• sextiotalist

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Anonym (Js) skrev 2020-06-22 01:07:51 följande:

Man skit i mamman. Du, pappan och era (snart) två barn är den enda familjekonstellation som du ska och kan bry dig om. Du utgör 50% av vuxenstyrkan i er familj och Pappan förväntar sig givetvis att du tar det ansvar som hör en vuxen i en barnfamilj till. Det ansvaret går till mångt och mycket ut på att man planerar sin tillvaro efter barnen som finns. Du kan ju inte leva i en barnfamilj och låtsas som att där inte finns barn?

Du är ju ändå ledig i sommar? Klart du ska ta hand om barnet. Verkar ju fullkomligt idiotiskt, inte minst för ekonomin, att familjens båda vuxna ska vara lediga så att du kan leva något sort fantasiliv?

Klart det vore skönt för dig att bara pilla naveln och bädda vaggor hela sommaren. Men då skulle du inte valt att skaffa barn med en man som har en 10-åring.

Du kan inte både äta kakan och ha den kvar. Vill du ha den där skimrande graviditeten valde du fel man. Han valde uppenbarligen fel kvinna också, men han förväntade sig väl antagligen att du skulle vara förnuftig och klok och acceptera hans barn... det är ju ändå det mest rimliga.

Det går utmärkt att äta kakan och ha den kvar.

Så hade jag det.

Inte en chans att min sambo ansåg att hans barn var mitt ansvar.

Hade min sambo haft den attityden som ts sambo så hade han blivit varse om detta.

Jag hade rest bort.

Sambons barn var i samma ålder som barnet i tråden och jag tillbringade min sista månad av min graviditet med att pilla navelludd och sambon gjorde allt med sina tidigare barn
  • sextiotalist
    Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-22 16:37:46 följande:

Jag vet alldeles för mycket om hur dwt är att leva i en "stjärnfamilj". Därför lever jag inte med andras barn, jag hade inte kunnat forma ett sunt förhållande till ett barn jag hela tiden skulle försöka överkompensera.

Bonusföräldrar är bestämmande i hushållet, då får de också ta ansvar för alla barn som bor där. Särskilt när det gäller småprylar som att mata ett barn....

Som allmän information. Det finns lika många sätt att leva i en bonusfamilj som antalet bonusfamiljer.

Jag har plockat russinen ur kakan, en perfekt lösning för oss, då sambons barn inte ville ha en till förälder och jag var ointresserad av att vara förälder.

Inte en enda gång under min föräldraledighet behövde jag axla något föräldraansvar. När barnen var hos oss var även pappan hemma.

Vuxenansvar ja. Men allt kring barnen skötte han.

Exet försökte, men sambon sa kategoriskt nej. Nu hade vi inte varannan vecka, eftersom mamman inte ville (och det var inte alls lika vanligt som idag,).

Vet även de som lever i bonusfamiljer idag som har samma lösning. Det är inte min kollega som tar VAB och avstår från tjänsteresor. Det är sambon som är pappa som gör det.

En annan väninna har många semesterdagar. De använder hon till att resa med vänner, inte ta hand om sambons barn.

En annan har axlat rollen helt som extraförälder.

Dvs man bör skapa den rollfördelning som fungerar bäst och alla är bekväma med

Inget är fel så länge alla mår bra men att pådyvla en person med ett ansvar som personen inte är bekväm med är inte ok för varken den vuxna eller barnet.

Många gånger må barnet bättre när det inte behöver se partnern som en förälder utan endast som en till vuxen i dess omgivning och, när reaktionen vuxit till en relation som de mår bra i, en till vuxen i dess nätverk.

Ts sambo har gjort så många fel man kan göra som förälder. Det finns två som inte mår bra av detta. Det är ts och barnet. Lägg till en mamma som inte heller bryr sig.

Själv hade jag inte varit så snäll som ts, troligen hade jag valt att bo någon annanstans så jag skulle få den ron jag behövde och troligen också de första veckorna efter förlossningen också.

För den mannen verkar inte vara den trygghet man önskar.

Jag hade inte fixat de första veckorna utan min sambos stöd. Han var den som tog hand om sina barn när de var hos oss. Men även gav mig den avlastningen jag behövde.
  • sextiotalist
    Anonym (Kari) skrev 2020-06-22 18:44:01 följande:

Oj, du ser verkligen spöken på ljusa dan. Hon beskriver ett fenomen som är väldigt vanligt. Det här är inte kriminella män, helt vanliga män faktiskt, dom verkar under en struktur där de ibland kommer undan med detta beteende. Jag har gett henne förslag. Jag har inte behov av att skamma henne för det.

Okej, du är nöjd med din man... då är det nåt annat i ditt liv som du är missnöjd med. Lös dina egna problem än att ödsla tid på en tråd du inte förstår dig på.

För övrigt tror jag att hon har fått råd så det räcker, dina råd skulle jag vilja påstå att hon klarar sig utan.

Och ts har ju, enligt henne själv, varit tydlig med att hon INTE vill ta en föräldraroll gentemot detta barn.

Men detta verkar ts sambo vara immun mot.
  • sextiotalist
    Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-23 17:57:08 följande:

Det är vad ts gnäller om just här.

Nej ts "gnäller" över att hon inte får möjlighet att få den vilan hon behöver i slutet av graviditeten.

Hon har ont och hennes sambo anser att hon ska aktivera barnet, ta hand om barnet och kompisar
  • sextiotalist
    Anonym (kärnfamiljer!) skrev 2020-06-23 18:32:29 följande:

Jo, ts gnäller. Har man barn så har man. Oavsett om det är ens biologiska eller inte. Tro det eller ej, men jag behövde ta hand om mina även när jag var i slutet av graviditet med yngre syskon. Deras behov pausades inte. Jag ger dig en minut att hämta dig från den chocken...

Hon har inga barn och hade det varit hennes barn så hade nog barnet fått gå på fritids några timmar om dagen . Jag har också varit höggravid, sjukskriven, ordinerad vila och inte en chans att sambon hade förväntat sig att ta hand om hans barn.

Han var mån om mig
  • sextiotalist
    Anonym (Mamma) skrev 2020-06-23 22:10:50 följande:

Du menar kvinnan som valt att skaffa barn med en man som har barn innan som tycker att hon inte behöver ta något ansvar alls? Jag tycker absolut att bioföräldrarna ska ta det yttersta ansvaret men hur i helvete kan man gå in i ett förhållande med någon som har barn innan och inte ta ansvar alls och få så mycket medhåll. Jag tycker synd om barnet

Det fungerar utmärkt. Dvs om det finns föräldrar som tar sitt föräldraansvar. De flesta barn klarar sig utmärkt med sina två föräldrar och tycker tom att det är skönt att den nya endast är pappas/mamma partner.

Man kan ha en bra relation med barnen ändå, eller snarare, jag är säker på att relationen med den nya blir mycket bättre än om båda pådyvlas en relation
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-24 17:51:55 följande:

Ok, så detta är den speciella dynamiken (Kari) lärt sig om på FL. Inget hon visste något om innan allstå.

Vad är då Karis förklaring på den speciella strukturen?

Detta är kunskaper utanför FL.

De flesta (utbildade) som arbetar med relationer är väl medvetna om detta.

Hon förklarade det väldigt bra
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 01:32:34 följande:

Oavsett vad, det finns bonusföräldrar som lyckas. Du får lära av dom. 

Vid de tillfällen där det lyckats är det till 90% beroende på att det finns en förälder som tar ansvar över att det ska fungera.

Jag lever i en sådan familj och jag har inte tagit något föräldraansvar över hans barn. Jag har plockat russinen ur kakan.

Sambon har inte kört över mig

Han skulle aldrig sätta mig i den situationen som ts har hamnat i.
  • sextiotalist
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 08:02:11 följande:

Precis, det funkar om man är överens !

Men hur hade du resonerat om du istället varit i TS situation? Om du från dag ett sagt att du inte ville ta ansvar för din mans barn utan att du förväntat dig att han ansvarar för barnet medans du vill vara en bonus/extravuxen för barnet och din mannen ändå -gång på gång- struntat i vad du sagt och lämpat över ansvaret på dig.

- Hade du stannat kvar i flera år utan en ändring i situationen och sedan skaffat barn med honom, trots att du inte sett någon vilja till förändring hos din man?

Jag hade nog valt att bli särbo.

Och funderat på om jag ville ha en relation med en man som inte respekterar mig.
  • sextiotalist
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 08:02:11 följande:

Precis, det funkar om man är överens !

Men hur hade du resonerat om du istället varit i TS situation? Om du från dag ett sagt att du inte ville ta ansvar för din mans barn utan att du förväntat dig att han ansvarar för barnet medans du vill vara en bonus/extravuxen för barnet och din mannen ändå -gång på gång- struntat i vad du sagt och lämpat över ansvaret på dig.

- Hade du stannat kvar i flera år utan en ändring i situationen och sedan skaffat barn med honom, trots att du inte sett någon vilja till förändring hos din man?

Sedan var ju det ett svar på hur det kan vara när det fungerar.
  • sextiotalist
    uska81 skrev 2020-06-25 08:14:54 följande:

Skava kommer det såklart att göra. Men det beror ju alltid på dom vuxna inblandade. Inte kommer jag lägga det på bonus sonen. Och som någon skrev om känslor. Det handlar inte ens om det. Det handlar om att om man väljer att bilda en bonusfamilj och då tar man ansvar över alla barn på samma sätt och gör ingen skillnad på dem. Det är ni egoistiska omogna vuxna som får mest skav när ni bara ser om ert eget hus fast ni egentligen delar huset med barnen. Och vilka får lida av det mest tror ni? Jo barnen såklart.

Hur många gånger ska jag behöva upprepa det.

Det är och förblir föräldrarna som har ansvaret. Den nya kan vara allt från endast sambo till att axla en föräldraroll.

Inget är fel, så länge alla är överens.

Jag lever med en man med barn innan och jag har aldrig haft någon annan roll än "pappas roliga sambo".

Ja, jag plockade russinen ur kakan.
  • sextiotalist
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 08:20:06 följande:

Och det är väl just där du skiljer dig från TS -att du hade varit beredd att bryta om det aldrig blev någon förändring, istället för att bara köra på och bli ännu mer insyltad med en partner som inte lyssnar på en.

Det låter som att du värdesätter ditt eget mående högre än att till vilket pris som helst vara i en relation som inte fungerar.

Jag har erfarenheter sedan tidigare relationer (endast särbo och inga barn, men det räckte)
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 08:58:27 följande:

Nu är iofs TS redan höggravid så särbo är kanske inte det första man tänker på trots slitningar i relationen. 

Det minst smärtsamma är kanske ändå att gilla läget och skava vidare.  

Det hade inte hindrat mig. Att leva med en man som kör över mig hade inte varit ett alternativ
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 09:57:54 följande:

Jag har aldrig påstått att det finns en speciell struktur i bonusfamiljen. Det är (Kari) som nämnt detta flertal gånger och att hon lärt sig mycket om den på FL.

Du förnekar och ifrågasätter detta. Det är det folk reagerar för
  • sextiotalist
    Anonym (Lasse) skrev 2020-06-25 09:56:06 följande:

Klicka vida endast på något av hens inlägg så får du läsa. Sedan kan du ju också passa på att se hur andra skribenter i tråden skamma (ja) och hånat hen för det hen skrivit.

Jag blir irriterad för att ja inte vill acceptera att det finns flera sätt att bygga upp en styvfamilj och blundar för att det finns problem som inte finns i kärnfamiljer.
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-25 10:12:41 följande:

Nu blandar vi ihop den speciella strukturen och den speciella dynamiken. Nån får nästan komma in och bena i den här röran. (Kari)?

Jag är helt med på vad du säger Ess. Jag försöker bara reda ut begreppen som används tråden också.

Det är både struktur och dynamik. Det hänger ihop.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus