Inlägg från: Anonym (Smilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smilla)

Enda barnet i familjen känner mig så ensam

Jag har flera syskon men en av dem är en våldsam narcissist. Han har fått diagnos på rättspsyk. Jag lovar att uppväxten med honom inte är något att vara avundsjuk på. Min mamma har inte fått någon diagnos men hon är extremt självcentrerad hon också.

Jag har hållit mig borta från min familj av självbevarelsedrift. Jag står närmre min mans föräldrar än mina egna. Jag har vänninor som är betydligt närmre än mina syskon.

Jag tror att man skapar sina egna relationer och får jobba för att de ska bli vad man vill. Våga älska fler och visa det. Skapa dina egna traditioner.

Är det så att du har svårt att skapa nya relationer så sörj det istället och jobba på den förmågan. Det är bara destruktivt att sörja en drömbild av något du inte kan påverka.

• Anonym (Smilla)
    Anonym (Ensam) skrev 2020-06-27 21:25:56 följande:

En sak till som jag glömde att skriva. Jag saknade inte syskon så värst mycket när jag var barn. Hade många kompisar att leka med och på den tiden umgicks vi med släkt och kusiner. Även om saknaden kom mer och mer ju äldre jag blev.

Men det som jag saknar allra mest med att ha syskon är idag när jag själv har barn. Ser alla vänner som umgås med sina syskon och att barnen leker. Även om alla inte har den närmaste relationen med sina syskon så samlas de ju vid högtider osv och barnen har kul med varandra, de semestrar ihop och skapar minnen med barnen. Mitt barn får inga kusiner. Och det blir faktiskt inte på samma sätt med vänner. Önskar så att jag kunde ge mitt barn det.

Varför blir det inte på samma sätt med vänner tror du? Jag tror att det är för att du har en drömbild av hur det ska vara och det är klart att det aldrig blir så. Det hade det inte varit om du hade syskon heller. Fokusera på att ge ditt barn en fin uppväxt med en mamma som lever i nuet i verkligheten.
  • Anonym (Smilla)
    Hannapi skrev 2020-06-27 19:22:23 följande:

Tack alla som har svarat. Jag hör det ni säger, men det är så förbannat svårt att acceptera. Det gör så fruktansvärt ont i mig. Det slukar så mycket av mina dagar att jag har svårt att känna glädje. Varenda timme gnager detta i mig. Som ett svart hål. Försöker att förstå varför. Varför är jag inte tacksam över det jag har? Varför jämför jag mig med andras liv? Varför kan jag inte acceptera att jag aldrig kan få det jag önskar så högt? Att känna denna avundsjuka hos andra med fina syskonrelationer gör mig på riktigt illamående. Att höra de som inte alls har sån fin kontakt med sitt syskon gör att jag känner mig något bättre för stunden. Jag vill inte vara en sådan människa. Känns som att jag har ?kört fast i gamla hjulspår? och kommer inte loss. Är så rädd att känna denna känsla hela mitt liv. Är det någon därute om har tips om någon bok eller annat hjälpmedel att acceptera livets lott?

Sluta mata hålet! Du har fastnat, det är att likna med tvångstankar om det tar över ditt liv på detta vis. Du behöver bryta dina tankemönster. Tillåt inte dig själv att fixera vid din sorg över brist på syskon, den är varken utvecklande eller funktionell.

Du behöver hitta något annat att fästa din tankar vid när du hamnar i de här banorna. Har du något intresse att fokusera på eller någon plats där du känner dig lycklig och trygg som du kan besöka i tanken?

Jag har haft PTSD och mycket ångest som en följd av min uppväxt med min våldsamma bror och för mig har det varit viktigt att bearbeta men att inte älta saker. När man bearbetar märker man att man kommer framåt med tankarna och det är värdefullt. När man ältar går man bara runt i cirklar och fastnar ännu hårdare i ångesten och ledsnaden, det är inte värdefullt. Det är ett tankens gift som man måste frigöra sig ifrån.
Svar på tråden Enda barnet i familjen känner mig så ensam