Arbetsrätt - hjälp mig!
Hej!
Tyvärr verkar jag få sälla mig till skaran som blir uppsagda pga arbetsbrist pga corona-situationen. Jag jobbar som tjänsteman på ett producerande bolag och vi är två av totalt tre på min avdelning som drabbas. Jag har varit anställd i 3 år, min kollega i 2 år, så jag har arbetat längre. Tyvärr omfattas bägge våra roller och vi har båda varslats om arbetsbrist. Jag ska gå på föräldraledighet i augusti så det känns lite olustigt att mitt i allt planerande av detta behöva oroa mig för jobbet.
Såklart, dum och naiv som jag är, är jag inte sedan tidigare med i facket. Jag vet, lätt att vara efterklok, och det här ångrar jag ju såklart nu. Samma dag som jag fick beskedet av min chef (i går) gick jag med i Unionen, och även om de inte kan företräda mig vid en förhandling så har jag rätt till medlemsrådgivning. Jag hann bara kort prata med dem igår innan de stängde för dagen, men jag var lite oförberedd så det samtalet gav inte så mycket. Min chef har bokat ett uppföljande möte nu på måndag morgon där han har meddelat att uppsägningen kommer träda i kraft. Jag har därför inte möjlighet att prata med facket innan, då de öppnar först efter vårt möte.
Jag vänder mig därför till er, kära vänner på Familjeliv, för att se om det finns någon där ute som kan hjälpa mig!
1. Vi har en vakant tjänst i vårt team som just nu innehas av en konsult. Tanken är att denna tjänst ska rekryteras, men då vi har anställningsstopp pga corona har det inte blivit av ännu. Det är en något annorlunda tjänst mot vad jag har, men det finns absolut beröringspunkter. Jag frågade min chef kort om denna tjänst men han sa snabbt att jag "vare sig hade intresset eller kompetens för den rollen". Vad jag förstår måste en arbetsgivare undersöka möjlighet till omplacering av lediga tjänster, kan jag kräva att min chef gör mer? Vad faller inom hans ansvar?
2. Jag reagerade på att min chef bokade uppföljningsmötet så pass snabbt efter vårt första (varsel om uppsägning onsdag fm, sedan långhelg, och nästa möte mån kl 8). Jag bad om att få mötet uppskjutet så jag skulle hinna rådgöra med facket innan, men han nekade detta. Han menade på att jag kunde stämma av med Unionen efter vårt möte, om det fanns behov av det. Är det OK, eller behöver han ta hänsyn till att jag ska få tid till förberedelser? Detta alltså givet att jag nu företräder mig själv.
3. Vi har egentligen väldigt mycket att göra på vår avdelning i form av projekt och förbättringsarbeten som ska göras, men som av olika anledningar har skjutits på tiden. Jag frågade min chef hur planen är att teamet ska se ut på sikt; ska det bara vara han och X (innehavaren av den vakanta tjänsten) - och hur ska de i så fall hinna med? Hans svar var att de inte vet hur teamet ska se ut i fortsättningen och vilka arbetsuppgifter varje person ska ansvara för. Är det OK? Jag tänker att det är svårt att hävda arbetsbrist utan att ha gjort en genomlysning av vad för arbete teamet står inför och vem som ska göra vad?
Tusen tack för på förhand om någon kan svara på dessa frågor! Och jag svär att hädanefter fortsätta mitt medlemskap i facket, och inte fula mig och gå ur så snart detta är ur världen. Jag har lärt mig min läxa, tyvärr, får man väl säga...