• fornminne

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Det knepiga här är ju att pappan tänker jobba heltid men ändå inte vill ha sitt barn på fritids. Han förväntar sig alltså att ts ska hålla koll på barnet. Visst, en 10-åring klarar mycket själv, men inte allt, och bör inte lämnas ensam för mycket. Pappan har väl semester? Eller hade han tänkt att ts skulle ta hand om hans barn på heltid? Han är iof inte den första pappan som dumpar tidigare barn på sin nya partner, men i alla fall Allt detta hade förövrigt kunnat lösas med bättre kommunikation och framförhållning från hans sida. T ex att barnet är på fritids en dag mindre i veckan, tills hans semester börjar. Jag är säker på att ts kan ställa upp på det, i ett gemensamt hushåll hjälps man åt, men hon är inte barnets mamma. Självklart måste man också ta hänsyn till att hon är höggravid.

• fornminne

Förstår inte alla vad problemet är? Att pappan INTE ÄR HEMMA. Han är PÅ JOBBET. Ändå ska barnet vara hemma och inte på fritids? Barnet bor där och har lika stor rätt att vara där som ts, ska alltid känna sig välkommet osv. Problemet är att pappan inte är hemma och håller koll på sitt barn. För nej, en 10-åring klarar sig INTE helt själv och kan inte lämnas vind för våg. Visst ska kunna roa sig själv, bre egna mackor, plocka undan efter sig, städa sitt rum osv, men behöver ändå en viss tillsyn. Det är DET som är problemet när män gör så här. Inte att barnet är hemma, utan att pappan jobbar som vanligt, är borta mycket och då räknar med att partnern rycker in. Samt dessutom kör över henne! Han "har bestämt" att hans barn ska vara hemma med kompisar. Då får han faktiskt vara hemma själv! I alla fall inte borta för mycket. Ts kan säkert hjälpa med vissa saker, men inte heltid, särskilt inte som höggravid...

• fornminne

Pappan hade t ex kunnat jobba delvis hemifrån (om han har ett sånt jobb), eller ta ut tidigare semester (verkar som om han inte ens har någon inplanerad semester?), planerat med TS, diskuterat vilka dagar han skulle varit borta och hemma, osv. Det finns tusen sätt detta hade kunnat lösas på, i stället för att bara lämpa allt på ts. En 10-åring behöver inte så mycket omsorg, men bör ändå inte lämnas ensam för mycket. Samt vill säkert träffa sin pappa. Den här mannen har snart två barn. Tänker han jobba som vanligt och låta ts ta hand om båda på heltid? Det låter så och det är ju DET som är problemet här. Inte att 10-åringen är hemma, sjävklart ska barnet alltid vara välkommet i sitt eget hem.

• fornminne
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 09:15:37 följande:
    Vilka varningsklockor skulle ringa och hos vem? För mig känns det tydligt att det är hans förlust att han inte fått den bonusmamman av mig som han skulle velat ha. För mig är det ingen förlust då jag, som sagt, tar avstånd och hänvisar till honom. Jag ser inte att jag involverar mig mer med bonusbarnet genom att skaffa barn med min man. Jag känner inte att mitt ansvar blir större för bonusbarnet bara för att jag snart har ett eget barn, snarare tvärt om då jag snart har ett eget barn att ta hand om tillsammans med min man. Han är en bra pappa så jag är inte orolig för den biten.

Tycker du verkligen att han är en bra pappa om han inte ens är hemma med det barn han redan har, utan lämpar över ansvaret på dig? Märkte du inte innan du blev gravid att han vill att du ska ta ansvar för bonusbarnet? Ringde inga varningsklockor hos dig?
  • fornminne
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 09:21:41 följande:
    Varför skulle jag inte kunna skaffa barn med honom bara för att jag inte vill vara en mamma till hans barn sedan tidigare?

Du borde ha förstått att det skulle bli problem? Du skriver ju att ni har "gnisslat om detta sen dag 1"? Han verkar vilja ha en ny mamma till sitt barn, särskilt som biomamman inte verkar vara särskilt närvarande eller engagerad. Du vill inte ta på dig den rollen. Både du och pappan borde tidigare ha insett att det inte kommer att fungera?
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus