• Anonym (X)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Är i liknande situation. Bonusbarnen har sommarlov och går inte på fritids. Jag jobbar hemifrån men förväntas ändå kunna ta hand om dem, fixa frukost, lunch etc när han är på jobbet. Jag äter sällan lunch själv så för mig blir det ju extrajobb. Dessutom mycket svårare att jobba med massa ljud runtomkring och mer disk, tvätt, städ. Blir mest less på bara att det bara förutsätts att jag ska ta detta för att jag råkar vara hemma.

Jag tycker att du ska kunna åka iväg och göra det du vill och inte behöva passa upp nånting. Hans barn, hans ansvar. Fel av honom att inte fråga och inte ta in vad du känner och vill.

• Anonym (X)
    Anonym (M) skrev 2020-06-17 17:56:57 följande:

Varför ställer du upp på detta???

Han tycker som i ts mans fall att barnen klarar sig själva. Och att jag lika gärna kan laga mat till dem om jag gör till mig själv. Om inte jag hade varit där hade de fått vara själva hela dagarna. När jag är där spelar de tv-spel eller tittar på tv hela dagarna och förmodligen skulle de göra samma om de var ensamma. Kan ju tycka att det är vettigare med fritids... Men men.
  • Anonym (X)
    Anonym (M) skrev 2020-06-17 19:08:35 följande:

Men om du inte ska äta så laga inte. Jag äter inte heller lunch, slänger bara i mig yoghurt eller nåt.

Om barnen vill något så får de ringa sina föräldrar, du ska inte behöva ta det.

Och spelar de tv-spel och du behöver jobba får ljudet vara avstängt.

Men det är svårt när de kommer och frågar vad det blir för mat eller önskar någonting.

De får egentligen inte titta på tv eller spela tv-spel så han vill att jag ska säga åt dem att göra något annat. Känns ju som att jag då måste komma på nåt att göra åt dem också.
  • Anonym (X)
    LFF skrev 2020-06-18 10:08:49 följande:

Varför ska kvinnor ta ansvar för andras barn bara för att de är kvinnor?

Jag är också skilsmässobarn. Mina föräldrar separerade när jag var 2 år. Min mamma har haft en sambo sen jag var 2,5 år. Mammas sambo har aldrig behövt ta ansvar för mig. Ingen har någonsin krävt av honom att han minsann ska ta ansvar för mig. Jag har två föräldrar som varit kompetenta nog att se till att jag har haft det bra. Han har inte varit "medförälder" för mig. Varför ska han ha varit det?

Sen kan man självklart skapa en vettig relation till sitt bonusbarn ändå som "extravuxen" till barnet (något som inte TS verkar ha intresse av däremot) och inte se bonusbarnet som något "jobbigt bihang" till den biologiska föräldern. Men att som biologisk förälder säga "det är klart att barnet kan vara hemma eftersom du är hemma" och tro att det gynnar relationen mellan särkullsbarnet och den "nya" partnern är helt vansinnigt.

sextiotalist skrev 2020-06-18 10:21:31 följande:

Misstänker att det många gånger är kravet från föräldern som hindrar en bra relation.

Föräldern vill ha det på sitt sätt och blir defensiv när det inte blir så.

Om jag inte missminner mig så har även ts sambo slängt fram att ts avskyr hans barn när hon sagt ifrån och sådana kommentarer gynnar knappt relationen mellan den nya och barnet

Håller med. Hur mycket ansvar man bonusförälder ska ta tycker jag ska vara frivilligt. Blir det krav och pådyvlat blir det bara fel för alla. Kan relatera till min egen situation där jag blivit pådyvlat ett ansvar jag inte bett om. Det får mig att vilja slå bakut. Hade det istället fått ske frivilligt hade jag varit mer välvilligt inställd och haft lust och ork till bra relationsskapande aktiviteter, vilket ju gynnar alla.
  • Anonym (X)
    Anonym (!) skrev 2020-06-18 12:50:59 följande:

Du verkar vara en bra förälder!

Det övergår mitt förstånd att man vill vara tillsammans med någon som inte är intresserad av en relation med ens barn.

Vad är ts man för typ som vill vara tillsammans med henne? De förtjänar antagligen varandra. Sorgligt.

Bara för att man inte vill ha ansvaret för bonusbarn betyder inte att man inte vill ha en relation med dem. Man kan ha en fin relation till dem utan att behöva ta ansvar och ta hand om dem. Jag skulle aldrig kräva av någon jag är tillsammans med att ta hand om mitt barn förutom vid något enstaka tillfälle.
  • Anonym (X)
    Lkjhgf skrev 2020-06-18 16:23:39 följande:

Fy vad oempatisk du verkar vara som inte fattar att människor är olika. Man kan vara en bra förälder fastän man inte kräver att ens partner ska vara hemma med ett barn som inte är hans. Jag är introvert och högkänslig och skulle må extremt dåligt av att aldrig få vara själv. Är inte en dålig förälder för det.

Introvert och högkänslig här med. Tror inte att folk förstår hur mycket energi det kan ta med ljud, rörelse, att ha nån omkring sig hela tiden, och om det är någon annans barn så kan man inte riktigt slappna av och vara sig själv. Sen på det tillkommer ansvaret som ändå är där.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus