• Ess

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

tobiq skrev 2020-06-20 20:29:06 följande:
    Men det är väl inte BONUSBARNETS fel att pappan är en rövhatt? Har man inte samma syn på hur ansvaret i familjen ska fördelas så kanske man inte ska vara tillsammans? Pappan vill uppenbarligen att hon ska vara mamma till båda barnen och så lär det ju inte bli. Varför stannar man kvar då efter flera år som sammanboende?
    Konstigt att han fortsätter försöka få henne att ta över hans ansvar när hon varit tydlig från början att hon inte vill det.
    Klarar han inte själv av ansvaret så får han kontakta mamman och så får de lösa umgänget tillsammans på annat vis.
  • Ess
    tobiq skrev 2020-06-20 20:47:47 följande:
    Fast TS har skrivit tydligt att det har ?gnisslat? i fråga om vilket ansvar han förväntar att hon ska ta över bonusen sen start. Så det är knappast en blixt från klar himmel, haha.
    Ha ha, konstigt att han inte fattat vinken i så fall. Känns inte som om alla hästarna är på plats i kanoten hos honom....
  • Ess
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 00:06:32 följande:
    Jag tror inte barnet ringer stup i kvarten. Barnet är ju 10 år. Det är väl lite mat hen behöver vid lunch, mellanmål fixar säkert hen själv.
    Ts har tröttnat på att hen springer och stör hela tiden, så det lär nog bli ett antal tel samtal.
    Man kan ju alltid hoppas att 10 åringen inte är lika curlad som makens tonåringar var, de gjorde varken frukost eller värmde lunch i micron själva. Så när han kom hem på kvällen hade de inte ätit på hela dagen.
  • Ess
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 00:06:32 följande:
    Jag tror inte barnet ringer stup i kvarten. Barnet är ju 10 år. Det är väl lite mat hen behöver vid lunch, mellanmål fixar säkert hen själv.
    Ska hen va hemma från fritids så måste hen klara av att fixa lunch med, det är inte ts sak att göra.
  • Ess
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 09:20:46 följande:
    TS man tycker uppenbarligen att upplägget är bra och kommer inte ändra sig. Då återstår för TS att finna sig i det eller flytta hem till kompis, föräldrar eller skaffa eget boende.
    Nej det behöver hon inte alls göra, men däremot sätta ner foten rejält och strunta i ungen totalt och bara hänvisa till pappan.
  • Ess
    Siden skrev 2020-06-21 08:02:11 följande:
    Många pappor i bonusfamiljer gör så tills bonusmamman går in i väggen. I kärnfamiljer också.
    Jag förstår inte varför så många kvinnor faller till föga för deras beteende och gör saker de egentligen inte vill. Det är ju faktiskt bara så enkelt som att säga nej och stå på sig.
    Varför håller de på att få dåligt samvete över saker som det faktiskt är han som ska ha dåligt samvete över, som tex barnet i ts. Det är pappan som lämnar sin unge ensam, det är han som ska ha dåligt samvete över att hen har tråkigt och kanske inte klarar av att fixa mat osv, inte ts. Hon kan med gott samvete skita i ungen eftersom det inte är hon som valt att skaffa hen.
  • Ess
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 09:41:06 följande:
    Ja, det låter ju helt galet. Det hade jag som förälder sett som ett enormt misslyckande.

Mitt äldsta barn är 10 år och fixar mellanmål själv och värmer matlåda i micron. Nu jobbar jag oftast hemifrån men de dagar jag inte gör det så ringer hen oftast 1 - 2 ggr. Några sms blir det också.
    Offer för föräldrar som inte ville riskera bli bortvalda. Den ena tror fortfarande hen är medelpunkten i tillvaron, den andra har blivit vuxen på riktigt.

Mina har också klarat sig själva hemma och värmt lunch i micron. Vissa saker har man fått vägleda via telefon, men det hör ju till att va förälder.
    Jag förstår inte varför man inte fortsätter med det även om det kommer in en ny partner.
  • Ess
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 11:56:33 följande:
    Det beror väl på vad man är överens om med sin partner såklart, särskilt om man bor under samma tak. För mig är det självklart att man ställer upp för sin partner och dennes barn om man ska bo ihop. Känner inte partnern samma sak så är jag inte intresserad.
    Jag har tillbringat viss tid med andras ungar och skulle därför själv aldrig förutsätta att en partner vill agera förälder. Visst kan man be varann om en tjänst om det skulle behövas, men i första hand skulle jag lägga upp det så att jag själv var ansvarig för mina ungar.

Maken visste från början att jag inte gillar ungar, men han trodde inte det skulle bli något problem eftersom hans var så stora och han trodde de klarade av mer än de faktiskt gjorde. Han fick ett uppvaknande när han upptäckte att de inte klarade av saker som han själv gjort vid yngre ålder tom.
  • Ess
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-21 12:33:11 följande:
    Eller hur. Det blir betydligt bättre stämning av att han faktiskt frågar först och inte tar för givet. Upplever man att det inte är så lätt som han tycker att det borde vara så blir stämningen betydligt bättre av att han visar empati. Det tär enormt på energin att tryckas ned som barnhatare och dålig mamma.
    Ja visst frågar han först så är det ok. Även om jag blev irriterad på hans ungar när vi var själva, så var det ändå hans ansvar. 
    Men handen på hjärtat, den ena var mer självgående och det funkade bättre med hen. Efter ett par dagar så flöt det på med hen, och vi behandlade varann som de vuxna/nästan vuxna vi var. När hen frågade om något så fanns det ingen anledning för mig att säga nej, iom det flöt på och hen hade en plan för hur det skulle funka med tex bussen, så var det heller inga problem utan att jag ställde upp om något sket sig. 
  • Ess
    Wolfie13 skrev 2020-06-21 21:51:56 följande:
    Nä jag förstår faktiskt inte problemet. Jag har en snart sjuåring som både klarar att klä på sig själv, gå på toa, duscha, ta sig ett glas vatten eller en macka.
    Det behövs inte mycket uppassning, mest umgänge och en dialog om dagen.

Sanningen ligger nog närmare att bonus börjar stå lite i vägen för den önskade nya familjen som snart fulländas.
    Då kan du jobba och ditt barn klarar sig helt själv utan att din partner behöver bindas vid hemmet?
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus