Inlägg från: Anonym (Stackars barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stackars barn)

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Pappan hade självklart kunnat diskutera med dig innan så att ni var överens.

Med det sagt så mår jag så dåligt över alla dessa kvinnor som blir tillsammans med män som har barn sen tidigare och vägrar ta ansvar eller vara delaktig i barnet/barnen. Vad förväntade ni er? Att det redan finns en mamma är inte det väsentliga för ska man bo och leva tillsammans så är man en familj oavsett vad ni tycker och känner, ni ska inte ta över hela mammarollen men ni ska fasiken ändå vara där som en medförälder.

Hur tror ni att barnen mår i dessa "familjer" där ens ena förälders partner inte ställer upp och finns där?

Jag växte upp med en bonuspappa som verkligen inte gjorde någon skillnad på oss, han följde med till fotbollsträningar och skolavslutningar som vilken FÖRÄLDER som helst.

Mitt ex nya har gått på föräldramöten för vårt barn när hen inte kunnat gå själv.

Klarar man inte av bonuslivet så får man leta upp en barnlös parter istället

• Anonym (Stackars barn)
    LFF skrev 2020-06-18 10:08:49 följande:

Varför ska kvinnor ta ansvar för andras barn bara för att de är kvinnor?

Jag är också skilsmässobarn. Mina föräldrar separerade när jag var 2 år. Min mamma har haft en sambo sen jag var 2,5 år. Mammas sambo har aldrig behövt ta ansvar för mig. Ingen har någonsin krävt av honom att han minsann ska ta ansvar för mig. Jag har två föräldrar som varit kompetenta nog att se till att jag har haft det bra. Han har inte varit "medförälder" för mig. Varför ska han ha varit det?

Sen kan man självklart skapa en vettig relation till sitt bonusbarn ändå som "extravuxen" till barnet (något som inte TS verkar ha intresse av däremot) och inte se bonusbarnet som något "jobbigt bihang" till den biologiska föräldern. Men att som biologisk förälder säga "det är klart att barnet kan vara hemma eftersom du är hemma" och tro att det gynnar relationen mellan särkullsbarnet och den "nya" partnern är helt vansinnigt.

Jag anser även att det gäller männen som ger sig in i relationer med kvinnor som har barn sen tidigare så du behöver inte göra detta till någon feministfråga.

När min partner var arbetslös så var det självklart att han hade mitt barn hemma på lov när jag jobbade, han även hämtade och lämnade på förskola/skola så att det inte skulle bli så långa dagar då jag jobbade heltid med 30 minuters resväg till jobbet. Jag gjorde tydligt i början av relationen att ska detta vara något seriöst så räknar jag med att han ställer upp som en förälder och inte gör något skillnad på mitt och vårat gemensamma barn.
  • Anonym (Stackars barn)
    Anonym (!) skrev 2020-06-18 12:50:59 följande:

Du verkar vara en bra förälder!

Det övergår mitt förstånd att man vill vara tillsammans med någon som inte är intresserad av en relation med ens barn.

Vad är ts man för typ som vill vara tillsammans med henne? De förtjänar antagligen varandra. Sorgligt.

Tack :)

Ja det är helt sjukt! Man blir ju mörkrädd av de flesta svaren i denna och liknande trådar, jag tycker så himla synd om dessa barn.

Kan ju tillägga att jag ställde samma krav på exet när han gav sig in i ny realation, eller krav och krav kan man kanske inte ställa på ett ex men om mitt barn skulle vara där så förklarade jag vad jag förväntade mig, han var som tur var helt överens och blev dessutom bonuspappa på köpet :)
  • Anonym (Stackars barn)
    LFF skrev 2020-06-18 13:45:06 följande:

Och som barn med separerade föräldrar så har jag ju även erfarenhet från att min pappa blev tillsammans med en kvinna som trodde just att hon kunde ha föräldraansvar över mig (bestämmanderätt) bara för att hon gifte sig med min pappa. Vi kan väl säga så här: De första 10 åren av vår relation var en ren katastrof... 

Vadå bestämmanderätt? Man har ju regler och rutiner som man har diskuterat med sin partner, om man inte får äta godis innan maten så gäller det ju oavsett om bunus eller bio föräldern är hemma.... eller skulle hon bestämma vilka färger på kläderna du skulle ha... då blir det självklart galet
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus