Det verkar inte som det.

Det är en väldig skillnad på att "dö av" och "dö med". Men det har ingenting med värdering av människor att göra.

• Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-21 22:10:57 följande:
    Förklara gärna med exempel skillnaden på att dö av och att dö med Covid-19 och varför det är intressant.
    Dö av - direkt följd av Covid
    Dö med - Har Covid, men dödsorsaken kan vara en annan

Det är inte alls samma siffror.

"Dö av" är en delmängd av "Dö med".

Du menar att du ger dig in i en diskussion om detta, där du slänger skit till höger och vänster, utan att förstå de mest grundläggande fakta?
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-21 22:08:54 följande:
    Det officiella budskapet handlar om att många ska smittas för att uppnå flockimmunitet. Det är inte förenligt med att viruset "inte sprids i samhället".

Tegnell säger att vi har en samhällsspridning. Du verkar ha missförstått rätt mycket kring det här viruset.
    Fel!

Fakta är att detta kommer att spridas tills man uppnår flockimmunitet, där vaccinering kan vara en del av det.
    Det betyder inte att man ska uppnå flockimmunitet, det är bara fakta man inte kommer ifrån. Virussmitta försvinner inte utan det. Fakta!

Budskapet är att vi måste fördröja spridningen nog, så att sjukvården mäktar med.
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-21 22:18:18 följande:
    Det är väl ganska sannolikt att den andra dödsorsaken beror på Covid-19 ändå. Hur vanligt är det att någon får Covid-19 och sedan blir påkörd av en bil på gatan?

Eller menar ni att alla med någon form av underliggande sjukdom inte ska räknas med, fast de har dött av Covid-19?
    Nu är det nog inte bilar på gatan som den stora skillnaden ligger i.

Skillnaden ligger i de multisjuka, som ligger för döden även utan Covid. Det är ganska många...
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?