• skrivaavsig

Barn fyller 18 snart, uuuut!

Rättigheter och skyldigheter?

Min situation är att vi har 3 barn, varav 2 är "varannan vecka barn"

Där nu den äldste skall fylla 18 inom kort, jag som är som det heter bonuspappa till denne! jag avskyr den kötthögen, och har har så gjort i många år spelar ingen roll hur omoralisk/oetisk/icke pk:ish det är, jag hatar denna kötthög något så enormt, hen är verkligen helt dum i huvudet och inget hjälper att få denne att förstå de enklaste sakerna/vett/sunt förnuft osv.

Ni får tycka hur mycket ni vill om allehanda panikreaktioner ni får hantera nu om hur jag är som förälder, men det slutar med att ni troligen skjutit er eller vederbörande om ni varit en månad i vårt hem! ni som har/haft denna typen av människoliknande kötthögar att göra med vet precis vad jag menar!

Alla former av hjälp/program,bup mm har genomgåtts, finns add diagnos mm. vi har kämpat i många många år men till ingen nytta!

Så, nog om det!

Jag undrar således nu när fanskapet fyller 18 vad händer? hen vill fortsätta varannan vecka boendet! och jag tänker att jovisst, gör du det men nu är du vuxen och då har du lite mer skyldigheter, inte bara rättigheter?

Jag vill naturligtvis se till att det blir så jävligt som möjligt för hen här hemma så hen flyttar/drar till sin andra förälder, får hjälp av socialen mm. jag vill inte se fanskapet här hemma.. punkt!

Hen går ju i skolan (nja... det skiter hen mest i.. inte fått studiebidrag på minst 6 månader) så jag antar att jag är skyldig till att hålla el tillhanda under skoltid på dagarna då hen går i skolan hemma pga. Corona, så el till det rummet mellan 08-17, samma gäller wifi såklart!, sen utfodra köttkvarnen!

Så, hur ge fanskapet en realitycheck? typ, ja nu har du kvar vissa rättigheter, men nu även skyldigheter,, varsågod, skärp dig och bli vettig annars händer detta:    .........

Undrar om ni fattar!...  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-06-11 14:37
    Du blir myndig.
    Du får gifta dig.
    Du får rösta.
    Du får köpa cigaretter.
    Du får köpa alkohol på restaurang och öl i affärer.
    Du får ta körkort.
    Enligt lagen slutar dina föräldrars underhållsskyldighet när du fyllt 18 år. Det betyder att de inte är skyldiga att försörja dig längre. Men om du fortfarande går i skolan fortsätter föräldrarnas underhållsskyldighet. De ska i så fall försörja dig så länge du går på gymnasiet eller tills du fyller 21 år.

SÅ står det på b.o,, men inget om ev. skyldigheter man kan kräva av den nu vuxna 18 åringen!
  • Svar på tråden Barn fyller 18 snart, uuuut!
  • Anonym (Tråkmåns)
    Anonym (usch) skrev 2020-06-11 17:33:57 följande:

tänk så hemskt det måste vara att vara så oönskad på ett ställe man kallar sitt hem :(

härlig start på livet... not

Trolltråd
  • Anonym (usch)
    Anonym (Tråkmåns) skrev 2020-06-11 18:13:57 följande:

Trolltråd

Det hoppas jag verkligen. Även om det är verklighet för en del.
  • Anonym (curlingsamhället)

Kanske är tråden avsedd som provokation, kanske tar en frustrerad bonusförälder chansen att vräka ut sin anonymt...

Kan ändå förstå känslan av maktlöshet och frustration som uppstå när den hemmaboende ungdomen anser sig (och stöttas i detta av omgivning och en välmenande lagstiftning) endast ha rättigheter och inga skyldigheter.
    Myndig ålder borde medföra krav på att man kan visa att man tar ansvar för sitt liv innan man får dricka alkohol, köra bil , rösta !

Diagnoser, eller inte,  det går att ställa krav på en hemmaboende ungdom och göra livet för hen ganska tråkigt om hen totalvägrar att hjälpa till eller anpassa sig...
    Laga endast mat som hen ogillar(du får fixa egen om det inte duger) , stäng internet på mobil och byt lösen på wifi över sommaren. Förbjud besök av kompisar . Ge inte ett öre eller något utöver det som krävs för överlevnad - om hen vill ha förmåner så får hen först förtjäna dem  - så kommer det att fungera senare i livet!

• Anonym (H)

tänk så hemskt det måste vara att vara så oönskad på ett ställe man kallar sitt hem :(

Ja helt vidrigt.
  • Anonym (förälder)

Du hoppas på att han flyttar hem till sin pappa på heltid, vill din sambo det eller vill hon fortfarande ha varannan vecka.
    Vad vill pappan då, vill han ha varannan vecka eller kan han tänka sig att ha 18 åringen på heltid?
    Hoppas verkligen inte att båda mamman och pappan hellre vill att 18 åringen helst bor hos den andre föräldern. 
    Kanske pappan också har en ny sambo som inte heller vill ha 18 åringen där.
    Du skriver att det är två varannan veckas barn hos er, är den andre 18 åringens syskon eller ditt barn?
    Hur är det barnet då, hjälper det till och tar ansvar?
    Det tredje barnet är det ert gemensamma? hjälper det till hemma?

Förstår att det är kämpigt men har 18 åringen ADD innebär ju det vissa svårigheter, men för det ska man ju inte kunna sätta krav men däremot sätta krav som personen klarar av, blir dom förstora är det dömt att misslyckas, har ni anpassat kraven efter 18 åringens förmåga?

ADD innebär ju just svårigheter med koncentration, svårt att lyssna på vad andra säger, är lättstörd, glömmer lätt bort saker och kan därför uppfattas som slarvig.
    Man har svårt för att slutföra saker, man har svårt att hantera situationer som kräver eftertanke, känsloreaktioner är svårkontrollerade, man har en lägre aktivitetsnivå än normalt och har svårigheter att ta tag i saker.

Vad gör Bup för att hjälpa er?
    Har man för höga krav på än vad personen klarar av plus att han förstås vet att du avskyr honom så blir det säkert så att han struntar i allt, då blir man ännu mindre motiverad.
    Ni måste få hjälp att hitta lagom nivåer.

Det här är jobbigt för dig men ärligt talat måste det vara ännu jobbigare för din sambo, hon är förälder och är den som måste ihop med pappan försöka att hjälpa 18 åringen, du behöver inte göra det men sen ska hon också ta att du avskyr hennes barn, det måste vara otroligt ledsamt och stressigt för henne.

• Anonym (Nejnej)

Jag hoppas innerligt att det här är en trolltråd. Att kalla sin styvson, som man levt ihop med i flera år, för kötthög, fanskap, idiot, att man hatar honom osv... Tyvärr finns det människor till allt, så jag väljer att svara dig som att du är uppriktig.

Om det är sant borde du flytta ut. På din beskrivning förstår jag att man har kämpat på med killen, gjort utredningar, försökt sig på olika stödmöjligheter etc men utan framgång. Det är inte lätt att ha ett barn med specialbehov och det är många föräldrar som sliter sina hår. Är man dessutom styvförälder (detta fall känns bonusbegreppet inte rätt att använda) är det självklart mycket svårare då den biologiska kärleken till sitt barn inte finns där. 

Ingenstans ser man ett spår av förståelse eller omtanke om killen. Så som du beskriver honom kan det inte vara lätt att vara han. Det verkar du ha glömt helt. Det är inte lätt att vara annorlunda, märka att man inte klarar det som andra gör, må dåligt osv. Att då bo med en person som inte stöder och uppmuntrar gör situationen ohållbar. Det finns ingen tvekan om att han inte skulle ha märkt dina attityder. Det gör bara att han mår sämre och får ännu svårare att klara saker.

Tänk tillbaka på när skolagan var tillåten och man kunde få stryk för att man inte kunde läxan. Tror du att det befrämjade inlärningen? Jo, det var färre som struntade i läxan, men för dem som hade det svårt blev det inte lättare, tvärtom lätt en låsning när man visste risken för att man inte skulle klara uppgiften och både lärare och klasskamrater skulle se att man inte kan och man skulle få rapp över fingrarna inför alla. 

För den som har svårt för sig, vare sig det är matte eller att ta hand om praktiska saker, är stöd a och o. Tydliga små delmål, glädje och beröm när man uppnår ett, uppmuntran när det sket sig. Och tydligt få veta att det att man har svårt för saker, vare sig det är lite eller mycket, inte påverkar ens människovärde.

Nej, du kan inte slänga ut honom när han fyller 18. För hans skull önskar jag ändå verkligen att han skulle få bo någon annanstans än med dig.

• Anonym (s3s)

Det är inga problem att kasta ut sitt barn oavsett ålder då soc kliver in i dessa fall. Det som kan hända är att föräldrarna krävs på underhåll.

• Anonym (Nejnej)
    Anonym (s3s) skrev 2020-06-12 12:14:03 följande:

Det är inga problem att kasta ut sitt barn oavsett ålder då soc kliver in i dessa fall. Det som kan hända är att föräldrarna krävs på underhåll.

Ja, det vore kanske det bästa för killen. Att bli utslängd är visserligen sjukt jobbigt, men det är det också att leva med en styvfar som hatar en och en mamma som tillåter det.

TS, har du tänkt på att sonen inte kan rå för funktionshinder, gener osv. Du har uppenbarligen ett eller två biologiska barn. Om ditt barn skulle råka ut för en svår olycka och få en hjärnskada, vad skulle då hända? Självklart vore det jättejobbigt för alla, men hur skulle du reagera? Skulle du börja se barnet som en idiot om det inte längre klarade av saker som andra barn i samma ålder gör? Skulle du prata med sambon om att den kötthögen inte kan lära sig det eller det och att du bara önskar att barnet skulle flytta ut?
  • Anonym (BeenThere)
    skrivaavsig skrev 2020-06-11 14:28:53 följande:

Rättigheter och skyldigheter?

Min situation är att vi har 3 barn, varav 2 är "varannan vecka barn"

Där nu den äldste skall fylla 18 inom kort, jag som är som det heter bonuspappa till denne!

Att mota ut sin partners barn är ett stort steg mot avslutat förhållande.

Min plastpappa gjorde så, och nu lever han ensam och är bitter. Vi tycker att det är rätt åt honom.

• Anonym (K)

Föräldrarna är försörjningsskyldiga tills han tar studenten eller fyller 21. Du får hålla ut ett tag till.

• Anonym (Jennifer)

Herregud så hemsk du är. Fy fan.

Varför ska du bo med hans mamma, du borde verkligen flytta! Så genomrutten person. Finns inga andra ord.

• Anonym (Jennifer)

Herregud så hemsk du är. Fy fan.

Varför ska du bo med hans mamma, du borde verkligen flytta! Så genomrutten person. Finns inga andra ord.

• Anonym (Jennifer)

Dessutom är du väl en bra bit över 18 och beter dig såhär??

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Jennifer) skrev 2020-06-12 15:50:42 följande:

Dessutom är du väl en bra bit över 18 och beter dig såhär??

Exakt. Är TS inte ett troll så är han en stor iq-befriad kötthög. Hoppas sambon slänger ut honom
  • Anonym (op)

Ja, mår fysiskt illa av inläggen i tråden. 

Hade jag haft en partner som kände som ts hade jag lämnat partnern omgående.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (op) skrev 2020-06-12 16:19:37 följande:
    Ja, mår fysiskt illa av inläggen i tråden. 

Hade jag haft en partner som kände som ts hade jag lämnat partnern omgående.
    Det hade nog det stora flertalet gjort.
Svar på tråden Barn fyller 18 snart, uuuut!