LFF skrev 2020-06-18 10:08:49 följande:
Varför ska kvinnor ta ansvar för andras barn bara för att de är kvinnor?
Jag är också skilsmässobarn. Mina föräldrar separerade när jag var 2 år. Min mamma har haft en sambo sen jag var 2,5 år. Mammas sambo har aldrig behövt ta ansvar för mig. Ingen har någonsin krävt av honom att han minsann ska ta ansvar för mig. Jag har två föräldrar som varit kompetenta nog att se till att jag har haft det bra. Han har inte varit "medförälder" för mig. Varför ska han ha varit det?
Sen kan man självklart skapa en vettig relation till sitt bonusbarn ändå som "extravuxen" till barnet (något som inte TS verkar ha intresse av däremot) och inte se bonusbarnet som något "jobbigt bihang" till den biologiska föräldern. Men att som biologisk förälder säga "det är klart att barnet kan vara hemma eftersom du är hemma" och tro att det gynnar relationen mellan särkullsbarnet och den "nya" partnern är helt vansinnigt.
sextiotalist skrev 2020-06-18 10:21:31 följande:
Misstänker att det många gånger är kravet från föräldern som hindrar en bra relation.
Föräldern vill ha det på sitt sätt och blir defensiv när det inte blir så.
Om jag inte missminner mig så har även ts sambo slängt fram att ts avskyr hans barn när hon sagt ifrån och sådana kommentarer gynnar knappt relationen mellan den nya och barnet
Håller med. Hur mycket ansvar man bonusförälder ska ta tycker jag ska vara frivilligt. Blir det krav och pådyvlat blir det bara fel för alla. Kan relatera till min egen situation där jag blivit pådyvlat ett ansvar jag inte bett om. Det får mig att vilja slå bakut. Hade det istället fått ske frivilligt hade jag varit mer välvilligt inställd och haft lust och ork till bra relationsskapande aktiviteter, vilket ju gynnar alla.