Destruktivt förhållande, hur tar jag mig ur?
Hej!
Jag har levt med min flickvän och tillika sambo i snart 5 år.
Hon hade två barn sedan ett tidigare förhållande och nu har vi även två egna. Jag driver eget företag och hon är för tillfället föräldraledig.
Jag försörjer men hon får barnbidrag/underhåll/föräldrapenning.
Jag står för större delen av kostnaderna och har inget problem med det då jag ändå kan köpa det jag/vi behöver.
Vill hon ha en ny dyr barnvagn så får hon det. Vill hon köpa kläder så sätter jag inga begränsningar.
Som så många andra förhållanden så var allt jättemysigt och härligt i början. När hon blev lite svartsjuk så slätade jag över det och tänkte att det var lite gulligt att hon brydde sig. Hon var väldigt omhändertagande och kärleksfull. Jag tog till mig hennes söner som mina egna efter bara någon månad då deras pappa inte var särskilt ansvarstagande.
MEN efter någon månad tillsammans kom första varningstecknet då hon hade gått igenom min mobil och hittade några gamla nakenbilder på en annan tjej (som jag helt ärligt glömt att jag hade eftersom jag normalt tar bort bilder på tjejer jag inte längre träffar).
Detta gjorde att hon drog mitt i natten och lämnade hennes pojkar ensam med mig mitt i natten utan någons vetskap. Jag vaknade av att hon inte var där och hörde henne gråtandes på nedervåningen. Det hela resulterade i att jag bad henne om ursäkt och tog sedan bort bilderna som hon krävde att få se när jag gjorde.
Jag har under åren satt henne och familjen i fokus och sett till att inte lägga för mycket tid på företaget (vilket till viss del gjort att det tagit skada). Jag brukar stanna hemma och hjälpa till med barnen på morgonen innan jag begett mig ut för att jobba, jag tar även med mig barnen på jobbet för att underlätta för henne. Jag hjälper till med hushållssysslor och ger henne det mesta hon pekar på. Jag har inte glömt bort mig själv utan har sett till att få stunder då jag kan fokusera på mig själv också. Jag har gjort allt jag kan för att hon ska känna sig uppskattad med alla trick i boken.
Men det är liksom aldrig tillräckligt. Hur jag än försöker så har hon alltid någonting att bråka/gråta/tjafsa över. Jag gör alltid vad jag kan för att vara henne till lags men det spelar liksom ingen roll så räcker det inte.
Åker jag till en kompis så ringer hon 52 gånger på en timme och frågar vad jag gör, vart jag är, när jag kommer hem. Detta beteende håller hon även på med på dagarna då jag jobbar, trotts att jag bett henne att inte ringa i onödan.
Köper jag något till mig själv så får jag alltid frågan hur mycket det kostar, vilket hon sedan mer än gärna använder mot mig om vi bråkar. Åker jag till en kompis så använder hon det emot mig. Jobbar jag mycket några dagar så använder hon det mot mig.
Försöker jag berätta för henne hur jag känner/tycker så får hon det alltid att handla om henne.
Jag vill inte vara kvar med henne men hon spelar på min empatiska sida och lyckas få mig att stanna varje gång jag försöker lämna.
Är det någon som har något tips?