Inlägg från: Anonym (Kari) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kari)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

uska81 skrev 2020-06-24 20:07:46 följande:

Jag förstår inte varför man bildar en bonusfamilj om man inte kan se sina bonusbarn som sina egna. Jag bildar en bonusfamilj nu och självklart ska jag ta hand om min sambos son på samma sätt som mina egna barn. Det är inte bonus sonens fel att vi valt att flytta ihop. Så alla barn ska få samma behandling oavsett vem som är förälder.

Okej, jag säger samma sak som Mimmi, lycka till med det. Om du känner att det börjar skava och att det är nåt som inte funkar, var inte så hård mot dig själv då, kom ihåg att vi var en del som var beredda att ställa upp på den som sträckte ut en hand i den här tråden. Bränn inte ut dig själv innan du ber om hjälp. 
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 20:16:36 följande:
    Jo så fungerar det hos empatiska människor. De med mindre utvecklad empati måste också ha en frizon där man kan få en klapp på axeln och det är här. Jag tycker inte det är mer än rätt.  
    Har du den frizonen nånstans? 
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 20:10:41 följande:
    Ok, så det (Kari) lärt sig på FL är förmodligen lite mer second-grade. Skulle i och för dig vara intressant att höra om det också. 
    Vad menar du med second-grade? Du har dina uttryck du. Kvinnor ska inte välja vanliga män, och man lär sig något "second-grade". Och man vet hur det är att leva med någon annans barn genom att man själv har en styvpappa. 
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 17:51:55 följande:
    Ok, så detta är den speciella dynamiken (Kari) lärt sig om på FL. Inget hon visste något om innan allstå.

Vad är då Karis förklaring på den speciella strukturen?
    Det var flera som tyckte att det där var bra skrivet. Du sa att du ville lära dig något. Att du var genuint intresserad. Jag trodde inte ett ögonblick på att du var genuint intresserad. Jag tror enbart att du har sökt dig hit för att du hoppas att du ska hitta några lätta offer för dig att skamma. Men här var det någon som ville berätta något för dig. Och hur svarar du? 

Kanske är dags för dig att leta upp den där frizonen som du påstår att alla oempatiska människor har där de kan få en klapp på axeln. Var ska du få din klapp på axeln nu? Av din ovanliga man? 

• Anonym (Kari)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-25 08:30:04 följande:
    Du har fortfarande ingen erfarenhet och egentlgien bryr jag mig inte då du har noll koll och inte känner mig, men förklara gärna hur jag misslyckats som bonusförälder. Mig veterligen väljer barnet ofta att vända sig till mig för såväl känslomässigt som praktiskt stöd. Och har en mycket god relation med min familj/släkt, uppskattar att umgås bara med mig, min familj osv. Det märks tydligt och det säger hen själv. Jag är mer förälder till barnet än vad mamman är och har en tightare relation, så utifrån ett bonusbarns synvinkel skulle jag nog säga att jag lyckats.
    Du lyckas förmodligen bättre just för att du känner av var dina gränser går. Det är bara humbug att man måste bete sig som en mamma till barnet för att det ska bli en bra konstellation. Det viktiga är att ni trivs. 
    Det som kan bli klurigt i fortsättningen är att din man börjar tycka att du ska vara som en mamma till hans barn också men det vore att förstöra den fina relation du och hans barn redan har. Jag hoppas att han även i fortsättningen ser att den relationen är bra nog och inte behöver se ut enligt en mall för att vara bra. 

Förresten, det var värst vilken debatt det blev här. Det är många som har åsikter. Många som inte har egen erfarenhet och som inte lever i styvkonstellationer, men de vill ändå in och pilla i de här sakerna. Visst är det fascinerande? Jag tycker du verkar stark, du verkar kunna se förbi det. 
  • Anonym (Kari)
    uska81 skrev 2020-06-25 08:14:54 följande:
    Skava kommer det såklart att göra. Men det beror ju alltid på dom vuxna inblandade. Inte kommer jag lägga det på bonus sonen. Och som någon skrev om känslor. Det handlar inte ens om det. Det handlar om att om man väljer att bilda en bonusfamilj och då tar man ansvar över alla barn på samma sätt och gör ingen skillnad på dem. Det är ni egoistiska omogna vuxna som får mest skav när ni bara ser om ert eget hus fast ni egentligen delar huset med barnen. Och vilka får lida av det mest tror ni? Jo barnen såklart.
    Som Mimmi så träffsäkert sa, kom tillbaka när det rosa skimret har lagt sig. Det kan gå hur bra som helst för dig, jag vet inget om vilka dina omständigheter är, eller vad som kommer att ske i din framtid. Lycka till med allt. Men med den inställningen du har nu, i hur du uttrycker dig om andra, hur du verkar tro att vi andra är och vad du nu tror att vi gör, så misstänker jag att du är i riskzonen för att bränna ut dig. Du ställer höga krav, hur nu dom ser ut, vad som pågår i din fantasi om vad vi andra gör eller har gjort det tänker jag inte ens försöka föreställa mig. Du ser ner på andra. Det innebär att om du ens kommer att komma i närheten av en situation där du börjar tänka något som får dig att känna att du kanske också är en "av de där" så kommer du att skämmas över dig själv. Det är synd att du går in i din konstelletion med den inställningen. Men det kan gå bra för dig ändå. 

Har du egna barn med dig in i konstellationen? 
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 00:42:38 följande:
    Ja, det hade varit roligt att höra din syn på den speciella strukturen. Och då pratar jag nog för alla i tråden. Men jag låter dig slinka undan. Vissa saker bör lämnas orörda helt enkelt. 

Jag unnar er frizonen här. Det kan inte vara lätt med en man där hemma som inte lyssnar på er och tycker ni ska breda mackor åt hans barn. Dessa barn som blir systrar och bröder till ert barn. Kanske blir den här 10-åringen, som ni breder mackor till, ert barns största förebild. 

Japp, min frizon är min familj. HELA min familj, syskon, svågrar och svägerskor inkl. deras bonusbarn, tänka sig!
    Bra för du behöver den där klappen på axeln och din frizon. 

Du kan gå tillbaka i tråden och läsa igen. Det står en hel del där. Alla andra också. Saken med dig är att du redan har visat dina färger. Siden skrev ett bra inlägg men din kommentar på den handlade enbart om mig. 

Är du genuint intresserad slutar du att fråga och går tillbaka i tråden och läser. Är du genuint intresserad slutar du att skamma. 

Jag såg att du och din styvfar delar hobby och intressen. Grattis. Men att alla dina syskon inte gör det. Det är ju fantastiskt att ha något som båda är intresserade av. Det gör inte dig bättre än de andra barnen, eller hur. Det betyder bara att ni har samma intressen. Var glad att det har funkat så bra hos er.  

Sluta nu och gå in och pilla i en relation som du inte vet någonting om. Jag såg att du har börjat prata om särbo och att i och för sig, hon är höggravid. Jag har sett såna som dig som tycker att man borde ha gjort abort. Som går in i trådar med åsikter för att de av någon anledning tycker att man har rätt att gå in och pilla, hävda att man gjort fel som skaffat barn, nu är du där och pillar med att hävda att hon borde bli särbo, men att hon i och för sig är höggravid. Det är en människa du pratar om. Inte legogubbar i din fantasivärld, inte en såpa på teve. En människa. Sluta med dina spekulationer kring henne. Hon är höggravid Hon ska få barn. Låt henne vara. Visa respekt. 

Gå och syssla med din hobby och dina intressen.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 10:59:17 följande:

Förlåt, men har din man något begåvningshandikapp som gör att han inte kan ta in vad du säger och respektera dig, eller är han bara ett ignorant as?

Tycker den där beskrivningen passar in på dig och din vän (Ja).
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-25 12:57:07 följande:

Jag upplever att vi har det precis som du beskriver. Saker är verkligen inte svart eller vitt och en sak kan vara komplicerat utan att hela relationen/familjen är åt helvete liksom. Upplever att vi som par och familj har mycket goda stunder och överlag lever det liv vi vill leva, men att det såklart finns problem, som i alla familjer och bonusfamiljer, som inte funkar klockrent. Skönt att någon annan än jag ser och förstår det. Vet inte om (Lasse) och (Ja) lever i de två relationerna i världshistorien där inga problem någonsin uppstått eller ligger kvar. Jag ser många relationer omkring mig som hållit ihop länge och där det finns extremt mycket kärlek men även såklart problem/meningsskiljaktigheter/personlighetsdrag som gör att det gnisslar ibland. Jag ser inte detta som en svaghet eller förlust utan snarare som en naturlig del av en relation. Jag flera långa relationer bakom mig som jag valt att avsluta men som jag med kärlek ser tillbaka på, relationer som haft både ups and downs.

Nej, men om det gnisslar i din relation, fortfarande efter 10 år, då är det något som är fel lyssna nu och förstå hur kass din relation är

Jag skojar så klart I såna här trådar brukar lösningen på problemen ofta vara att lämna. Eller att folk gärna vill förutspå att relationen ändå snart kommer att gå åt helvete. Och att Sverige är ett 100% jämställt samhälle.

Folk är så optimistiska och stöttande, eller hur
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-25 15:05:54 följande:
    Nej, men om det gnisslar i din relation, fortfarande efter 10 år, då är det något som är fel lyssna nu och förstå hur kass din relation är

Jag skojar så klart I såna här trådar brukar lösningen på problemen ofta vara att lämna. Eller att folk gärna vill förutspå att relationen ändå snart kommer att gå åt helvete. Och att Sverige är ett 100% jämställt samhälle.

Folk är så optimistiska och stöttande, eller hur
    Ledsen förresten, att jag buntar ihop din tråd som "såna här trådar", det är snarare "såna där svar", eller såna där som dras till liknande trådar. Ingen erfarenhet, vill bara förfasa sig, vill inte förstå, påstår att de vill lära sig. Och så följer en lång diskussion med den ena spekulationen om "ts" värre än den andra. "Ts borde flytta", "ts borde bli särbo", och så ska man försöka få andra att hålla med. "Ts skrev i inlägg 27... således borde det enda rätta..." och så ändlösa diskussioner över huvudet. Du kan skriva till fingrarna blöder om hur saker ser ut i ditt liv, de kommer ändå att fortsätta att beskriva din situation på ett helt annat sätt. 
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 17:59:26 följande:

Ja, du, vad finns att berätta... (väl medveten om att mina erfarenheter inte passar sig i sådana här trådar för de som har de erfarenheterna brukar få skit - se bara hur Uska81 blir bemött)

Vi har hela tiden haft en öppen kommunikation med varandra, varit intresserade av att båda skall må bra i parrelationen och att alla skall må bra i familjerelationen. Jag mötte en man med barn och vi tog det därför lugnt och lärde känna varandra innan jag träffade barnen. Jag gillade dem och de gillade mig, så vi fortsatte vårt relationsbygge. När saker inte funkat har vi vuxna pratat igenom det och kommit fram till lösningar som vi båda varit överens om utan att dra in barnen och göra dem till brickor i ett fult spel.

Jag skulle, som sextiotalist också skriver, hellre avslutat relationen eller möjligen varit särbo om jag blivit så dåligt behandlad som TS beskriver. Ingen relation till en partner är värd att man blir trampad på.

Sen har jag valt att ha en mer aktiv roll än att bara vara pappas trevliga tjej, men det är som sagt mitt val och inte något min partner tvingat på mig.

Grejen är dock att mina erfarenheter inte är applicerbara på TS situation, precis som sextiotalists och Ess erfarenheter inte heller är det. Finns inte en ömsesidig respekt mellan de två parterna i förhållandet så kommer den som brukar bli överkörd fortsätta bli det, eftersom den som kör över inte är intresserad av en förändring. Både Ess och sextiotalist har sagt att de skulle avslutat förhållandet om de inte fått gehör för sina behov av sin partner, och även om våra förhållningssätt iövrigt kanske skiljer sig åt och vi med säkerhet inte förstår varandra i allt så är det en skillnad mellan dessa tre erfarenheterna och den väg TS valt att gå.

Intressant. Hur funkade det med exet, barnens mamma? Hur var det för dig att vara gravid, få ditt första barn, den första tiden som nybliven mamma? Stötte du på några problem?
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 20:50:06 följande:

Tänk vad din ton ändrades nu från ditt förra inlägg riktat till mig...

Varför är du intresserad? Stör det dig att någon som du avfärdat som ett dumhuvud kan ha en fungerande relation och erfarenheter av bonusfamiljer som du själv inte har?

Varför skulle jag inte intressera mig för nån som berättar sin historia? Hur funkade relationen med exet? Hur var det när du var gravid? Första tiddn med barnet? Stötte du på några problem?
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 21:02:15 följande:

Jaha.

Nåja, din nyfikenhet har jag inget behov av att stilla, och eftersom jag sett hur du behandlat andra som haft för positiva erfarenheter av livet i en bonusfamilj vill jag inte öka på din bitterhet heller.

Nej, och det där med att framhålla hur rätt du har gjort känns inte skenheligt enligt dig? Du vill gärna se dig själv som ett föregående exempel men några större problem har du egentligen aldrig stött på. Men när någon annan stöter på problem vill du gärna vara där och berätta hur rätt du gjorde från början tills nu. Allt beror på dig och på att du valde en bra man? Inget annat? Du tycker att du och Ess har liknande attityd? Skulle lämna om du stöter på problem? Det jag vet om Ess är att hennes man hade ett high-conflict ex. Har din man haft det? Hur mycket känner du till om kvinnor som väntar barn med sin man där exet börjar ställa krav nya ktav när ett barn är på väg? Dom ändrar på avtal och gör livet surt för alla andra? Utan att påstå att just det hände Ess men hon har haft bra mycket mer att hantera än det du nämner. Sextiotalist har haft en man som gett henne det utrymme hon har behövt men inte sätter hon sig på höga hästar för det och påstår att hon följde regwlboken från punkt och pricka, jag har aldrig hört henne säga att hon är bättre än nån annan, tvärtom visar hon ödmjukhet inför att det har funkat så bra för hennes del.

Du lade dig i en diskussion där du försvarade en part som tycker att hon kan trycka ned andra baserat på att hon har en styvfar. Det säger en hel del om dig. Snacka om att vara skenhelig.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 22:55:25 följande:

Gäsp, börjar det inte bli lite enformigt till och med för dig att så totalt gå in för att vara bitterhetens apostel?

Men hur är det fatt? Tröttnar du? Så länge det bara handlade om att du och (Ja) gick in i en tråd för att trycka till och skamma en kvinna så var allt okej? Känns det inte kul längre?
  • Anonym (Kari)
    Pope Joan II skrev 2020-06-26 16:42:03 följande:
    Nej, det missade jag inte men du skrev ju också det här:

Min erfarenhet är att VÅRA män ofta sneglar på OSS och VILL att VI tar över ratten och leder, så som KVINNOR ofta gör i kärnfamiljer.

Det är väl inte att prata för sig själv när du uttrycker dig så?

Personligen tycker jag att det är extra viktigt att den som uttrycker bakåtsträvande åsikter angående könsstereotypa mönster som väldigt många människor under årtionden arbetat hårt för att komma tillrätta med talar för sig själv och inte för andra. 
    Finns det inte könsstereotypa mönster? Vad är det som är bakåtsträvande i att beskriva något man tycker sig se? Du behöver ju inte hålla med i att du ser det i din omgivning men det kan likafullt vara något som någon annan ser i sin omgivning. 

Vad bra att du enbart uttrycker din personliga åsikt så att ingen annan behöver känna att det som du säger är korrekt. 
  • Anonym (Kari)
    Pope Joan II skrev 2020-06-26 19:59:21 följande:
    Vill du försvara det där så kan jag förstås inte hindra dig. Men trist är det. Det handlade dessutom inte om något Siden tyckte sig se eller ser i sin omgivning utan något som hon känner sig nöjd med att medverka till och som hon väl förmodligen också därför kommer att skicka med till sina barn. 
    Nej, så tolkar inte jag det. Men om du ser ugglor i mossen så är det väl ditt eget problem. 
  • Anonym (Kari)
    Pope Joan II skrev 2020-06-26 20:13:39 följande:
    Jag tolkar inte, jag går efter vad hon själv ger uttryck för.

"Ok, ska förklara vad jag menar med matriark: mitt råd till dom kvinnor som skaffar barn med en man som har barn sedan tidigare är att ta över ratten och bli en god och rättvis ledare i sin familj. Inte sätta sig i baksätet på bilen och låta mannen (och exet) köra. Det är MITT råd för att bli en lycklig mamma i en sådan här konstellation. Min erfarenhet är att våra män ofta sneglar på oss och VILL att vi tar över ratten och leder, så som kvinnor ofta gör i kärnfamiljer. Och det går att göra på ganska enkla sätt, utan att man behöver ta över föräldrarollen för hans barn. Man pekar mer ut riktningen för familjen och ansvarar för att familjen mår bra som helhet. Klassiskt kvinnlig roll och en roll som är mycket tillfredsställande att ha som kvinna (i alla fall för mig). Återigen, detta är bara min åsikt och jag fattar om du inte håller med."

För min del tycker jag att hållningen som presenteras i inlägget är något som för alltid borde läggas i malpåse. 
    Jag tolkar det inte som att det är så hon tycker att det ska vara utan något hon lägger märke till. 
    Jag tolkar rådet hon ger som att kvinnan inte ska vara rädd att träda fram och ta plats.

Påstår du att vi lever i ett jämställt samhälle? 
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus