Inlägg från: Anonym (Kari) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kari)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Ja) skrev 2020-06-19 13:35:11 följande:

Jag behöver inte gå hem och fråga min egen mor. Jag vet ju hur det ligger till.

Han var ju arbetslös under krisen i början på 90-talet så där fick han ju ta tag i allt hemma med 4 barn. Samtidigt som han sökte jobb och brottades med ångesten över att att inte veta hur ekonomin ser ut framåt.

Tyvärr, alla bonusföräldrar är inte bittra och egoistiska. Men jag har förstått att ni som är det i stort sett alltid skyller på andra än ser era egna tillkortakommanden.

Men han var aldrig hemma, gravid med sitt första barn. Ledsen men din fina historia väger inte upp. Du har fortfarande inte svarat på hur han gjorde när din mamma bestämde över huvudet att han skulle orka mer än han gjorde, och när hon sen hånade honom för att han inte gjorde det. Du vet ju själv hur det är att vänta sitt första barn och vilken omställning det är. Jag förstår att du hellre tar till att kalla andra för "bitter" än att se att det kunde vara du. Livet företer sig lättare då.

Du har inte själv varit styvförälder men du går in i en tråd och är kaxig baserad på att du har en styvpappa? Det är som att gå in i en tråd och kaxa sig över att föda barn baserat på att du har två föräldrar som vet.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-19 17:47:50 följande:

Ja, du kanske tycker jag kaxar för att jag vet att det går att få en fin bonusfamij med kärleksfull relation till bonusbarnen om man vill och engagerar sig.

Han kan ju omöjligt ha varit hemma gravid då han är man, men hemma, arbetslös med fyra bonusbarn. Då hade familjelivs bonusmammor gått under första dagen och spammat forumet i panik.

Män biter ihop, det är sällan bonuspappor utan egna barn ojjar sig på familjeliv.

Nu är det sill och potatis!

Glad midsommar ni bittra och icke bittra!

Åh, så fint. Men du vet ju så klart sååå mycket mer än alla "bittra". Fin historia. Och du har ju så klart inget bittert i ditt eget liv. Du ville enbart dela med dig av din fina historia.

Genomskinligt enligt mig men fortsätt du imorgon om du känner att du behöver det.
  • Anonym (Kari)
    tobiq skrev 2020-06-19 19:26:49 följande:

Fast ett barn ?följer inte med på köpet?. Om man väljer att bli tillsammans med någon som har barn och till och med flytta ihop och skaffa mer barn så får man ju köpa hela paketet.

Finns säkert förhållanden där man kommer överens om märkliga lösningar att bonusförälder inte ska ta något ?föräldraansvar? men uppenbarligen verkar inte TS och hennes man ha haft samma åsikter och syn på detta, trots att det gått många år!

Och även om de varit överens så tycker jag att det är vidrigt att utsätta ett barn för något sådant. De ska bo ihop, dela ett liv tillsammans och ge bonusen ett syskon men TS verkar inte vilja ha något med barnet att göra. Det är barnets hem, och TS är nog oundvikligen den största modersfiguren i hans liv och hon verkar inte vilja ha med honom att göra. Kan bara föreställa mig hur det kan fucka upp ett barns självkänsla.

Största svinet är förstås pappan, som utsätter sitt barn för någon som beter sig såhär!

Vad ingår i paketet?
  • Anonym (Kari)
    tobiq skrev 2020-06-19 21:10:21 följande:

Syftar inte på ursprungsinlägget, utan att hon senare i tråden uttryckt att hon inte har något intresse av att skapa en relation med barnet (som hon bott med i många år!!).

Jag tycker att det är vansinne av både pappa och bonusmamma att utsätta ett barn för detta. Han bor där på heltid och TS är ju med tanke på boendet en oerhört viktig figur i barnets liv.

Det där beror ju på vad DU läser in i det. Stackars dig, vad hårt du måste ha haft det.

Läser du hela tråden så ser du att det knappast handlar om ett utfruset barn.
  • Anonym (Kari)
    tobiq skrev 2020-06-19 20:18:39 följande:

Det som ingår i paketet om man väljer att leva med någon med ett barn är att man är beredd på att vara vuxen. Sjävklart kan man inte tvingas älska någon annans barn som sitt eget, men man måste ju göra sitt bästa för att försöka skapa en relation med någon man väljer att bo ihop med, för då är man ju en familj.

Ett barn väljer aldrig situationen, det gör man som vuxen. Och en vuxen som har VALT att bo ihop med ett barn (som nu är 10 år, men de har ju tydligen hängt ihop i många år) är skyldig att bete sig som en vuxen.

Tycker inte det MINSTA synd om TS. Hon är gravid, inte döende. Förstår att hon blir förbannad över att hennes man tagit för givet att hon ska vara tillgänglig när han själv jobbar, men där har hon ett eget ansvar att säga stopp. Uppenbarligen har de helt olika syn på vad de anser att en ?familj? är, och det borde de verkligen ha rett i betydligt tidigare än såhär. Hon borde ha flyttat för längesen och han borde bett henne dra.

Oj! Jag tycker däremot synd om dig. Lycka till med att reda ut alla dina problem. Tyng inte ned oss andra på vägen bara.
  • Anonym (Kari)
    Anonym (Tant Gredelin) skrev 2020-06-20 00:21:45 följande:

Många som svarar i den här tråden anser att man på ett eller annat sätt ska strunta i barnet. Vad är det för fel på er ? Innebär det här med att barnet är pappans ansvar, att man ska ignorera ungen? Känner från djupet av mitt hjärta att ni är avskyvärda och en del av problemen med samhället idag.

Problemet med samhället idag är såna som dig som läser in att "man ska strunta i barnet".

Ta det lugnt. Allt folk säger är att det är pappans ansvar. Sen om du tycker att det är ett allvarligt samhällsproblem att pappan inte tar ansvar för sitt barn, då ska du rikta din oro dithän. 

Om såna som du slutade med era bedjande och skuldbeläggande till andra kvinnor om att se till de barn som männen missar att ta sitt fulla ansvar för, då skulle vi ha ett betydlig bättre samhälle. 

Det vill säga, kvinnor som du borde ställa upp bättre för kvinnor omkring dig och sluta att skamma dom för att de inte täcker upp för män som slarvar med sitt ansvar. 
  • Anonym (Kari)
    tobiq skrev 2020-06-19 21:10:21 följande:
    Syftar inte på ursprungsinlägget, utan att hon senare i tråden uttryckt att hon inte har något intresse av att skapa en relation med barnet (som hon bott med i många år!!).

Jag tycker att det är vansinne av både pappa och bonusmamma att utsätta ett barn för detta. Han bor där på heltid och TS är ju med tanke på boendet en oerhört viktig figur i barnets liv.
    Jag tror du missar en dimension, troligtvis för att du inte har erfarenheten. Så som jag tolkar det så har hon en ganska bra relation med barnet  redan så som det är, hon är däremot inte intresserad av att fördjupa relationen, inte bli som en mamma. Det är i mina öron en helt okej relation. Om du läser inläggen en gång till och föreställer dig en man som gör samma saker som den här kvinnan gör för det här barnet, så tror jag ärligt talat att du hade tyckt att det där en rätt schysst styvfarsa. 

Hon väntar barn. Hon har ett barn i sitt kropp. Sitt eget barn. Hon har dock haft en bra relation med styvbarnet under alla år, men just nu vill hon vila upp sig. För en del är det här väldigt provocerande, kanske tillhör du den gruppen? En del tror nämligen att man är djupt störd ifall man inte går in för att vara extremt moderlig för andra barn medan man går in i sista fasen inför att bli mamma för första gången. Jag tycker dessa förväntningar är extremt konstiga men mycket beror nog på en förväntan på kvinnan som omhändertagande och den som tar det sociala ansvaret i familjeflocken. Då blir det provocerande att en förstagångsmamma går in i sig själv och vill ha lugn och ro inför den stora omställningen hon så djupt inom sig vet att hon ska gå igenom. 

Det är trots allt en fantastisk kraft att föda barn och fantastisk att vi kvinnor vet precis vad vi behöver för att ta hand om våra barn på bästa sätt. 
  • Anonym (Kari)
    tobiq skrev 2020-06-20 19:48:41 följande:

Jag tycker att en bonusmamma och en bonuspappa har precis lika mycket ansvar att göra det bästa av situationen om de väljer att bo ihop med andras barn. Sen är det säkert så att bonusmammor är betydligt mer engagerade överlag, precis som biologiska föräldrar.

Jag tycker att barnen är prio ett i alla lägen, trivs man inte med att bo med andras barn så bör man inte göra det. För det är verkligen inte rättvist mot barnen. Antingen lär det märkas (högst troligt) eller också får man leva i lögn och det låter varken trevligt eller hälsosamt.

Hon hade väl trivts mer med barnet om hennes kille inte var ett sånt jävla arsle som hånar henne när hon klagar och påstår att det är samma sak att ta hand om hans tioåring som att ta hand sin kommande bebis. Eller vad tror du?
  • Anonym (Kari)

Jag skulle tippa att killen styrs av sitt ego. Att först anse att sonen inte behöver vara på fritids och för sig själv tänka (och glömma att han borde resonera med sin fru också) att hon är ju ändå hemma. Han kommer inte gå tillbaka till fritids och säga att han tänkt fel, jag tror det handlar om egot, både inför fritids och inför sin son som han redan lovat att få va hemma.

Man kan göra misstag men det viktiga är att han i framtiden inte glömmer att resonera med den det berör. Det är inte bra om han dels styrs av dåligt samvete inför pojken, oro om utanförskap när de skaffar gemensamt barn OCH förminskar hennes åsikter och behov på samma gång. Han kan inte inbilla sig att det skapar bra relationer.

• Anonym (Kari)
    tobiq skrev 2020-06-20 20:29:06 följande:

Men det är väl inte BONUSBARNETS fel att pappan är en rövhatt? Har man inte samma syn på hur ansvaret i familjen ska fördelas så kanske man inte ska vara tillsammans? Pappan vill uppenbarligen att hon ska vara mamma till båda barnen och så lär det ju inte bli. Varför stannar man kvar då efter flera år som sammanboende?

Det är inte HENNES fel att han är en "rövhatt".

Brukar du lämna så fort du märker att ni har olika åsikter? Du försöker inte ens nå fram?

Jag tycker det är klassiskt att killen börjar bete sig märkligt ju närmare förlossningen man kommer. Svårt hantera ex och tidigare barn. Vem vet vilket tryck han upplever sig hamna i? Detcär inte ovanligt att tankar om att barnet riskerar bli utanför eller ex (kanske inte i detta fall dock) som ställer krav på att deras lilla barn absolut inte får märka av någon skillnad baraför att det kommer ett barn
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus