Ninto skrev 2020-06-02 09:41:37 följande:
Mitt barn är en vecka gammalt. När han är hungrig så "pickar" han med huvudet och är helt galen tills han får mat. Han vrider och vänder på huvudet och får inte ro
Inatt skrek han i en timma i streck utan att tröstas av varken mat eller blöjbyte eller något annat. Vad kan man göra åt sånt här?
Han andas också snabbt ofta.
Hej, ditt barn är inte hyperaktivt. Han är helt normal i sitt beteende.
Ibland så kan barn vara hungriga och när de inte får mat "snabbt nog" så kommer de fortsätta skrika även fast de fr man för de har gått in i en sorts panik attack.
Barns basala behov är hunger, trötthet, värme/kyla, obekvämt dvs kolla blöja eller byta kläder.
Jag vet inte hur mycket hjälp du har omkring dig och det kan vara svårt att svara på ett barns behov 100% av tiden, men mitt tips till dig är att så fort du hör att barnet är hungrigt så försök amma. Även om du bara blir sittande med tutten i munnen på han efter 5 minuter så kan det hjälpa för det ger trygghet.
Nyfödda barn gör ett speciellt ljud ifrån sig när de är hungriga, det låter som de säger NÄH, lyssna efter det ljudet och så fort du hör det ska du amma. Då får han mat innan han blir stressad och mindre risk för panik.
Det där med att han skrek en timma, små barn gråter när de behöver ett behov uppfyllt. Så som sagt, även med mat kan det vara en panikreaktion. Sätt dig i ett helt mörkt rum med honom på bröstet så han hör dina hjärtslag. Inga lampor eller mobil eller liknande, bara ni två. Det brukar hjälpa.