• Häxansurtantdeluxe

Omöjligt att sova!

Sen jag blev gravid har jag fått oerhört svårt att såga! Detta började i v 8-9 ca och e i 13 nu... först va det för att jag var hungrig och kissnödig HELA TIDEN, nu har jag fått en hemsk klåda samt att det kryper i hela kroppen som gör att jag inte kan ligga still och därmed inte somna. Fattar inte vad det beror på! Kan de ha med hormoner å göra? Jag är även galet lättväckt så när ja väl slummrar till så vaknar ja av minsta lilla... zzzznnaaaarrrkkk!

• Svar på tråden Omöjligt att sova!
  • Ingrid1983

Fy så jobbigt! Jag har haft restless legs till förbannelse den här graviditeten, men lyckas somna ändå. Det finns tyngdtäcken, har du testat? Det kan ju vara tankar med som snurrar, finns många ljudböcker för snabb insomning som jag tycker fungerar. Hoppas det blir bättre snart!

• Limarie

Jag känner igen mig, v 18 nu. 

Det kan hjälpa att ta ca 300-600mg Magnesium till kvällen, ca en timme innan du lägger dig. Det finns olika former av magnesium, några är mindre bra än andra, finns bra info om detta på nätet. 

Jag skaffade rätt tidigt också en gravidkudde. Guldvärt trots att man inte ännu har en stor mage. Mysigt att lägga sig mot den. Jag har BBHugme (köpt begagnad på marketplace). Med avstånd det bästa jag kunde köpa för min sömn. 

Sov svalt.

Duscha kallt innan du lägger dig med tanke på klådan. Prova även Lergigan (helt ofarligt för lillen), men tar inte Lergigan comp (innehåller koffein). Ta detta 1 timme innan läggdags. 

Drick inte mer än lite gran ca 2 timmar innan du lägger dig. 

Det kommer mer och mer besvär med tiden, så jobbigt tycker jag. 

Jag är nu sjukskriven 25% pga min dåliga sömn. Då kan jag sova lite längre på morgonen och är mer utvilad när jag kommer till jobbet. Börjar på jobbet nu 9.30. 

BF 22/10
  • Lilant

Klådan måste du kolla upp då de kan vara havandeskapsförgiftning :) till krypen i benen säger jag en sak... magnesium :) har lidit hela livet av restlesslegs magnesium är ett måste då försvinner de, dock så är de nästan helt borta på mig nu då jag har foglossning som känns mer å därför inte märker av mina ben

Svar på tråden Omöjligt att sova!