• Neqbeth

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Oj jävlar. Det var fult gjort av din man. Jag hade tokvägrat, redan när detta beslutades. Vilken jävla sits att vara gravid med den snubben. 

• Neqbeth
    Anonym (Stackars barn) skrev 2020-06-17 09:36:37 följande:

Pappan hade självklart kunnat diskutera med dig innan så att ni var överens.

Med det sagt så mår jag så dåligt över alla dessa kvinnor som blir tillsammans med män som har barn sen tidigare och vägrar ta ansvar eller vara delaktig i barnet/barnen. Vad förväntade ni er? Att det redan finns en mamma är inte det väsentliga för ska man bo och leva tillsammans så är man en familj oavsett vad ni tycker och känner, ni ska inte ta över hela mammarollen men ni ska fasiken ändå vara där som en medförälder.

Hur tror ni att barnen mår i dessa "familjer" där ens ena förälders partner inte ställer upp och finns där?

Jag växte upp med en bonuspappa som verkligen inte gjorde någon skillnad på oss, han följde med till fotbollsträningar och skolavslutningar som vilken FÖRÄLDER som helst.

Mitt ex nya har gått på föräldramöten för vårt barn när hen inte kunnat gå själv.

Klarar man inte av bonuslivet så får man leta upp en barnlös parter istället

Rätt stor skillnad på att få chansen att gå in som förälder till bonusbarnet och att få chansen att gå in som en tjänare och passopp som ska ställa upp men inte har rätt till delaktighet i beslut eller styra sin egen vardag. Vill han att hon ska ta en mammaroll måste han ju ge henne en mammaroll och inte bara köra över henne som en trasa på asfalten. 
  • Neqbeth
    Anonym (Oj) skrev 2020-06-17 14:18:49 följande:
    Jag tror att risken är stor att 10åringen kommer känna sig utfrysen
    Om jag hade varit hemma sjukskriven/föräldraledig på grund av att jag var höggravid och behövde vila och hade haft en tioåring som var mitt eget barn, så hade jag haft den ungen på fritids utan att blinka. Inte varje dag kanske, men de flesta dagarna. Hade jag frusit ut mitt barn då tycker du?
  • Neqbeth
    Anonym (Oj) skrev 2020-06-17 14:26:44 följande:
    Såklart inte.

Här handlar det om annat: TS säger helt ärligt att hon inte är intresserad av att skapa gemenskap och nära relationer med bonusen. Hon är inte sugen på att umgås med bonusen alls.
    Ja, okej, det har jag missat. Det är såklart inte en lyckad inställning om man ska leva ihop som en familj.
  • Neqbeth
    Jagochdublirvi skrev 2020-06-17 14:41:05 följande:

Jag har själv en 10-åring och ser egentligen inget problem i det som TSgör. Visst kan jag förstå hennes frustration över att pappan inte lyssnar på henne, men ärligt, hur jobbig är en 10 åring? Jag tror inte min 10 åring är unik i att kunna värma en matlåda i mikron, hålla sig sysselsatt med sina kompisar eller sitta och spela på datorn eller kolla på youtube. Jag har under våren mest jobbat hemifrån pga Corona och som alla andra barn så har min 10 åring fått stanna hemma från skolan vis minsta lilla tecken på förkylning, vilket skett ett antal gånger. Detta har inte stört mig ett dyft och jag har kunnat jobba precis som vanligt.

Fyll frysen med färdigmat, antingen att ni gör storkok eller köper färdigrätter och vips så kan 1 åringen fixa sin lunch själv! Det är även bra att ha laddat frysen för när bebisen kommer, det brukar vara skönt att kunna passa på att få något varmt i magen medan bebisen sover och då är mikromat superbra alternativ. I övrigt, lev ditt liv som du vill och var den vuxna och visa barnet att det finns i alla fall en vuxen som finns där om det behövs men att barnet ändå är betrodd att vara gammal nog för att klara sig själv. På så vis hjälper du till att fostra ett barn som blir lugn och trygg och som även blir en bra förebild och trygghet för ditt barn när denne blir större!

Fast är det inte bättre för en 10-åring att vara på fritids och få träffa kompisar och få uppstyrda och vuxenövervakade aktiviteter på dagarna än att sköta sig själv och äta en billyspizza samt sitta framför dator eller film hela dagen? Jag hade inte känt att detta var ett good-enough upplägg mer än några dagar för en frisk 10 åring, och inte orkat styra upp något bättre i TS sits. 

Jag hade iaf sett ett jättestort problem med upplägget även om det varit mitt eget barn, och min iofs 9 åring är visst ganska självgående, men det betyder inte att jag tycker att det känns som ett okej upplägg att han ska sköta sig själv hela sommarlovet, så jag hade varit sliten mellan att må jättedåligt av skuldkänslor eller att slita ut mig på ett orimligt sätt som jag var hemma för att slippa genom att aktivera honom. Väldigt onödigt när han har rätt till fritids som varit ett mycket bättre alternativ för alla. 
  • Neqbeth
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-17 16:55:16 följande:

Jag både ser problemet och tycker att du förstorar det.  Jag förstår att du vill vara ifred och det är inte ditt barn, men du kan inte skicka iväg barnet till fritids bara för att du ska få vara ensam.

En 10-åring skulle jag säga normalt inte går på fritids. Det gjorde inte min äldsta som 10-åring och tvivlar på att min yngsta kommer göra det nästa år vid 9 års ålder. Att skicka honom på fritids i den åldern skulle handla om att skicka bort honom för att du ska få vara ifred och inte att han ska gå där för att han faktiskt behöver tas om hand. Om du inte hade varit hemma så kanske han hade varit hemma själv med kompisarna och fått hjälp med färdiga luncher att plocka fram. 

Om han har sommarlovslediga kompisar så borde ni styra in så att de spenderar ungefär lika mycket tid hos varje kompis vilket ger dig helt fria dagar. Och de dagar de är hemma hos er så räcker det med att du fixar lunch (och om du är trött så får väl pappan göra det dagen innan som bara är att värma eller kall lunch som bara är att plocka fram). I övrigt så är det väl bara för dig att åka iväg om du vill det.

Som jag ser det så ställer du just nu kravet att mamman och pappan ska ta ett större ansvar för sitt barn än vad de hade behövt göra om du inte var med i bilden i och med att du inte vill låta barnet hänga hemma som en normal 10-åring ofta gör på somrarna. 
    Min 9 åring är iaf inte så självgående. Han överlever absolut en dag själv, kan ta något att äta, gör inget så pass dumt att han skadar sig, kan ringa om det är ngt.

Men det blir "överlever", inte en tillvaro jag tycker är okej över tid som normal. Han kommer att äta onyttigt, inte på regelbundna tider och kanske inte ens riktig mat, utan går och tar det som lockar för tillfället när han blir sugen. Han skulle antagligen sitta framför en eller annan skärm hela dagen, skulle han träffa kompisar skulle de också sitta framför skärmar om ingen vuxen styrde upp det.

Kan vara okej någon dag då och då om ingen bättre lösning finns i sikte, men ett helt sommarlov i streck? Jag tycker inte det känns okej.
  • Neqbeth

Jag tycker du ska manifestera ditt icke-samtycke genom att inte äta bajsmackan, utan rent fysiskt avlägsna dig från bostaden under den period det gäller. Bo hos kompisar eller hyr en stuga någonstans. Jag hade tyckt att det får kosta lite faktiskt. Låter du dig köras över nu kommer det att fortsätta så

• Neqbeth
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-18 10:31:32 följande:
    Jag är också skilssmässobarn. Min bonuspappa engagerade sig i mig och mina syskon på egen vilja vilket resulterade i en fantastisk familj där han åtnjuter kärlek från alla barnen.

Vill man inte ha någon fin relation med bonusbarnen så kan man naturligtvis skita i dem som många bittra människor här föreslår. Då får man också den familj man förtjänar.

Det betyder inte att TS man gjort rätt i det aktuella fallet. Men om TS går hemma och hennes man skiter i sin son så kan hon ju välja som ansvarig vuxen göra vad hon kan för att se till att mannen tar ansvar. Han ät ju far till hennes kommande barn och ska bli ansvarig förälder även till denne.

Men nu kanske hon inser vad det är för en man hon skaffat barn med och fått en bild av framtiden.
    Om hon ska ta ansvar som en ansvarig vuxen måste hon ju också få de befogenheter och rättigheter som en vuxen som är ansvarig för ett barn har. Det har hon ju inte, hon får ju bara skyldigheter, plikter och besvär men inga rättigheter eller möjligheter till att vara med i beslutsfattandet.

En biomamma hade ju aldrig hamnat i den sitsen TS sitter i eftersom en biomamma med vårdnad har rätt att vara med i besluten som tas.
  • Neqbeth
    Anonym (Ja) skrev 2020-06-18 10:31:32 följande:
    Jag är också skilssmässobarn. Min bonuspappa engagerade sig i mig och mina syskon på egen vilja vilket resulterade i en fantastisk familj där han åtnjuter kärlek från alla barnen.

Vill man inte ha någon fin relation med bonusbarnen så kan man naturligtvis skita i dem som många bittra människor här föreslår. Då får man också den familj man förtjänar.

Det betyder inte att TS man gjort rätt i det aktuella fallet. Men om TS går hemma och hennes man skiter i sin son så kan hon ju välja som ansvarig vuxen göra vad hon kan för att se till att mannen tar ansvar. Han ät ju far till hennes kommande barn och ska bli ansvarig förälder även till denne.

Men nu kanske hon inser vad det är för en man hon skaffat barn med och fått en bild av framtiden.
    Om hon ska ta ansvar som en ansvarig vuxen måste hon ju också få de befogenheter och rättigheter som en vuxen som är ansvarig för ett barn har. Det har hon ju inte, hon får ju bara skyldigheter, plikter och besvär men inga rättigheter eller möjligheter till att vara med i beslutsfattandet.

En biomamma hade ju aldrig hamnat i den sitsen TS sitter i eftersom en biomamma med vårdnad har rätt att vara med i besluten som tas.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus