tobiq skrev 2020-06-19 21:10:21 följande:
Syftar inte på ursprungsinlägget, utan att hon senare i tråden uttryckt att hon inte har något intresse av att skapa en relation med barnet (som hon bott med i många år!!).
Jag tycker att det är vansinne av både pappa och bonusmamma att utsätta ett barn för detta. Han bor där på heltid och TS är ju med tanke på boendet en oerhört viktig figur i barnets liv.
Jag tror du missar en dimension, troligtvis för att du inte har erfarenheten. Så som jag tolkar det så har hon en ganska bra relation med barnet redan så som det är, hon är däremot inte intresserad av att fördjupa relationen, inte bli som en mamma. Det är i mina öron en helt okej relation. Om du läser inläggen en gång till och föreställer dig en man som gör samma saker som den här kvinnan gör för det här barnet, så tror jag ärligt talat att du hade tyckt att det där en rätt schysst styvfarsa.
Hon väntar barn. Hon har ett barn i sitt kropp. Sitt eget barn. Hon har dock haft en bra relation med styvbarnet under alla år, men just nu vill hon vila upp sig. För en del är det här väldigt provocerande, kanske tillhör du den gruppen? En del tror nämligen att man är djupt störd ifall man inte går in för att vara extremt moderlig för andra barn medan man går in i sista fasen inför att bli mamma för första gången. Jag tycker dessa förväntningar är extremt konstiga men mycket beror nog på en förväntan på kvinnan som omhändertagande och den som tar det sociala ansvaret i familjeflocken. Då blir det provocerande att en förstagångsmamma går in i sig själv och vill ha lugn och ro inför den stora omställningen hon så djupt inom sig vet att hon ska gå igenom.
Det är trots allt en fantastisk kraft att föda barn och fantastisk att vi kvinnor vet precis vad vi behöver för att ta hand om våra barn på bästa sätt.