• Anonym (Kvinnan)

Partner som lägger sig i ens klädsel..

Påbörjar inlägget med att jag VET att i de allra flesta förhållanden så lägger man sig inte i den andres klädsel, jag vet det.

Men jag undrar om det finns kvinnor här vars män bestämt/försökt bestämma över er klädsel och hur ni isåfall löst problemet tillsammans/hur du själv tagit tag i problemet? Har det kunnat lösas ens på ett vettigt sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet (om det är uteslutet att lämna, menar jag)? Skulle uppskatta råd (förutom att lämna, återigen).

• Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..
  • Xenia
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-31 20:46:25 följande:
    Ja, jag håller med dig angående det sista. Ska absolut försöka sätta en gräns när det gäller hur han uttrycker sig inför mig och dottern.
    Tyvärr tror jag inte att du kommer att göra det.

Integritet och självständighet är något som måste användas. Om du aldrig står upp mot din man och aldrig vågar trotsa honom, så kommer du inte att göra det i framtiden heller. Det är som en muskel som aldrig används, den kommer att förtvina.
  • Anonym (M)

Tror tyvärr inte det finns särskilt mycket du kan göra åt hans kvinnosyn utan det är något han själv skulle behöva arbeta med och ändra på. Att man tycker någon är en hora för att deras former syns lite eller man kan skymta hud känns inte riktigt friskt.

Däremot ser jag inget fel i att generellt sett ha åsikter eller lägga sig i sin partners klädsel, så länge man inser att man inte kan bestämma över dem mot deras vilja. I mitt förhållande t ex är vi överens om att jag inte går runt med bar överkropp utomhus, hon undviker väldigt urringade toppar osv. Helt enkelt för att vi känner oss mest bekväma med det.

• Anonym (Kvinnan)
    Xenia skrev 2020-06-27 10:39:08 följande:

Tyvärr tror jag inte att du kommer att göra det.

Integritet och självständighet är något som måste användas. Om du aldrig står upp mot din man och aldrig vågar trotsa honom, så kommer du inte att göra det i framtiden heller. Det är som en muskel som aldrig används, den kommer att förtvina.

Jo, jag har sagt att han ska sluta använda ordet hora när dottern är närvarande, så visst kan jag göra det. Inte för att det hjälpte men jag försökte iallafall. Och återigen kan jag stå upp mot honom och diskutera/argumentera, varför skulle jag inte? Har snarare sagt att jag inte vill lämna hemmet i kläder han inte är okej med utan att jag får. Det är ingen lösning.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (M) skrev 2020-06-27 11:15:00 följande:

Tror tyvärr inte det finns särskilt mycket du kan göra åt hans kvinnosyn utan det är något han själv skulle behöva arbeta med och ändra på. Att man tycker någon är en hora för att deras former syns lite eller man kan skymta hud känns inte riktigt friskt.

Däremot ser jag inget fel i att generellt sett ha åsikter eller lägga sig i sin partners klädsel, så länge man inser att man inte kan bestämma över dem mot deras vilja. I mitt förhållande t ex är vi överens om att jag inte går runt med bar överkropp utomhus, hon undviker väldigt urringade toppar osv. Helt enkelt för att vi känner oss mest bekväma med det.

Ja, så tycker jag är bra, att man huvudsakligen är överens om vad som är okej klädsel för båda så man inte har helt olika syn. Rubriken i trådstarten borde snarare haft "bestämmer" istället för "lägger sig i" då jag inte heller ser problemet med det sistnämda.
  • Nimzay

Hej ts, det har gått ca en månad nu, så undrar lite hur har det gått? Har ni hittat några kläder som ni båda är överens om att ni båda två gillar hyfsat? Och hur går det i sommarvärmen, har du några kläder du kan gå ut i utan att bli för varm?

• Xenia
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-06-27 12:16:02 följande:
    Jo, jag har sagt att han ska sluta använda ordet hora när dottern är närvarande, så visst kan jag göra det. Inte för att det hjälpte men jag försökte iallafall. Och återigen kan jag stå upp mot honom och diskutera/argumentera, varför skulle jag inte? Har snarare sagt att jag inte vill lämna hemmet i kläder han inte är okej med utan att jag får. Det är ingen lösning.
    Men du vågar inte trotsa honom och välja vilka kläder du själv vill ha. 

Att du är så konflikträdd betyder att du aldrig skulle våga trotsa honom när det gäller din dotter heller. Den muskeln, att göra vad vill utan hans godkännande, har du aldrig använt.
  • Xenia
    Nimzay skrev 2020-06-27 15:51:19 följande:

Hej ts, det har gått ca en månad nu, så undrar lite hur har det gått? Har ni hittat några kläder som ni båda är överens om att ni båda två gillar hyfsat? Och hur går det i sommarvärmen, har du några kläder du kan gå ut i utan att bli för varm?

I denna värmebölja, när vi andra kvinnor går omkring i linne och shorts, så får TS svettas i långkofta och heltäckande.
  • Anonym (Kvinnan)
    Nimzay skrev 2020-06-27 15:51:19 följande:

Har skjutit upp det lite då jag försöker bli gravid, känns onödigt att slänga kläder och köpa nya nu ifall att jag skulle gå upp i vikt under graviditeten.

Men vi är iaf fortfarande överens om att köpa kläder vi båda väljer, så inget nytt där. Annars klär jag mig som vanligt (som han vill) för jag vill inte ha några konflikter mer. Blev jättemycket problem och bråk ett tag, så har slutat ta upp det. Känns ganska okej nu.
  • Anonym (Kvinnan)
    Xenia skrev 2020-06-27 16:00:44 följande:

Men du vågar inte trotsa honom och välja vilka kläder du själv vill ha. 

Att du är så konflikträdd betyder att du aldrig skulle våga trotsa honom när det gäller din dotter heller. Den muskeln, att göra vad vill utan hans godkännande, har du aldrig använt.

Du verkligen njuter av att skriva dessa kommentarer va?
Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..