Anonym (Bonusmamman) skrev 2020-06-17 10:02:06 följande:
Svårt att se att jag skulle se barnet som äckligt och dumt, men absolut att det kommer bli situationer där mitt barns behov av sömn, mat osv kommer gå först. Vilket min man också varit tydlig med då spädbarns behov av sådant går före tweenies önskemål om att härja fritt. Absolut kommer detta resultera i att hans äldre barn kommer känna sig åsidosatt, men så är det ju inte i praktiken. Blir nog lärorikt för hans barn att få börja anpassa sig efter någon annan istället för att få allt fokus och få göra vad barnet själv vill hela tiden. Jag har svårt att se att jag skulle ogilla att barnet och pappan åker iväg själva, skulle nog snarare se det som skönt så att jag får egentid med mitt barn.
Det är klart barnet har det bra och att min man är en bra pappa. Varför ses allt som så svart eller vitt här på familjeliv? Som att allt antingen ska vara frid och fröjd eller att vi alla ska misshandla varandra psykiskt och fysiskt och vägrar varandra både det ena och det andra? Klart vi för det mesta har bra stunder som familj, som par och som pappa/barn, bonusmamma/barn. Men detta är ett problem. I övrigt har vi inga större problem - ingen otrohet eller svartsjuka, inga ekonomiska problem, inga sociala problem, inga jobbproblem, inga sexuella problem, inga diagnoser eller sjukdomar osv osv osv. Vi är nöjda med vårt liv och har det bra, men denna fråga skiljer oss mycket åt och är i princip den enda frågan som konflikter uppstår kring.
Spelar ju ingen roll att det är den enda frågan, då den utgör ett så pass stort problem.
Om du verkligen vill få honom att fatta och kanske ändra sig nu när du redan sitter där höggravid med hans barn, ta och hälsa din man att du reser bort ett tag och sov hos någon anhörig eller vän ett par dagar. Då får han lösa barnpassningen bäst han vill. Denna kalldusch är nog det enda sättet att få honom att fatta att du menar allvar och vägrar acceptera det här, annars kommer det ju att fortsätta.