Hemma själv med sommarlovsledig bonus
Jag både ser problemet och tycker att du förstorar det. Jag förstår att du vill vara ifred och det är inte ditt barn, men du kan inte skicka iväg barnet till fritids bara för att du ska få vara ensam.
En 10-åring skulle jag säga normalt inte går på fritids. Det gjorde inte min äldsta som 10-åring och tvivlar på att min yngsta kommer göra det nästa år vid 9 års ålder. Att skicka honom på fritids i den åldern skulle handla om att skicka bort honom för att du ska få vara ifred och inte att han ska gå där för att han faktiskt behöver tas om hand. Om du inte hade varit hemma så kanske han hade varit hemma själv med kompisarna och fått hjälp med färdiga luncher att plocka fram.
Om han har sommarlovslediga kompisar så borde ni styra in så att de spenderar ungefär lika mycket tid hos varje kompis vilket ger dig helt fria dagar. Och de dagar de är hemma hos er så räcker det med att du fixar lunch (och om du är trött så får väl pappan göra det dagen innan som bara är att värma eller kall lunch som bara är att plocka fram). I övrigt så är det väl bara för dig att åka iväg om du vill det.