• Anonym (S)

Tankar kring missfall...

lillaärtan skrev 2020-06-04 07:27:46 följande:

Hej!

Jag och min sambo bestämde oss för att försöka bli gravida i april i år och det tog sig på första försöket. Lyckan blev dock kortvarig då det blev ett missfall i slutet på vecka 5. Dock kom ägglossningen två veckor senare. Vi bestämde oss för att försöka direkt igen och hade sex en gång kring ägglossning vilket ledde till att vi blev gravida igen, är nu i vecka 5 (4+5).

Har googlat som en galning och läst i olika mf grupper på Facebook för att lugna min oro men det har tvärtom gjort mig livrädd.

Innan vi blev gravida tänkte jag att risken för mf alltid finns men att man kan drabbas en gång och sen är det ?klart?. Ju mer jag läser desto fler ser jag som drabbas upprepade gånger och blir bara mer och mer rädd.

Tänkte från början att det är ett bra tecken att vi blivit gravida med en gång, perfect match men ju mer jag läser desto mer rädd blir jag att inte ens det stämmer.

Finns det någon som kan komma med en solskenshistoria eller bara dela med sig av sina erfarenheter eller tankar?

Har bokat tid för vul i vecka 8 (7+3) för att se så att det förhoppningsvis finns ett litet hjärta där inne. Står inte ut med att vara ovetandes.

Hjärnan går på högvarv och kan inte slappna av.

Jag har också alltid varit rädd för missfall. Innan första barnet hade jag 2 missfall. Innan andra barnet hade jag 1 missfall. Efter tredje barnet har jag haft två missfall - är tidigt gravid igen nu... Så en tröst är kanske ändå att det oftast blir barn ändå, trots missfall.

En sak om tidiga UL dock - bättre att boka i vecka 8+något, inte 7+något. Har du sett ett pickande hjärta i vecka 8+ är det över 98 % säkert att det går vägen, inte alls samma säkerhetsmarginal efter ultraljud i 7+ (det handlar väl om saker som utvecklas fram till 8+).

Så jag skulle råda dig att flytta ultraljudet några dagar! Jag har själv bokat till 8+3 denna gång (och ungefär samma tid med de tidigare tre barnen).

Grattis till graviditeten!
  • Anonym (S)

En annan sak, skröna eller inte, är att om man är extremt illamående minskar missfallsrisken. Så får du riktigt illamående så försök njuta mellan spyorna

Svar på tråden Tankar kring missfall...