• Missempi

Försökt i snart 1,5 år. Ge upp?

Elefant123 skrev 2020-06-03 14:00:31 följande:

Hej, som rubriken lyder så har jag försökt bli gravid i 1,5 år. 2 gånger har det "tagit sig" men båda gångerna resulterade i tidiga missfall. Känner mig så värdelös och uppgiven. Är det dags att ge upp? Känns som att det är fel på mig och att jag aldrig kommer få uppleva vad jag längtat efter hela mitt liv. Samtidigt funderar jag på om det lika gärna kan vara min partner och den vidriga tanken att "testa" med någon annan har till och med slagit mig, vilket jag skäms så fruktansvärt mycket över. Vad ska jag göra?

Varför inte gå på utredning? Då får ni ju veta om nåt inte står rätt till.
  • Missempi
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-06-03 18:17:20 följande:

Har ni testat IVF än? Innan man gjort några sådana försök behöver man väl inte ge upp. Och naturligtvis ska ni gå igenom en utredning först.

Får man göra ivf utan nån slags utredning först? Menar att de vill ta reda på äggreserven, blodprov och spermakvaliteten bland annat för att veta hur de ska lägga upp med ivf.
  • Missempi
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-06-03 18:39:33 följande:

En utredning är verkligen ingenting att behöva fundera på att hoppa över, det är så snabbt över. En fysisk undersökning av kvinnan, blodprov av båda och ett spermieprov verkar vara det enda som krävs, ja och så en hälsodeklaration.

IVF kan man även göra privat, då är det lite lägre krav kring t ex ålder, barn sedan innan osv.

Jo jag vet det där å gått igenom själv. Och om man ska genomgå ivf så tror jag faktiskt inte man kan hoppa det. Tänkte mest på TS.
  • Missempi
    Elefant123 skrev 2020-06-05 13:31:23 följande:

Hej! Svarar alla samtidigt så jag slipper upprepa mig. Utredning vill jag nog ha, men är samtidigt rädd för. Är väl helt enkelt rädd att få svaret att jag faktiskt inte kommer få bli mamma, vilket jag har velat hela mitt liv.

Ang IVF så har dom krav i min region på ett BMI på minst 18. Jag har hela mitt liv legat under det. Jag har kämpat så mycket jag bara kan för viktuppgång och visst har jag gått upp några kg senaste åren men är fortfarande en bra bit under 18. Mina försök har varit med hjälp av dietister, näringsdrycker och till och med med PT. Det har gett 6kg på lika många år ungefär.

Hej! Du kommer nog inte få det svaret eftersom du haft två missfall,då är det bättre odds att bli gravid å få barn än att inte blivit gravid alls. Jag tycker du ska ta tag i utredningen så får du nåt gjort. Du kommer må bättre att det händer något. Hur lång å hur mycket väger man när man har ett BMI på 18, jag har dålig koll om man får fråga? Har du regelbunden mens?

Om det är din högsta dröm så måste du ta tag i det! Du kommer lyckas på nåt sett en dag! Det är jag övertygad om!
  • Missempi
    Elefant123 skrev 2020-06-09 10:18:18 följande:

Jag är 1,56 och väger 40kg. Min mens är väldigt regelbunden, kommer "rätt" datum varje månad och inte haft mer än 1 dag avvikelse förutom kring grav.

Ja men de är ju bra att du har regelbunden mens, då är det ändå som det ska! Är reglerna 18 bmi när man går privat också?

Ja men just nu känns det ju inte som om valen är så många, antingen kollar du upp å ev löser det eller så får du hoppas på det bästa å bli gravid på egen hand. Hur gammal e du? När man blir äldre så har man ju lite mer press att hinna. Om du tycker det är värt så kollar du upp. Ja vet du säger att det är svårt att gå upp i vikt, men hade verkligen försökt satsa på det ändå. Planerat högt kaloriintag, ingen hets utan stabilt. Generellt är det 500kcal över ditt dagsbehov du behöver komma över varje dag för att gå upp 0,5kg i veckan.
  • Missempi
    Anonym (Do it) skrev 2020-06-09 15:32:16 följande:

Jag undrar om de är så noga med undre gräns. Jag hade BMI knappt 19 då vi började. Men läkaren föreslog att jag gärna kunde lägga på några kilo bara för att man har bättre chans att bli gravid då. Så vore jag du skulle jag lägga in en extra växel i att gå upp i vikt. Du säger att det inte går och jag vet hur det är att försöka gå upp i vikt, men jag säger ändå försök lite till. Gå till dietist om det inte går själv.

Vill du verkligen ha barn så får du ju jobba för det. Att göra ivf är inte heller a Walk in the park, är det något du vill så måste du bestämma dig för att jobba på det. Göra utredningen, gå upp i vikt om det krävs. Förstår inte varför du hellre är orolig och funderar på att ge upp, men göra ett blodprov och en gynundersökning är inte möjligt för då kanske du får veta att ni måste ge upp...? Men du talar ju redan om att ge upp. Sällan hittas något sådant som gör att du aldrig kan bli gravid. Och i så fall får ni väl tid på er att fundera på adoption eller äggdonation i stället för att fortsätta såhär tills det är för sent med adoption osv. Ta tag i saken NU! Gör utredningen och återkom sedan så kan vi bolla tankar kring vad ett nästa steg är :)

Håller med fullt ut!

Att inte ta ett beslut är också att ta ett beslut! Ta tag i utredning och kör! Vi peppar här!! Som jag skrev förut, du har fått 2 missfall och har goda chanser till att det kommer fungera tillslut. Men för din oro är det nog bäst att ta tag i så fort som möjligt.
Svar på tråden Försökt i snart 1,5 år. Ge upp?