Inlägg från: Anonym (Anna81) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna81)

Bonusbarnen vill inte vara hos oss.

Hej!

Jag har bonusmamma till 2 barn, 3 år och 6 år.
    Jag har två barn sedan tidigare 7 år och 9 år. 
    Vi har flyttat ihop för ca ett år sedan.
    Innan dess var allt bra.
    Nu är allt bara jobbigt och fyllt med konflikter.

Bonusbarnen saknar sitt gamla hem då de bodde ensamma med pappan. De vill bara bo hos sin mamma (de bor hos oss varannan vecka). De tycker allt är bättre hos mamma. Godare mat. Godare glass. Allt är bättre. 

Vi har gjort allt för att de ska ha det bra. Barnen har fått varsitt rum och vi bor i ett fint barnvänligt område med stor uteplats nära deras skola.

Mina barn och jag har fått anpassa oss och flyttat till dom och lämnat vår stad.

Jag har alltså gett upp mycket för den här familjen och tycker allt bara är så otacksamt. 

Det tär på relationen med min kille också när det bara är gnäll och inget är bra. 

Det är mest min sambos treåring som  är värst och trotsar om precis allt. Hans 6åring är mer rättvis men man märker ändå att han också föredrar mamman före pappan.

Jag räknar dagarna till veckorna de är hos mamman.Och har ångest för att komma hem till tjafset.
    Så tråkigt för mina barn som är väldigt enkla och tacksamma och tycker allt är bra. Men de blir också ledsna och trötta på allt gnäll, särskilt då från minsta barnet. De stänger då in sig på sina rum.

Mina barn är väldigt lätta att ha att göra med och vi har alltid kunnat gå på restaurang och hittat på mycket saker. Nu känns det som vi inte kan göra nånting för treåringen förstör och bara gnäller.... Han kan man absolut inte ta med på restaurang för inget skulle duga och han skulle bara skrika efter sin mamma. 

• Svar på tråden Bonusbarnen vill inte vara hos oss.
  • Anonym (Anna81)

Har inte flyttat land och rike, har flyttat nån mil.

Men okej tack för era svar.

Fick mig att må mycket bättre.

• Anonym (Anna81)

Har inte flyttat land och rike, har flyttat nån mil.

Men okej tack för era svar.

Fick mig att må mycket bättre.

• Anonym (Anna81)

Nej pepp-tråd vet jag inte, men jag sökte kanske mer råd och tips.

• Anonym (Anna81)
    sextiotalist skrev 2020-05-28 10:50:04 följande:
    De är små, båda i olika utvecklingsfaser. Jag är rätt säker på att vi är många som undvek restauranger när våra telningar var i trotsåldern.

Sedan finns det barn som är lättare och barn som är mer krävande.

Dina barn kan absolut tillhöra den förra gruppen och hans barn mer krävande.

Det är nog som barn är mest i den åldern
    Ja absolut. 
    Alla barn är olika. 
    Kan gå på restaurang med mina barn och eller min kille och försöka hitta något kul som treåringen gillar. 
    Han är glad när vi spelar fotboll och har sina glada dagar också. Så jag får hålla ut!
  • Anonym (Anna81)
    Anonym (-) skrev 2020-05-28 10:46:53 följande:

Vi hade samma problem. Vi valde då att sälja huset och köpa en varsin radhuslägenhet där vi ansökte om lov att slå in en öppning för en dörr mellan resp. lägenhets vardagsrum (de ligger vägg i vägg).

Så vi bor som i samma radhus, med en dörr mellan vardagsrummen (precis som vi har dörrar till sovrum och allt möjligt), men vi har samtidigt varsina ytterdörrar och varsina lägenheter.

Det funkar jättebra för oss. Numera har vi plockat av dörren mellan vardagsrummen så det bara är som en passage och möblerat det till ett och samma vardagsrum.

Det lät ju som ett bra upplägg, tyvärr inget vi har möjlighet till ekonomiskt.
  • Anonym (Anna81)
    Anonym (Anna81) skrev 2020-05-28 11:00:13 följande:
    Det lät ju som ett bra upplägg, tyvärr inget vi har möjlighet till ekonomiskt.
    Jag vill ju ändå bo ihop med min kille. Var mer ledsen och hade andra problem då vi inte bodde ihop. Kände saknad, ensamhet, trångboddhet, kände mig utanför o.s.v. innan vi flyttade ihop. Nu är jag lycklig och har mitt drömboende men tycker det är liiiiiite tråkigt att bonusbarnen inte kan uppskatta allt vi gör för dom. Men de växer väl upp också och lär sig uppskatta detta hoppas jag.

Och ja, mamman är väl viktigast för barnen. Kanske särskilt då hon är ensam och de kanske tycker synd om henne. Så var det även när mina barn var mindre. Då var ju jag allt för dom.
  • Anonym (Anna81)
    Ascendere skrev 2020-05-28 11:08:18 följande:
    Man brukar säga att det tar runt 6 år för barn att komma över en skilsmässa, ibland mer. 
    Som vuxen är man ofta glad att komma ur en död relation eller kanske till och med en toxisk sådan och vill snabbt hoppa på sitt nya liv med sin nya familj. 

Vad man inte räknar med är att barnen kommer inte automatiskt att dela denna entusiasm, utan  de sörjer fortfarande sin gamla familj och kommer att göra det under lång tid.
    Så i centrum av allt detta står fyra barn som går igenom ett av deras livs första och kanske största trauman, och det tar tid som sagt, vi pratar år, inte veckor eller ens månader. 
    På dig verkar det som att deras sorg och saknad efter sin mamma tar sig uttryck som gnäll och missnöje, och det är inte ovanligt hos barn, även till exempel trötta eller hungriga barn hamnar lätt i ett tillstånd där inget är bra  och det gnälls över minsta småsak fast det är något helt annat som ligger bakom. 

Så glöm det där med tacksamhet, det kan barnen med lite tur visa när de blivit vuxna och förstår helheten, som det är nu är det enda de vill att ha sin gamla familj tillbaka, och i andra hand ha sin pappa för sig själv. 

Det är otacksamt att vara styvmamma, det har jag och min fru haft många samtal om, man har litet inflytande men får ta mycket av det negativa. Det ingår liksom i dealen att ge mycket till någon annans barn utan att få speciellt mycket tillbaks på kort sikt åtminstone. 

Ja så är det verkligen, tack för input!
  • Anonym (Anna81)

Oj Ni menar alltså att man ska flytta isär så fort det är lite jobbigt? Ok. Och herregud.

Ang. tacksamhet så menar jag bara att det är tråkigt om man fixar och försöker göra något kul, tex åker till Kolmården en hel dag och allt bara är fel, fel, fel. Fel matsäck, fel kläder, fel vagn, fel djur.
    Det är väl överlag så barn. Och så är det väl för alla, även för de som lever i kärnfamiljen?

Men jag ska flytta isär och så får barnen och pappan flytta in hos mamman igen så lever de lyckliga i alla sina dagar.

Tack för min tid.

• Anonym (Anna81)
    Anonym (Alice) skrev 2020-05-28 12:20:27 följande:

Förstår inte varför folk har så jäkla bråttom med att flytta ihop? Om ni blev tillsammans precis när din killes ex blev gravid med treåringen, hade ni ändå bara hunnit vara ett par i knappt tre år innan ni flyttade ihop för ett år sedan. Det är ju ingenting, och troligtvis blev ni inte ihop riktigt då heller. 

Flytta isär. Var särbo i ett par år till och faktiskt lär känna varandra innan ni tvingar barnen att bo ihop igen. Ni kanske vill bo ihop, men barnen kan inte välja. Låt dom åtminstone få lära känna varandra innan ni tvingar ihop dem igen.

Att du sen tror att en treåring bör vara "tacksam för allt du gjort" låter ju absurt. Har du ens egna barn? Hur kan du förvänta dig att en treåring kan förstå vad er flytt innebar för er? Det är alldeles för komplicerat för ett så pass litet barn. 

Förstår inte varför folk har så bråttom med att skaffa barn med fel person! För sen får man ju tydligen inte träffa någon ny och bilda ny familj. Totalförbjudet.
  • Anonym (Anna81)
    Wolfie13 skrev 2020-05-28 15:46:58 följande:

Har själv en snart treåring. Tanken att hon inte skulle träffa mig på en hel vecka skulle vara outhärdlig, både för mig och för henne.

Hon har som mest varit skild från mig nåt dygn och skulle ALDRIG klara så lång tid på ett bra sätt.

Inte konstigt treåringen saknar sin mamma och bråkar! Nåt annat hade varit onormalt.

Varför gör ni inte snabbare byten?? 3-2-2???

Förlåt, jag har varit otydlig. Barnen bor inte varannan vecka utan de kör tre nätter i taget men att föräldrarna har barnen 50%.

• Anonym (Anna81)
    Ami Heart skrev 2020-05-28 15:07:20 följande:

Hoppas att du fortfarande läser.

Jag är bonusbarn sedan 37 år och bonusmamma sedan 7 månader. Liksom ni har vi vuxna haft bråttom med att flytta ihop och det är viktigt att ta ansvar för det valet. Vi har valt det. Vi fixar bästa möjliga utifrån den premissen.

Din partner och du är de vuxna som ska skapa en bra spelplan för alla i er familj.

Så mina råd;

Sluta räkna dagar. Direkt. Barn är i nuet och du behöver vara där med dem.

Sluta önska att barnen i familjen vore annorlunda än de är.

Min partner och jag har valt att gå till kommunens familjerådgivare för att få stöd i hur vi skapar ett fungerande föräldraskap i en ny livssituation (familjens barn är 6 och 9 år).

Det är suveränt för att även om vi känner att vi har en gemensam önskan om hur vår familj ska fungera så är det bra att få möjlighet att titta på hur vi ska agera i olika situationer med professionellt stöd.

Jag vill igen understryka att ni vuxna valt och skapat ett liv som är bra för er och, förhoppningsvis, barnen, men det ingår i föräldraskap. Ni måste fortsätta skapa, "vi vill...", oavsett vad som händer för att annars lämnar ni ifrån er föräldraskapet och det skapar otrygghet.

Så upp i sadeln igen, du har valt att bli fyra barns förälder och de behöver att du älskar dem villkorslöst.

Jag läser. Tack för ett bra svar. Ett av de få här. 

Vi har faktiskt haft uppe att vi ska gå på familjerådgivning just för att det är en ny konstellation och för att vi ska hantera den så bra som möjligt.

Vi vill ju vara ihop och verkligen få det att fungera. 

Jag ska sluta räkna dagar och istället försöka vara så positiv som jag bara kan. Är ändå fantastiskt att ha fått en stor familj att ha hand om. Och treåringen hade nog betett sig som den gör oavsett. Treåringar är ju såna. Jag har ju glömt för att mina barn är äldre. 
  • Anonym (Anna81)
    Wolfie13 skrev 2020-05-28 15:46:58 följande:

Har själv en snart treåring. Tanken att hon inte skulle träffa mig på en hel vecka skulle vara outhärdlig, både för mig och för henne.

Hon har som mest varit skild från mig nåt dygn och skulle ALDRIG klara så lång tid på ett bra sätt.

Inte konstigt treåringen saknar sin mamma och bråkar! Nåt annat hade varit onormalt.

Varför gör ni inte snabbare byten?? 3-2-2???

Gud, max ett dygn? Har du inga vänner att resa med? Har du ingen kille att ha egentid med? Resa med? Herregud. Hade aldrig pallat att vara en bra mamma om jag inte fick göra sånt jag gjorde innan barn!
  • Anonym (Anna81)
    Anonym (Juliet) skrev 2020-05-28 15:57:57 följande:
    Har absolut inte missat det. Dessutom säger TS att det bara handlade om "ett par mil" så det var ju knappast distansförhållande det handlade om... Ville de bo närmare varandra kunde TS flytta till en egen bostad i samma stad tills de kände varandra tillräckligt bra att båda familjerna fungerade att bo ihop.

Med tanke på att de flyttade ihop när minsta barnet bara var två år, kan de ju knappt ha varit ett par i mer än 1-1,5 år och då torde de ändå ha blivit ett par väldigt nära inpå hans separation. Inte undra på att det blev jobbigt för barnen.
    Ja ibland hittar man en ny kärlek ganska direkt efter en separation. Inget fel i det eller hur?

Eller just det. Man får ju inte träffa nån ny när man har barn eller flytta ihop. Sorry!
  • Anonym (Anna81)

Tack för era svar. Skönt att det fanns några vettiga som tyckte att jag inte bara skulle flytta. Vi har det jättebra ofta också såklart, annars hade vi ju aldrig flyttat ihop. Men man blir ju ledsen när yngsta barnet bara klagar och bara vill va hos mamman. Men så får det väl vara och vi får försöka göra det bästa av situationen ändå.

Svar på tråden Bonusbarnen vill inte vara hos oss.