• Siden

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Mamma) skrev 2020-06-23 22:10:50 följande:

Du menar kvinnan som valt att skaffa barn med en man som har barn innan som tycker att hon inte behöver ta något ansvar alls? Jag tycker absolut att bioföräldrarna ska ta det yttersta ansvaret men hur i helvete kan man gå in i ett förhållande med någon som har barn innan och inte ta ansvar alls och få så mycket medhåll. Jag tycker synd om barnet

Det brukar vara föräldrarna som tar föräldraansvaret, medan bonusföräldern är just en bonus. Därför reagerar många på att de biologiska föräldrarna tar för givet att Ts ska ta hand om deras barn hela sommaren, utan att ens fråga. Hon är dessutom höggravid. Hur i helvete kan två föräldrar behandla sitt barn så och fly sitt ansvar på det sättet?
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-23 22:59:10 följande:

Samt männen som prompt måste flytta ihop med en kvinna OCH göra henne gravid trots att hon inte vill ha med hans barn att göra. Rediga syltryggar om du frågar mig. Om barnen trivs och mår bra i den konstellationen är sekundärt.

Skönt att FL finns så man kan gnälla sönder internet när den förväntade lyckan och drömtillvaron uteblir.

Har du missat att det är så det ser ut i de flesta bonusfamiljer, alltså att föräldrarna fortsätter att ta föräldraansvaret medan bonusföräldern är just en bonus? Och att det är vad bonusbarn mår bäst av, enligt forskning? Det är när bonusföräldern försöker kliva in och ta en föräldraroll och uppfostra som det brukar bli galet. Då brukar både mamman till barnet och bonusbarnet själv reagera.
  • Siden
    Ester69 skrev 2020-06-23 23:53:06 följande:

Tyvärr är det så i väldigt bonusfamilj trådar att hur illa en biologisk mamma än beter sig så är bonusmamman ändå boven i dramat. Och folk som lever i kärnfamiljer vet exakt hur det ska vara i en bonusfamilj, fast dom har inte den blekaste aning hur det kan vara.

Plus en på detta.
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 12:16:12 följande:

Om vanliga män är så dåliga varför väljer man då vanliga män? I brist på bättre?

Beskriv gärna mer ingående vad du menar med dynamiken och strukturen i bonusfamiljen så vi kan ta lärdom av dina kunskaper.

Jag tar mig friheten att svara på detta. Vanliga män och vanliga kvinnor stöter på ovanliga problem i bonusfamiljen. I dom bonusfamiljer som lyckas så har dom inblandade vuxna (inkluderat exet och dennes eventuelle partner) blivit grymt skickliga på kommunikation, flexibilitet, att kompromissa. Du frågar hur dynamiken och strukturen i en bonusfamilj skiljer sig från en kärnfamilj. Enkelt förklarat så älskar alla i en kärnfamilj varandra och är släkt med varandra. I en bonusfamilj är det inte så. Det är det som definierar en bonusfamilj. Alla är inte släkt med alla och alla älskar inte alla. Inkluderat ex och dennes partner. Därför Jan ovanliga problem uppstå. Det finns inga rätt eller fel utan varje bonusfamilj löser problemen på sitt sätt. Vad sägs om ovanliga problem som: Ska jag ta hand om ditt barn när jag är höggravid och ditt barn liks gärna kan vara på fritids? Ett laddat problem som knappast dyker upp i en kärnfamilj.
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 14:30:11 följande:

Det finns inget rätt eller fel i en vanlig familj heller. Även kärnfamiljer löser problem på sitt sätt.

Vad skulle du definiera som den speciella dynamiken?

Är detta vad (Kari) lärt sig av alla trådar angånde bonusfamiljer på FL?

Läs noga i tråden med öppet sinne.
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 15:00:43 följande:

Just den speciella dynamiken är det inte många som nämner, mest du. Dela gärna med dig av den så vi andra förstår vad du menar.

Normen i en kärnfamilj är att båda dom vuxna i familjen älskar de gemensamma barnen och vill dom allt gott, ungefär lika mycket både pappa och mamma. Dom är jämställda som vårdnadshavare på så sätt och har lika mycket att säga till om juridiskt och kulturellt. När problem uppstår i en kärnfamilj så är alltså dynamiken hyfsat jämlik - båda föräldrarna älskar barnen och vill barnen väl lika mycket, båda föräldrarna bestämmer. Enligt normen vill säga. Dessutom så finns det ingen tredje vårdnadshavare som lurkar i bakgrunden och vill ha sin åsikt. Dynamiken i en bonusfamilj skiljer sig på så sätt att båda dom vuxna INTE är föräldrar till barnen och båda dom vuxna älskar inte barnen lika mycket eller vill dom allt gott lika mycket. Den ene vuxne kanske är förälder och älskar barnet över allt annat och har känt barnet i åtta år sedan barnet var bebis medan den andre bara har känt barnet i två år och tycker att barnet är gulligt och snällt men borde lära sig bordsskick, typ. När beslut ska fattas så har föräldern bestämmanderätt både juridiskt och kulturellt, till att t.ex. sätta sitt barn på fritids. Den andre vuxne har inga rättigheter juridiskt och kulturellt sett så brukar dom styvmödrar som bestämmer över styvbarnet placeras i Elaka styvmodern-facket. Bonusbarnets behov kan komma att krocka med styvförälderns behov på ett sätt som inte sker i kärnfamiljer. Det som är bra för bonusbarnet kan krocka med vad som är bra för parrelationen i familjen. Sånt kan naturligtvis uppstå även i kärnfamiljer men återigen - i en bonusfamilj har den ene vuxne bestämmanderätt och är förälder medan den andre vuxne bara är styvförälder. Så varje problem som uppstår måste man verkligen lyssna in varandra och kompromissa. Dessutom så finns det en tredje part att ta hänsyn till gällande alla beslut i bonusfamiljen - förälderns ex. Eftersom det är föräldern som känner exet och har varit ihop med exet så är det ofta föräldern som kommunicerar med exet gällande det gemensamma barnet. Även här skiljer sig dynamiken åt mellan en kärnfamilj och en bonusfamilj, i en bonusfamilj finns alltid en tredje part utanför kretsen som ska säga sitt. Det finns alltså en heeelt annan och mycket mer komplex dynamik i bonusfamiljen, är du mer intresserad så kolla in sociologen Patricia L Papernows föreläsningar på youtube, superintressanta.
  • Siden
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-24 17:26:55 följande:

Otroligt väl beskrivet!

Tack! Lycka till med din bebis! Tycker att du låter som en jättebra (blivande) mamma och bonusmamma.
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 17:51:55 följande:

Ok, så detta är den speciella dynamiken (Kari) lärt sig om på FL. Inget hon visste något om innan allstå.

Vad är då Karis förklaring på den speciella strukturen?

Jag är inte Kari och kan inte svara för den personen. Jag har lärt mig en massa genom egna erfarenheter, andra styvmammor och forskning som jag letat fram.
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 08:51:48 följande:

Det låter tyvärr inte som att du är lycklig i din relation. 

Det låter tyvärr som om du bara hänger i tråden för att skamma Ts och andra som skriver. Och jag undrar fascinerat: varför då? Vad är ditt motiv till att vilja insinuera att Ts är en dålig bonusmamma, har en sopa till karl och är olycklig i sin relation? Det är så märkligt. Vad är det hon triggar inom dig egentligen? Var du inte så lycklig som halvsyskon i den där bonusfamiljen du växte upp i? Bär du på rädslan över att din styvpappa alltid älskat dig mindre än sina biologiska barn eller att dina halvsyskon förfördelats på något sätt?
  • Siden
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 08:53:38 följande:

Min fråga gällde den speciella strukturen. 

Du får gärna själv berätta om strukturen i bonusfamiljen du växte upp i, det är väldigt intressant att höra för mig som befinner mig i en bonusfamilj som bonusmamma. Men jag är inte själv uppvuxen som bonusbarn med halvsyskon och styvförälder, som du är. Det vore intressant att höra ditt perspektiv.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus