Sömnstrul bebis snart 11 mån
Jag har inte så mycket tips men jag vill bara säga till er SaraFo och Jadeds att jag har en nyss fyllda tiomånaders bebis här hemma som beter sig precis likadant. Han är inte mitt första barn och därför bryr jag mig inte så mycket om det. Jag har genom mina andra barn lärt mig att det är en fas och att det kommer gå över. Just nu vägrar min annars tuttglade kille att somna vid bröstet och enda sättet att söva honom på kvällen är att låta honom somna i sin hoppgunga, eller gunga honom i vagnen. Ibland funkar inte det heller och han blir helt galen men då tar jag upp honom igen och då brukar han nöja sig med bröstet. Fast han suger bara nån minut och sätter sen själv i sin napp. Han verkar liksom inte gilla att ammas till sömns längre.
Jag tror att det är någon fas de går igenom vid den här åldern. Och jag kan trösta med att det går över. Man får försöka hitta det som funkar för familjen just nu, och inte tänka för mycket på rutiner osv.
Dagtid har vi inte problem, då somnar han i sin vagn medan jag gungar lite grann, och sen låter jag honom sova ståendes i trädgården eller inne om det regnar eller blåser.
Angående att sluta amma på natten så upplever jag att mina barn har sovit bättre när vi inte har nattammat. Så testa att byta till flaska med välling eller ge en massa gröt på kvällen. Det funkar inte för alla men här hemma har det gjort enorm skillnad. Min son vaknar nu bara en gång per natt för mat.