• Ess

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (ABC) skrev 2020-06-17 17:22:48 följande:

Antagligen så blir det inte något större problem om TS åker iväg. Lite meck med att fixa lunch som sonen kan ta fram och kanske lite mer planering kring vem som äter lunch var (om det är kompishäng på dagarna). Men i övrigt så klarar sig ju en 10-åring själv. 

Varför kan han inte styra upp det så nu?

Så slipper ts att bry dig överhuvudtaget och kan göra vad som passar henne.
  • Ess
    Anonym (X) skrev 2020-06-17 19:42:53 följande:
    Men det är svårt när de kommer och frågar vad det blir för mat eller önskar någonting.

De får egentligen inte titta på tv eller spela tv-spel så han vill att jag ska säga åt dem att göra något annat. Känns ju som att jag då måste komma på nåt att göra åt dem också.
    Men det är bara att säga åt dem att det inte blir någon mat för du jobbar. Du kan inte hjälpa dem för att du jobbar. Du vill inte bli störd överhuvudtaget eftersom du jobbar.

Skit i att din man inte vill att de ska göra det eller detta, ska de va hemma när du jobbar så får de spela tills ögonen blöder, annars får han själv stanna hemma och agera lekfarbror.
    Jag tycker du ska ge din man en skarp tillsägelse, vill han ha sina ungar roade så får han fixa det själv eller lämna dem på fritids. Annars kan ju han ta med dem till sitt jobb....
  • Ess
    Anonym (håhåjaja) skrev 2020-06-17 22:24:39 följande:
    Kära nån. "...ofrivilligt kastats på mig". Det här barnet och hans far var en familj redan innan TS kom in i bilden. Det är barnet som ofrivilligt fått TS kastat på sig, inte tvärtom. TS har frivilligt valt att stiga in i en existerande familj, leva i den och dessutom snart utöka den med ytterligare en person. Då lever man som en familj och hjälps åt. Det finns inga A- och B-barn. Om tio år är pojken vuxen. Då är han kanske behjälplig när båda föräldrarna måste jobba och den nya tioåringen behöver lite hjälp hemma på sommarlovet.
    Då får ju mannen fortsätta att sköta sin familj och inte anse att andra ska göra det.
    Man blir inte automatiskt en familj med särkullen bara för att man flyttar ihop.
  • Ess
    Anonym (!) skrev 2020-06-18 11:56:36 följande:
    Jo men du kan ju knappast påstå att det är vanligt med så hjärtlösa föräldrar el bonusföräldrar.

Att ditt hjärta inte direkt svämmar över av kärlek för dina familjemedlemmar och medmänniskor vet vi nog alla på fl om.
    När jag själv var liten så lekte vi ofta ute, tycker inte det finns något hjärtlöst över att inte vilja ha huset fullt av ungar.

Mitt hjärta svämmar över av kärlek till MINA familjemedlemmar, särkullarna hör inte dit.
  • Ess
    Anonym (Extramamma) skrev 2020-06-19 01:03:02 följande:

Stackars barn.

Det kommer aldrig bli ni ellerhur? Som en helhet och familj?

Ditt barn kommer alltid gå före, ellerhur?

Skicka ungen till mamman, det är bara synd om barnet.

Att bli en familj med särkullarna är inte alls säkert att man blir.

Du har väl hört uttrycket, egna barn och andras ungar?
    Så det är rätt självklart att ens egna går först.

Jag tycker också att det är föräldrarnas ansvar att dela umgänget mellan sig så att det är de som tar ansvaret för det barn de valt att skaffa och inte försöka köra ner ungen i halsen på andra som inte vill agera barnflicka åt dem.
  • Ess
    Anonym (!) skrev 2020-06-19 04:44:33 följande:
    Ja, men i en familj kan man inte tydligt favorisera ett barn, ge barnen olika regler (endast efter ålder el om en har någon sjukdom), tydliga skillnader i spenderade pengar på barnen osv.

Sen förstår väl alla att naturen har fixat så att man har modersinstinkter som gör att man älskar sitt eget barn mest. Det hindrar inte att även kunna ge kärlek och att vara rättvis mot det egna barnets syskon.
    Det kan utav naturliga skäl aldrig någonsin bli exakt rättvist i en sammansatt familj.
    Barnen har olika genetiska förutsättningar, minst 50% av föräldrar och släkt skiljer sig åt, vilket även innebär olika ekonomiska förutsättningar. 
    Självklart agerar man i första hand för sitt eget barn och sätter det i första rummet.
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-06-19 11:13:58 följande:
    Kan man inte bete sig normalt ska man ju ha en smäll i skallen.
    Som vuxen väljer du själv att gå in i ett förhållande där det finns barn.
    Barnen har inte så mycket att välja på.

Har en kompis som har gått in i ett förhållande där det finns tonårsbarn.
    De har pratat igenom detta MYCKET innan de gifte sig and so on,
    Smart.
    Min kompis hade heller aldrig gått in i ett förhållande där det fanns småbarn för att hon helt enkelt inte vill ta ett sådant ansvar.
    Hon behandlar barnet med respekt, lagar mat och så.
    Man väljer att gå in i förhållandet och man väljer om och i så fall hur mycket ansvar man vill ta.
    Jag tycker det är föräldern som brister och agerar respektlöst mot sitt barn när hen bara släpper sitt ansvar och trycker över barnet på sin nya partner. Barnet och föräldern bör ju vid det laget ha fungerande rutiner och samarbete som de bara fortsätter med.
  • Ess
    Anonym skrev 2020-06-19 11:59:55 följande:
    Du har inte några styvbarn men sätter ändå en stämpel på ts?
    "Empatiskt störd" var det visst.

Det går inte att jämföra dina elever med en unge som liskom följde med "på köpet", det borde väl väl ändå begripa.
    Håller med, ett jobb är ett jobb och där går man hem och vilar upp sig. Dessutom går det att bolla jobbiga elever med kollegerna och även till stor del hemma. Det funkar inte för tex ts, de flesta föräldrar som glatt dyngar ansvaret på sin partner har noll verklighetsuppfattning om hur barnet uppfattas av andra och kan därför va i stort sett omöjliga att prata med, om det inte gäller hur gullig lille pelle är.
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-06-19 12:54:35 följande:
    Respekt.
    Laga mat till alla i hushållet.
    Såna saker menar jag.
    Om barnet skulle ramla och slå sig och bara bonusförälder är hemma ingår det att ta hand om barnet och dess skador.
    Respektera att barnet finns där är ju självklart.
    Men att laga mat anser jag inte alls va speciellt självklart, det ligger på föräldern att se till att det finns något ätbart i frysen om hen inte är hemma.
    Har man tagit på sig att va barnvakt en dag så är det självklart att ta hand om barnet om det trillar. Har man däremot inte tagit det på sig, så är man troligen inte ens hemma när det händer utan barnet får ringa sin förälder som ev får komma hem.
  • Ess
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-06-19 13:12:41 följande:
    Då hade jag i alla fall ordnat några mackor.

Men förhoppningsvis så lever du inte med någon annans barn.
    Är barnet hemma så förutsätter jag att det själv kan fixa sina mackor.
    När jag var ensam med makens barn så fick de fixa allt själva, annars hade jag sagt nej till att de skulle få va där när han jobbade.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus