• lostandfound

Hemma själv med sommarlovsledig bonus

Hyllemor skrev 2020-06-17 00:59:58 följande:

Men vänta här ... va? Varför måste barnet vara på fritids? Är det en svår graviditet, så ja, om inte styvmamman kan tillgodose barnets behov, men om det inte är så, så varför? För att vila? Vet vi ens att mamman i det här fallet har semester? Och i så fall, hur många veckor? Ett barn behöver semester, precis som vuxna behöver.

Då kan ju barnet vara på semester hos sin biologiska mamma. Ingen normalt funtad människa lämnar över ansvaret för sitt barn till sin höggravida partner, när barnet redan har en biologisk mamma. Hade jag varit TS hade jag börjat ställa in mig på att bli ensamstående. Jag hade aldrig accepterat att bli överkörd och tagen för givet på detta vis. Fruktansvärt.
  • lostandfound
    Anonym (Stackars) skrev 2020-06-17 19:33:21 följande:

Lite kanske jag la skulden på TS men jag tycker faktiskt att man har ett ansvar även sin partners barn sen tidigare om man går in i ett sånt förhållande. Vill man inte ta hand om andras barn så kanske man inte ska inleda ett förhållande med nån som har barn sen innan. Det är lite det jag känner. Jag försöker dessutom se det från barnets synvinkel. Han har en mamma som inte verkar vilja ha honom och en pappa som tycker att hans nya fru ska ta hand om honom (och det vill hon inte). Jag tänker på hur det stackars barnet mår. Och ett syskon ska han få också och kanske kommer bli mer undanskuffad i det hem han har hos sin pappa, och mamman verkar ju inte vilja ha honom. Men främsta skulden i det hela är ju så klart bonusbarnets föräldrar.

Att man ingår ett förhållande med en person som har barn sedan tidigare innebär INTE att man på något vis har en skyldighet att ta hand om sin partners barn. TS har varit tydlig med hennes förväntningar på att hon inte vill ta något föräldraransvar. Att hennes partner fullständigt skiter i hennes önskan, inte minst när hon är höggravid och behöver få vila upp sig och "njuta" av den sista tiden som barnlös, är bara respektlöst. Då kan pappan ta ut semester och vara hemma med sitt eget barn om han nu är så mån om sitt barns välmående. Belasta inte TS för att hon inte vill ta hand om någon annans barn.
Svar på tråden Hemma själv med sommarlovsledig bonus