Inlägg från: Jagochdublirvi |Visa alla inlägg
  • Jagochdublirvi

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Jag har själv en 10-åring och ser egentligen inget problem i det som TSgör. Visst kan jag förstå hennes frustration över att pappan inte lyssnar på henne, men ärligt, hur jobbig är en 10 åring? Jag tror inte min 10 åring är unik i att kunna värma en matlåda i mikron, hålla sig sysselsatt med sina kompisar eller sitta och spela på datorn eller kolla på youtube. Jag har under våren mest jobbat hemifrån pga Corona och som alla andra barn så har min 10 åring fått stanna hemma från skolan vis minsta lilla tecken på förkylning, vilket skett ett antal gånger. Detta har inte stört mig ett dyft och jag har kunnat jobba precis som vanligt.

Fyll frysen med färdigmat, antingen att ni gör storkok eller köper färdigrätter och vips så kan 1 åringen fixa sin lunch själv! Det är även bra att ha laddat frysen för när bebisen kommer, det brukar vara skönt att kunna passa på att få något varmt i magen medan bebisen sover och då är mikromat superbra alternativ. I övrigt, lev ditt liv som du vill och var den vuxna och visa barnet att det finns i alla fall en vuxen som finns där om det behövs men att barnet ändå är betrodd att vara gammal nog för att klara sig själv. På så vis hjälper du till att fostra ett barn som blir lugn och trygg och som även blir en bra förebild och trygghet för ditt barn när denne blir större!

• Jagochdublirvi
    sextiotalist skrev 2020-06-17 15:01:48 följande:

Om du läser ts så förväntas det att hon ska anpassa sin dag efter barnet. Serva barnet och kompisar, ta med barnet på aktiviteter.

Hon är trött, höggravid, första barnet. Hon orkar inte. Hade hon inte sett det som ett problem så hade hon inte startat tråden.

Hon vill inte vara passup/lektant

Snälla rara du, läse det jag skrivit en gång till. Och om du läser mitt inlägg så säger jag att om inte min 10 åring och dennes kompisar är onormalt försigkomna så behöver man inte vara en passopp till en 10 åring och dennes kompisar! Och en 10 åring behöver absolut inte någon lektant! Och vem är det som förväntar sig det? Ingen har sagt att hon ska vara det, varken mamman till barnet eller sambon vad jag kan se i TS inlägg. Det är vad hon själv känner förväntas av henne.

Det jag skrev kvarstår. Jag har gett henne tips på hur hon för det att fungera så att hon slipper känna att hon slipper passa upp sambons barn, dvs full frysen och visa barnet om denne inte redan lärt sig än hur micron fungerar hur den fungerar. Kan barnet hur micron fungerar går det lätt att fixa mat åt sig när hungern smyger på. Det behöver TS inte vara hemma och passa upp på. Leka... Finns många föräldrar som aldrig någonsin leker med sina barn så varför ska TS göra det? Och hur många 10 åringar vill just leka med sina styvmödrar? Inte många tror jag.

Dessutom så ser jag att hennes största ilska är, precis som jag skriver, att något beslutats över hennes huvud. Och att jag förstår hennes ilska. Jag försöker i mitt inlägg få henne att se det ur en annan vinkel. Ibland så är det just det som behövs för att kunna vända en jobbig sak till att bli mindre jobbig. Jag försöker även få henne att se att om hon ser det ur en annan vinkel och inte bara stör sig på barnet så kan hon i barnet få en person som blir en viktig person i hennes barns liv. Styvbarnet kommer sannolikt bli en viktig person oavsett i och med att denne är mest hos sin pappa, men genom att hantera det på ett vuxet sätt så ökar hon förutsättningarna för att barnens förhållande till varandra blir av det positiva slaget. Vad ser du för fel i det?

Att folk bara håller med tror jag inte hjälper henne i hennes situation, tvärtom så misstänker jag att det för henne att bli än mer irriterad på situationen och till följd av det känna sig än mer förbisedd och irriterad. Rätta mig om jag var fel, men jag tror inte att någon blir gladare av att bli det och känna sig så.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus