Nån som orkar skriva nåra rader om hur allt går till med ersättning, flaskmatning, för och nackdelar osv? Vilket märke? Hur ofta? Hur tillreder man ens?! :)
1. NAN, helt enkelt för det var den de hade på BB.
2. På dagarna kokar vi upp vattnet och spär sedan ut det med kallt, som någon annan var inne på så lär man sig snart doseringsbalansen. På nätterna har vi förberett en termos i rätt temperatur och fördoserat flaskan med rätt mängd pulver. Sen är det bara att skaka flaskan och servera.
3. Vi har följt anvisningarna på paketen hur mycket barnet ska ha beroende på ålder. Sen naturligtvis gett mer om bebisen varit fortsatt hungrig. Frekvens har barnet fått bestämma själv, förmodligen precis som när man ammar. :)
4. Som sagt, termos och färdig flaska med pulver vid sängkanten. På nätterna har bebisen knappt hunnit vakna, utan vi har bara sträckt ner flaskan vid första lilla gny och sen har barnet ätit och somnat om. Den första tiden (innan vi upptäckt termosen) tog vi dock alltid upp det och kokade vattnet med barnet på armen. Krångligare, men samtidigt passade vi på att byta blöja och så. Rörde sig ändå bara om en vakenperiod på kanske 10 minuter per natt.
5. Fördelar:
- Partnern är lika delaktig, de får en närmare relation istället för att pappan blir ett värdelöst bihang första halvåret
- Avlastar mamman
- Inga såriga bröstvårtor eller smärtsam mjölkstockning eller annat strul
- Upplever att mitt barn var mycket mättare och därför nöjdare än mina ammande vänners
- Jag hade tyckt det hade varit OTROLIGT jobbigt att amma i det offentliga, så det var skönt att slippa
- Mindre söl
Nackdelar:
- Dyrt
- Inte lika portabelt, kräver mer förberedelse när man lämnar huset
- Barnet får inte automatiskt hud mot hud flera gånger om dagen, så det måste man kompensera för. Lätt att bli bekväm och bara sticka ner flaskan.
- Risk för förstoppning
6. Kör i diskmaskinen efter varje användning; har ett gäng uppsättningar av flaskor i olika storlekar. Från början kokade vi dem i kastrull varje dag men herregud. Brukar dock spola av dem lite extra efteråt för att vara säker på att det inte fastnat några rester av diskmedel.
7. Ammade aldrig.