• Anonym (Oj)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Jag ser ett stort problem här:

Hur bonusbarnet kommer att uppföra sig i framtiden.

Du TS har säkert rätt att det inte är ditt ansvar, men du kan inte ens övertyga folk i forumet.

Du kommer garanterat inte övertyga bonusbarnet, som kommer uppfatta dig som orättvis och elak om ett tag.

Även storasyskon i kärnfamiljer börjar bli extra känsliga för "orättvisor" när föräldrarna inte behandlar de på samma sätt som lillasyskonet och börjar kräva extra bevis på kärlek.

Ditt bonusbarn kommer ju bli jätteledsen, frustrerad, arg och sur mesta tiden. Blir kanske utagerande, eller sabotera för dig på ett passivt aggressivt sätt.

Du kommer inte ha det roligt hemma, det kommer bli massa konflikter: med bonusbarnet, med din man över bonusnarnets uppförande.

Pappan kommer såklart uppfattas av bonusbarnet som snäll.

• Anonym (Oj)
    sextiotalist skrev 2020-06-17 11:40:48 följande:

Om en 10-åring ser sig orättvist behandlad gentemot ett spädbarn. Ja, då kommer barnet få problem.

Jag tror att risken är stor att 10åringen kommer känna sig utfrysen
  • Anonym (Oj)
    Neqbeth skrev 2020-06-17 14:20:59 följande:

Om jag hade varit hemma sjukskriven/föräldraledig på grund av att jag var höggravid och behövde vila och hade haft en tioåring som var mitt eget barn, så hade jag haft den ungen på fritids utan att blinka. Inte varje dag kanske, men de flesta dagarna. Hade jag frusit ut mitt barn då tycker du?

Såklart inte.

Här handlar det om annat: TS säger helt ärligt att hon inte är intresserad av att skapa gemenskap och nära relationer med bonusen. Hon är inte sugen på att umgås med bonusen alls.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 18:07:23 följande:

Så det är ok att som förälder ha sitt barn på fritids för att man behöver vila, men för mig som bonusmamma är det inte ok att "kräva" detsamma eftersom jag, utöver behovet och önskemålet om vila, inte känner för barnet? Betyder det att jag ska ha barnet som "straff" här då för att jag inte vill umgås med barnet, eller vad blir skillnaden enligt dig?

Nejdå, såklart inte!

Jag är på din sida här.

Jag håller med att det är skitjobbigt att vara trött och samtidigt ha koll på en tioåring, även om det är eget barn.

Jag håller med även om att det INTE är ditt ansvar här. Jag tycker absolut att pappan gör fel här.

Skillnaden mellan dig som bonusmamma och biomamman i den situationen (gravid, trött, stora barnet på fritids) är att hade du varit mamman, skulle du vara jätteglad att se barnet efter fritids, och då skulle nog barnet kännt det och glömt bort allt annat.

Men det är småsaker, jag menar främst senare när bebisen är född.

Då finns det risk att det blir mycket värre. Du redan nu känner att tioåringen är åsidosatt av biomamman, och pappan jobbar så mycket och har inte tid för tioåringen trots sina ambitioner.

Pappan räddar sitt dåliga samvete på din bekostnad, eller försöker det.

Du är stark nog att streta emot.

Tyvärr blir du nog förloraren här även om du vinner striden mot din man:

Bonusen kommer skylla på dig.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus