Inlägg från: Anonym (Bonusmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bonusmamman)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Lena) skrev 2020-06-17 09:55:15 följande:
    Så mannen ska slippa ta ansvar?
    Absolut inte, men kan den ena vårdnadshavaren av någon anledning inte ta sitt ansvar så är det upp till den andra vårdnadshavaren - inte till någon utomstående (om det inte är en fråga för soc, dvs).
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (X) skrev 2020-06-17 15:16:23 följande:

Är i liknande situation. Bonusbarnen har sommarlov och går inte på fritids. Jag jobbar hemifrån men förväntas ändå kunna ta hand om dem, fixa frukost, lunch etc när han är på jobbet. Jag äter sällan lunch själv så för mig blir det ju extrajobb. Dessutom mycket svårare att jobba med massa ljud runtomkring och mer disk, tvätt, städ. Blir mest less på bara att det bara förutsätts att jag ska ta detta för att jag råkar vara hemma.

Jag tycker att du ska kunna åka iväg och göra det du vill och inte behöva passa upp nånting. Hans barn, hans ansvar. Fel av honom att inte fråga och inte ta in vad du känner och vill.

Tycker din situation låter mycket värre, hur tusan ska du kunna jobba om du samtidigt ska agera fritidsfröken? Fick du vara med i beslutet att barnet inte ska gå på fritids? Hur tänkte din partner?
  • Anonym (Bonusmamman)
    Xenia skrev 2020-06-17 15:57:57 följande:

Här är ju två problem.

Det ena är din mans bristande respekt för dig, att han bara kör över dig. Du verkar acceptera det trots att du är irriterad. Alltså kommer det beteendet att fortsätta.

Det andra är ditt bristande intresse för ditt bonusbarn. Det kan ha att göra med det första. Du borde påpeka för din man att om han vill att du och bonusbarnet ska få ett bra förhållande, så motverkar han det med sitt sätt. Din irritation över din mans handlande kommer att gå ut över barnet.

Ingen begär att du ska älska ditt bonusbarn som ditt eget barn. Men du behöver se hen som en medlem av din familj, inte som en inkräktare. Jag tycker vad du skriver verkar illavarslande. Tycker du att hen är illa uppfostrad? Det är i så fall de biologiska föräldrarnas fel.

Jo, jag håller med dig. Har påpekat båda delarna för honom men han vägrar förstå. Jag tycker absolut barnet är ouppfostrat och det blir mycket skrik och härj och saker som slängs runt, inte plockas undan osv. Vilket jag också påtalar gång på gång utan förändring. Har aldrig levt med ett barn tidigare så har svårt att veta om det är ett normalt beteende eller inte, men jag var inte så som barn.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Neqbeth skrev 2020-06-17 10:34:05 följande:

Oj jävlar. Det var fult gjort av din man. Jag hade tokvägrat, redan när detta beslutades. Vilken jävla sits att vara gravid med den snubben. 

Jag har vägrat och gjort tydligt att jag inte tänker passa upp på något sätt. Det förändrade inte hans beslut så jag har svårt att se vad mer jag kan göra.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Eva) skrev 2020-06-17 10:54:54 följande:
    Helt sjukt resonemang! Det är väl snarare mamman till 10 åringen som borde gjort abort från början eftersom hon uppenbarligen inte vill ha sitt barn hos sig vidare ofta. Jag fattar inte heller riktigt hur pappan tänker här, hur skulle han göra som ensamstående? Han utnyttjar ju TS som en nanny.

Till TS. Jag kan bara ge dig ett råd och det är att inte lägg någon som helst energi på att sysselsätta styvsonen i sommar. Det är fruktansvärt att föräldrarna föser över allt ansvar på dig men det är deras problem och inte ditt. Som höggravid behöver du vila och ha lugn och ro omkring dig. Är sonen hemma med dig så får han äta lunch med dig om du ändå lagar till dig själv men annars så håll inte på och ansträng dig eller planera in några aktiviteter överhuvudtaget, ta hand om dig själv och blir sonen uttråkad så får han väl börja ställa krav hos dom som det bör ställas krav på? Om du nu bara kör på och går emot dina egna principer (för uppenbarligen är du inte pigg på det här) så kommer din man bara utnyttja dig ännu mer sedan när du är föräldraledig och mamman kommer fortsätta lapa drinkar i solstolen. Det kanske är det som behövs för att sonen själv kommer börja klaga och ställa lite krav på sin egen mamma och pappa, för det är där ansvaret ska ligga.

Sedan så fattar jag mig inte på dessa usla föräldrar som inte ser det som en ynnest att få spendera sin tid ihop med sina barn. Skiljer jag mig så aldrig i livet att jag hellre haft mina barn med pappas flickvän under sommarlovet om han jobbade. Usch och tvi för usla föräldrar!
    Jag tänker som du och kommer agera som så. 

Dock tror jag att han skulle göra samma sak även om jag inte var med i bilden. Bara det att barnet då skulle vara hemma helt själv. Men nu är det bekvämt när jag "ändå är hemma", men som sagt har han gjort samma sak tidigare somrar när jag jobbat.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Oj) skrev 2020-06-17 11:34:17 följande:

Jag ser ett stort problem här:

Hur bonusbarnet kommer att uppföra sig i framtiden.

Du TS har säkert rätt att det inte är ditt ansvar, men du kan inte ens övertyga folk i forumet.

Du kommer garanterat inte övertyga bonusbarnet, som kommer uppfatta dig som orättvis och elak om ett tag.

Även storasyskon i kärnfamiljer börjar bli extra känsliga för "orättvisor" när föräldrarna inte behandlar de på samma sätt som lillasyskonet och börjar kräva extra bevis på kärlek.

Ditt bonusbarn kommer ju bli jätteledsen, frustrerad, arg och sur mesta tiden. Blir kanske utagerande, eller sabotera för dig på ett passivt aggressivt sätt.

Du kommer inte ha det roligt hemma, det kommer bli massa konflikter: med bonusbarnet, med din man över bonusnarnets uppförande.

Pappan kommer såklart uppfattas av bonusbarnet som snäll.

Jag tror du har helt rätt i detta. Tyvärr.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (eee) skrev 2020-06-17 11:56:06 följande:

Har kanske inte läst exakt alla svar så ursäkta om jag missat något TS. Jag tänker på ett par saker:

1. Mannen tänkte utifrån vad han tror är barnets bästa = slippa vara på fritids
    2. Han tänkte inte på att han själv ska jobba och du får ta huvudansvaret hemma (vilket han borde fattat) men kan detta bero på hur det var i hans förra förhållande? Lämpade han över allt på äldsta barnets mamma också? Kan det vara så att han helt enkelt inte fattar att det blir rätt så annorlunda för dig om du vore ensam hemma, mot att 10-åringen är hemma? 

3. Har ni diskuterat vad som sker sen, när bebisen finns? Blir det du som får ta allt då med "för du är ju ändå föräldraledig"? Har ni pratat om sånt? 

4. Ett tips nu inför sommarveckorna: Pappan ordnar matlådor till 10-åringen dagen innan. Kan väl inte vara så svårt om han lagar middag efter jobbet, så kan han fixa lite extra och lägga undan till barnet. Då behöver inte du lyfta ett finger vad gäller maten. 

5. Pappan kan ringa till några av kompisarnas föräldrar och kolla av vilka dagar barnet skulle kunna vara hos dem och leka. Har barnet någon släkting som kan ställa upp - farmor/farfar?

6. DU som är hemma bestämmer regler för hur/när barnet kan ha vänner hemma. Det kan inte pappan bestämma. Kompisar behöver tex inte äta hos er, de får gå hem till sig själva när de blir hungriga. Du behöver inte serva en massa runt 10-åringen, denne kan säkert komma på aktiviteter själv i stor mån. 

Sedan tänker jag bara lite i allmänhet, hur ni vill att livet ska fungera sen? Jag är både bio/bonusförälder. Mina bonusar har en mamma som inte fungerar speciellt bra. Det har varit vårdnadstvist och min man fick ensam vårdnad + boendet och mamman enbart umgänge, som är lite olika beroende på måendet. Ett barn bor hos oss hela tiden sedan 3 år tillbaka. Vägrar bo hos mamman alls. Barn 2 är varannan helg där och den tredje kör ungefär varannan vecka. Barn är olika och de hanterar saker olika. Därför är det så här och jag accepterar detta fullt ut. Har egna barn som har en fungerande pappa men om de inte hade det, hade jag ju varit innerligt tacksam om min nya partner hade tyckt det var ok att de bodde här helt, precis som jag tycker för hans barn. 
    Med min erfarenhet så ser jag hur trist det blir för 10-åringen när TS så tydligt är ointresserad av hen. Eftersom bebisen är syskon med 10-åringen kommer nog mycket kännas annorlunda när bebisen väl finns där, för er alla. Jag hoppas det gör att familjen svetsas mer samman men risken är att du TS, vill liksom isolera dig med din lilla bebis och frysa ut 10-åringen. Kanske inte medvetet. Jag uppfattar dig som en sansad person och jag tycker verkligen inte att pappan har agerat korrekt i detta, gentemot dig. 
    Men det är mycket du och pappan bör resonera runt, och gemensamt komma fram till bra lösningar - inte "kriga" mot varann.

Han och exet separerade väldigt tidigt, jag tror i princip hon var föräldraledig eller arbetslös när de gick isär. Han har alltid haft typ 99% av ansvaret för allt kring barnet, så hon har knappast varit någon höjdare att räkna med varken under tiden de levde tillsammans eller efteråt. Jag har varit med större delen av barnets liv så har fått detta svart på vitt.

Inga släktingar i närheten tyvärr. Han får nog fixa mat och har gjort det nån gång men sedan har barnet kanske behövt typ koka pasta eller något - vilket hen inte kan. Skulle överlag säga att barnet visserligen kan vara hemma själv men är osjälvständig kring sådana saker som matlagning, vilket är helt och hållet pappans fel. 

Barnet har ett gäng kompisar i närområdet så de springer mycket ut och in hos varandra. Svårt för mig att sätta regler och gränser i dessa situationer. Visst kan jag säga att de ska vara ute och leka istället osv, men det är ju också det jag typ inte pallar med - hela tiden behöva störas, tjata osv osv. 

Vi har pratat lite om tiden efter att bebisen kommer och min rädsla är ju att det ska bli så som du säger, vilket jag sagt. Han menar på att det inte kommer bli så. Vi får helt enkelt se och agera därefter. Det kommer dock inte bli en fråga för sommaren då han kommer vara hemma sedan när barnet föds och sedan kommer hans äldsta vara hos sin mamma sista veckorna på sommaren. Detta är snarare då en oro inför hösten och skolstart och när barnet inte ska gå på fritids och komma hem tidigt från skolan när jag och bebis är hemma själv, och att jag då ska behöva passa upp barnet samtidigt som jag försöker landa i min föräldraroll med en liten.
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (Oj) skrev 2020-06-17 14:26:44 följande:
    Såklart inte.

Här handlar det om annat: TS säger helt ärligt att hon inte är intresserad av att skapa gemenskap och nära relationer med bonusen. Hon är inte sugen på att umgås med bonusen alls.
    Så det är ok att som förälder ha sitt barn på fritids för att man behöver vila, men för mig som bonusmamma är det inte ok att "kräva" detsamma eftersom jag, utöver behovet och önskemålet om vila, inte känner för barnet? Betyder det att jag ska ha barnet som "straff" här då för att jag inte vill umgås med barnet, eller vad blir skillnaden enligt dig?
  • Anonym (Bonusmamman)
    Anonym (I) skrev 2020-06-17 14:46:24 följande:
    Vet du om bonusen vill umgås med TS?

Det är märkligt att alla på FL tar för givet att alla bonusbarn älskar högt sin mammas/pappas nya och hen är förstahandsvalet att umgås med.
    Barnet söker sig mycket till mig och vill vara med mig, så visst tror jag att hen vill umgås med mig och säkert önskar få mer uppmärksamhet av mig än vad hen får. 
  • Anonym (Bonusmamman)
    Ess skrev 2020-06-17 17:26:26 följande:
    Varför kan han inte styra upp det så nu?

Så slipper ts att bry dig överhuvudtaget och kan göra vad som passar henne.
    håller med, ska ta det med honom
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus