Inlägg från: Anonym (Moa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moa)
    Anonym (LM) skrev 2020-05-18 10:19:34 följande:
    Jag har inte sagt vad du ska tycka utan jag frågade dig vad du tyckte.
    Vi är överens om att både misshandel och trafficking är grova brott men du hänvisar hela tiden till misshandel och att OM han döms för trafficking kommer du att göra en pudel och det var det jag frågade om. Du skriver ju att han gjort värre saker än just detta brottet och då menar jag att man inte kan jämföra.
    Man kan inte säga till ett trafficking offer som mot sin vilja har haft män som haft sex med henne flera gånger dagligen och ofta (inte alla) har grövre sex med just prostituerade än med sin fruar osv, dom lever ut sexdrömmar, många prostituerade berättar ju också att det förekommer våld att då säga till dom tjejerna att ja men han har har ju begått värre brott än detta dvs misshandel.
    Det känns lite som en skymf mot dessa tjejer.
    Nu säger jag inte att det är så du menar men det är ganska vanligt att man ofta tonar ner både trafficking eller våldtäkt och inte tycker att det är lika illa som misshandel.

En grov misshandel är förstås värre än sexuellt ofredande osv.
    Men en våldtäkt är misshandel och en grov våldtäkt är värre än "normal" misshandel.
    Allt beror ju på hur grovt själva brottet är.
    Men vid sexuella brott finns ju också en förnedring och skam som ofta är större än vid misshandel därav anmäler man mer sällan sådana brott än t ex misshandel.

När det gäller trafficking fälls väldigt få.
    De  flesta som åker fast säger bara att jag visste inte att hon gjorde det mot sin vilja och fälls då bara för att köpt sex och får då böter.

Paolo var inte speciellt smart, han sa i intervjun att tjejen troligen inte var med på det och därför riskerar han nu straff för våldtäkt.
    Men det räcker alltså med att han säger nej jag visste inte att hon inte var med på det, jag svamlade under intervjun.
    Ett exempel är att om en kvinna är ett trafficking offer och t ex bara pratar ryska kan alltså mannen säga att vi pratade inte samma språk och därför förstod jag inte att hon inte ville ha sex och gjorde det mot sin vilja.
    Så illa är det.
    Så Paolo skulle kunna åka dit för våldtäkt men troligtvis blir det inte det då han kan säga vad han vill precis som så många andra och därför är det svårt att sätta dit män som utnyttjar kvinnor i utsatta positioner även om man tycker att dom borde förstå. Därav bli dom bara fällda för köp av sex men det gör ju inte brottet mindre illa än om dom hade dömts för sexköp av kvinnan mot hennes vilja och då fått t ex fängelse.
    Senast i morse berättade dom att männen som köper sex av trafficking offer helst vill att dom ska vara så unga som möjligt dvs vara så sårbara som möjligt.

Jag förstår att du tycker att både misshandel och trafficking är hemska brott
    men min poäng var att dom inte går att jämföra.
    Misshandel är fruktansvärt speciellt om det är grovt.
    Trafficking där man tvingas till sex flera gånger dagligen kanske varje dag, varje vecka varje månad är ett väldigt grovt brott.

Vi kan vara överens om att Paolo begått många grova brott.
    För detta kan han inte åka dit för våldtäkt eller trafficking brott.

Han kan däremot åtalas för oaktsam våldtäkt, men troligen kommer han inte ens åtalas. Angående intervjun kan han säga att det var först i efterhand, när polisen plockade honom som han förstod att hon troligen inte ville. Under själva brottet kanske han inte alls hade förstått att hon inte ville..., dvs finns inga som helst bevis för oaktsam våldtäkt trots intervjun.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (LM) skrev 2020-05-18 11:09:46 följande:
    Precis det jag säger, det han sa i intervjun kan han ta tillbaka och då får han bara böter, det man vet just nu är att han kommer att få 25 000 kr i böter sen kan han komma att dömas men så blir det troligen inte, det är inte ofta någon döms för oaktsam våldtäkt eftersom man kan säga att man inte förstod det, som då t ex att kvinnan inte pratade svenska eller engelska.
    Han behöver inte ens ta tillbaka det han sa i intervjun, det räcker att han hävdar att det var något han förstod först i efterhand. Intervjun gjordes i efterhand.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (nej, val är val) skrev 2020-05-18 17:58:57 följande:
    Var människor verkligen såhär känsliga år 1998 med innan internet och alla tangentbords krigare kom eller? Varför kan media inte intervjua sex arbetaren istället och se vad hon tycker? Om hon nu skulle haft ok förhållanden. Vem här vet med säkerhet att det handlar om trafficking? Kan ni länka hennes profil och bild?
    Detta är iallafall inte våldtäkt eller nått sånt. Han köpte sex. Jag håller inte alls med dom som skriver "VÅLDTÄKT!". Överdrivet detta i det stora hela! Han köpte sex. Ok, det får stå för honom!
    Oaktsam våldtäkt är det som det skulle kunna vara fråga om.

Jag tycker så verkar vara fallet, men att bevisa det blir nog svårare.

https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/sexualbrott/
  • Anonym (Moa)
    Anonym (LM) skrev 2020-05-18 19:53:59 följande:
    Du har ju skrivit detta:

Inlägg 399:
    Tycker bara det är konstigt när en käns våldverkare plötsligt blir av med alla uppdrag, för ett brott som inte direkt överskrider tidigare brott i allvarlighet.

Inlägg 403:
    Ja, jag skrev att sexköp inte överskrider misshandel. 

Jag uppfattade det som att du tyckte att han begått värre brott innan.
    Så har jag också uppfattat Pär's inlägg.

Han har också antytt att P. R. blivit dömd för misshandel jag har efterfrågat om när det var? Men natruligtvis inte fått något svar...
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Pär) skrev 2020-05-18 21:15:15 följande:
    Han har blivit dömd för våldsamheter. Frågor på det? Försöker du förminska Paolo som våldsverkare?

Har du träffat någon som blivit misshandlad av Paolo?
    Jag förminskar inte alls hans våldsbrott!

Jag kan däremot inte hitta att han blivit dömd för misshandel, du får gärna länka.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (nej, val är val) skrev 2020-05-21 00:15:17 följande:
    Jag håller fortfarande inte med.. Ta bort ordet våldtäckt. I dess orginella betydelse hör man på namnet att det används våld för att nån ska få sex eller våld emot någons vilja för sex. "Oaktsam våldtäckt" kan ni byta ut mot ordet: Otänksam.

Hon sa kanske att han skulle ta henne och välkommna med öppna ben. Sen om nu hon är tvingad är det sorgligt, men hon kanske kan springa ut till polisen eller byta yrke ändå. Jag vet inte hennes situation nu dock, men våldtäckt är det inte. Jag fick också meddelande av någon som missförstått detta, och skrev att Paolo Roberto våldtagit någon. Denne hade hört fel, eller uppfattat fel, så rykten kan spridas fel med!
    Byt ut orden oaktsam våldtäckt emot enbart oaktsam, eller otänksam. Om nån har sex med en tjej och inte vet att hon blir tvingad har denne ej våldtagit någon! Det är dom som förtrycker kvinnans fria val som våldtar hennes frihet då. Inte den som har sex och som är ovetandes.

Jag hade gärna hört hennes historia då jag inte litar på allt som skrivs om andra såhär.
    Jag tycker fortfarande prostitution självklart ska vara lagligt om ingen tvingas och det är dennes val. Självklart! Om dom har bra jobb förhållanden så.
    Sverige borde ta efter danmark och tyskland mera tycker jag.
    "Oaktsam våldtäkt" en juridisk term, den kan du ju bara inte ändra.

Sen förstår jag inte alla män som försvarar P. R.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Jens) skrev 2020-05-21 11:30:45 följande:
    Klarade han inte sig undan med en hårsmån när han var i blåsväder insamlandet med nåt krogbråk eller vad det var för några år sedan? Eller blev han dömd?
    Jag har redan länkat till det #425, men visst jag kan ta det igen för den som inte orkar googla själv.

Googlade nu och vad jag kan hitta är det värsta han blivit åtalad för förut är våld mot tjänsteman, vilket han friades från.

"För brottet våld mot tjänsteman är straffet böter eller fängelse i högst två år"
    www.lawline.se/answers/tankbart-straff-vid-va...

Tidigare är han dömd för våldsamt motstånd och fick dagsböter:
    "Den förre boxaren Roberto fälls för våldsamt motstånd men frias för våld mot tjänsteman. Han döms till dagsböter på sammanlagt 24.800 kronor."
    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/paolo-...

Oaktsam våldtäkt
    "oaktsam våldtäkt medför fängelse i lägst fjorton dagar och högst fyra år"
    www.domarbloggen.se/sodertorns-tingsratt/den-.../

Han fälldes alltså för våldsamt motstånd men frias för våld mot tjänsteman. Någon åtal eller fällande dom för misshandel kan jag inte hitta.

• Anonym (Moa)
    Anonym (Little piggie) skrev 2020-05-22 17:03:13 följande:
    Tror du på riktigt att du kan utläsa något alls om kvinnan baserat på en bild? (Som vi enbart har ditt påstående som grund för att tro att det är den aktuella människan). Källkritik var det ja...
    Dessutom, om man sysslar med människohandel och trafficking offer, så tror jag inte någon köper om man lägger upp en bild tjejerna man vill sälja i trasiga kläder packade i en container....

Man vill ju sälja en fantasi så man gör såklart fantasi-foton.
Svar på tråden Paolo Roberto arresterad för sexköp