Inlägg från: Anonym (Kari) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kari)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Kari) skrev 2020-06-20 20:37:29 följande:

Det är inte HENNES fel att han är en "rövhatt".

Brukar du lämna så fort du märker att ni har olika åsikter? Du försöker inte ens nå fram?

Jag tycker det är klassiskt att killen börjar bete sig märkligt ju närmare förlossningen man kommer. Svårt hantera ex och tidigare barn. Vem vet vilket tryck han upplever sig hamna i? Detcär inte ovanligt att tankar om att barnet riskerar bli utanför eller ex (kanske inte i detta fall dock) som ställer krav på att deras lilla barn absolut inte får märka av någon skillnad baraför att det kommer ett barn

För vissa män blir detta övermäktigt och de har svårt att motivera sig att stå emot de som han "valt först". Den nya får stå tillbaka, typ sist in-tänket. Oavsett vad hon för tillfället går igenom.

Det här med att det ska komma ett barn påverkar en hel del. Och den nya som är gravid får uppleva att hon ska bete sig och tänka som om hon redan har fött barn och är flergångsmamma.

De förstagångsmammor blir omhuldade som förstagångsmammor. Men om han har barn sen tidigare så glömmer en del av att hon har samma behov som andra.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 00:06:32 följande:

Jag tror inte barnet ringer stup i kvarten. Barnet är ju 10 år. Det är väl lite mat hen behöver vid lunch, mellanmål fixar säkert hen själv.

Hahaha, svart bälte i gissningar.

Ska du nte leta upp en tråd om att föda barn och berätta att din mamma födde barn så du vet.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 02:17:34 följande:

Nej, varför skulle jag göra det?

Det skulle gå hand i hand med att du har åsikter baserat på att du har en styvpappa.

Du har alltså självinsikt nog att förstå det ena men inte det andra.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-21 09:20:46 följande:

Du tycker att du har rätt, jag tycker att jag har rätt. Ingen av oss kommer ändra åsikt. Ingen ändrar åsikt i de här trådarna, det är bara en massa tjafs tills ingen orkar längre och tråden dör ut. Ingen har lärt sig något. Det enda man lyckats med är att locka fram folks sämsta sidor

Alla vet vid det här laget att startar man en tråd om bonusproblem så blir det många upprörda inlägg.

TS man tycker uppenbarligen att upplägget är bra och kommer inte ändra sig. Då återstår för TS att finna sig i det eller flytta hem till kompis, föräldrar eller skaffa eget boende.

Jag har lärt mig massor. Du har inte lärt dig nåt. Det är också fascinerande hur så många provoceras och av vad. Är bonoskvinnan den sista kvinnan som finns kvar där man fortfarande anser att hon ska skylla sig själv och att allt ansvar för alla problem, om inte beror på henne, men skit samma, hon måste sopa upp efter de andra.

Vi har nyligen haft metoo som gjort att vi förstår att strukturer styr. Hur länge fick de kvinnorna skylla sig själva innan skulden och ansvaret lades där det hör hemma? Hur länge blev de tystade? Även av andra kvinnor. Ingen rök utan eld, inte ens fel att två träter, osv. Hon fick säkert jobbet sängvägen.

Jag har lärt mig hur strukteren i styvfamiljen ser ut, dynamiken, jag har sett att samma struktur går igen hos många andra. Jag går inte in för att ttjafsa. Jag håller med om att de som bara vill tjafsa kan sluta med det. Tomma ord, samma skit, ingen egen erfarenhet, bara en massa åsikter, allt med "elaka styvmodern" i bakhuvudet, "bittra kvinnor", "svartsjuka otäcka kvinnor". Tänk att det fortfarande är så att man hellre tänker att någon är bitter än att det kanske finns något stt läta sig.

Fortsätt du att tjafsa om du vill, fortsätt att sälla dig till dom som bara vill tjafsa, som går in med den sär tonen om att det bara handlar om bittra kvinnor och fortsätt du att tro att du vet för att du har minsann en styvpappa.
  • Anonym (Kari)
    Ess skrev 2020-06-21 09:46:29 följande:

Jag förstår inte varför så många kvinnor faller till föga för deras beteende och gör saker de egentligen inte vill. Det är ju faktiskt bara så enkelt som att säga nej och stå på sig.

Varför håller de på att få dåligt samvete över saker som det faktiskt är han som ska ha dåligt samvete över, som tex barnet i ts. Det är pappan som lämnar sin unge ensam, det är han som ska ha dåligt samvete över att hen har tråkigt och kanske inte klarar av att fixa mat osv, inte ts. Hon kan med gott samvete skita i ungen eftersom det inte är hon som valt att skaffa hen.

Ja, jag håller med dig även om jag skulle uttrycka det annorlunda:) men tar han beslut över huvudet och ovanpå det inte erkänner hur det drabbar henne utan hellre trycker ner hennes känslor, förminskar henne, även som mamma innan hon ens har fött barnet, då är det dags för distansering. Disengagement på engelska.

Alla är ju inte lika tuffa som du, du verkar ha det fastgjutet i ryggraden men jag håller med, det är inte hon som ska sitta hemma med dåligt samvete.

Att man tar på sig det dåliga samvetet kan ju vara för att man lättare tar åt sig. Saker som jag har hört är: för att han ju redan är förälder och borde veta, för att man tar åt sig eftersom man inte blivit förälder än och blir osäker på vad man borde och inte borde. Sen finns det så klart många andra anledningar.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-21 11:34:57 följande:

Om du lärt dig saker i den här tråden, medan du anser att anonym (ja) inte gjort det, hur kommer det sig att det inte blir några nya nyanser i dina inlägg utan du fortsätter att rapa samma åsikter om och om igen?

OM du lärt dig något här kanske du nu skall försöka omsätta dina lärdomar i praktiker istället för att bara upprepa dig som en papegoja. Annars vore det du klädsamt om du istället erkände att anomym (ja) hade rätt och ni båda är fast i era respektive åsiktsfåror. Just nu bevisar du bara hens tes genom att skriva som du gör.

Det var (ja) som ansåg att hon inte lär sig nåt. Det får stå för henne. Lika väl som mantrat om "stackars barn" upprepas om och om igen kan jag upprepa mitt mantra om strukturella problem och den speciella dynamik som har en tendens att uppstå i styvfamiljen och som ännu inte har satt sig lika hårt i "stackars-barn"-ivrarnas sinne som den om den elaka, bittra, känslokalla kvinnan.

Omgivningens attityd spelar också en roll för den dynamik som uppstår i styvfamiljen. Hade kunskapen varit mer spridd hade det inte varit lika lätt att rida på föreställningen om elaka styvmodern och för män att påstå att man hatar deras barn.

Allt hänger ihop.
  • Anonym (Kari)
    Ess skrev 2020-06-21 12:10:12 följande:

Jag har tillbringat viss tid med andras ungar och skulle därför själv aldrig förutsätta att en partner vill agera förälder. Visst kan man be varann om en tjänst om det skulle behövas, men i första hand skulle jag lägga upp det så att jag själv var ansvarig för mina ungar.

Maken visste från början att jag inte gillar ungar, men han trodde inte det skulle bli något problem eftersom hans var så stora och han trodde de klarade av mer än de faktiskt gjorde. Han fick ett uppvaknande när han upptäckte att de inte klarade av saker som han själv gjort vid yngre ålder tom.

Eller hur. Det blir betydligt bättre stämning av att han faktiskt frågar först och inte tar för givet. Upplever man att det inte är så lätt som han tycker att det borde vara så blir stämningen betydligt bättre av att han visar empati. Det tär enormt på energin att tryckas ned som barnhatare och dålig mamma.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-21 12:45:30 följande:

Du skrev att du hade lärt dig massor, men du ljög alltså?

Du har ju i alla fall inte kunnat visa upp några nya lärdomar sedan ditt första inlägg, så det verkar som om (ja):s tes gäller er båda.

Lärdomarna har jag fått av att diskuteta med andra, i såna här trådar. Nicket (ja) anser inte att hon lär sig något av såna här trådar.

Jag har lärt mig genom att diskutera i såna här trådar, sett att vi är många som har liknande erfarenheter och att vi har kunnat ha utbyte av det. Lärt mig att det finns folk som av någon anledning blir provocerade, som gärna vill gå in och tjafsa, gnälla ut om "bittra kvinnor" och dylikt.

Det var (ja) som sa att hon inte lär sig något av såna här trådar, att det enbart handlar om att tjafsa och det får stå för henne.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-21 14:11:09 följande:

Ok, så det är bara i den här tråden du inte lärt dig något utan fortsätter att ensidigt hålla på dina åsikter?

Det du här beskriver att du lärt dig i andra liknande trådar är att det finns de som tycker som du och de som inte gör det. Det är väldigt basala lärdomar, lite sorgligt grunda faktiskt. Du tycks ju inte ha lärt dig se och försöka ta in och förstå någon annans erfarenheter och ståndpunkter, utan bara sökt bekräftelse av likasinnade på att du tycker rätt. Alla som inte tycker som du avfärdar du som att de är bittra och tjafsar. Det säger väldigt mycket om din vilja/möjlighet att ta in och lära dig av andras erfarenheter.

Alltså har (ja) rätt i att ni inte lär er av varandra och att det inte är någon idé för hen att argumentera med dig. Du visar i dina inlägg att du inte har förmåga att se utanför din begränsade lilla box utan bara söker bekräftelse hos andra som sitter i likadana boxar

Jo, jag har lärt mig att det finns såna som du som inte orkar ta till er. Det är väl nån oförmåga, vad den nu beror på. Lättare att hålla fast vid gamla föreställningar, tar lång tid för er att tänka utanför boxen, som du säger. Att lyssna på de som faktiskt har erfarenhet verkar inte ligga för er. Jag drog en parallell till att det är som att gå in i trådar och hävda att man vet hur det är att föda barn baserat på att ens mamma ju faktiskt har fött ett friskt barn. Men ändå envisas dessa personer att gå in och "ge råd" och vissa passar på att skamma kvinnan som ber om hjälp också.

Ditt råd var att mannen får se till att stanna hemma? Ja, du skammade ju henne inte i alla fall. Det var ju bra att du visar att han borde ta sitt ansvar.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-21 14:11:09 följande:

Ok, så det är bara i den här tråden du inte lärt dig något utan fortsätter att ensidigt hålla på dina åsikter?

Det du här beskriver att du lärt dig i andra liknande trådar är att det finns de som tycker som du och de som inte gör det. Det är väldigt basala lärdomar, lite sorgligt grunda faktiskt. Du tycks ju inte ha lärt dig se och försöka ta in och förstå någon annans erfarenheter och ståndpunkter, utan bara sökt bekräftelse av likasinnade på att du tycker rätt. Alla som inte tycker som du avfärdar du som att de är bittra och tjafsar. Det säger väldigt mycket om din vilja/möjlighet att ta in och lära dig av andras erfarenheter.

Alltså har (ja) rätt i att ni inte lär er av varandra och att det inte är någon idé för hen att argumentera med dig. Du visar i dina inlägg att du inte har förmåga att se utanför din begränsade lilla box utan bara söker bekräftelse hos andra som sitter i likadana boxar

Det som du säger är ju inte direkt nåt nytt, du upprepar samma saker som redan har sagts, även om du själv kanske tror att du kom på det själv, era föreställningar om att vi andra bara håller med varandra, hittat någon som tycker lika. Men varför skulle du ha lagt någon större tankeverksamhet vid det? Det är ju rätt naturligt, den som inte har samma erfarenhet har inte behov av att lösa problemet.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus