Uppfylla drömmar efter man fått barn!
Jag tror det beror helt på dels hur ens barn är, och hur många barn man vill ha. Har man ett eller max två barn som är hyfsat lugna och välfungerande, sover nattetid osv, så är det nog väldigt mycket man kan fortsätta göra.
Vi fick en son som visade sig ha autism och det har begränsat oss väldigt mycket tyvärr. Som liten hade han väldigt svåra sömnproblem så vi var tvungna att ha exakta rutiner för att han inte skulle vända på dygnet helt. Han har heller inte kunnat somna borta hos andra tex i vagn och sen kunnat fortsätta sova då vi kom hem (som jag vet att många andra gör om de vill gå bort kvällstid med barnen). Då sov han en stund, vaknade när vi kom hem och kunde sen vara vaken resten av natten. Han måste också alltid ha eget rum tillgängligt för att kunna sova och kunna vara ifred. Detta har ju sammantaget gjort att längre resor och sådant blir mer jobbigt (och dyrt) än kul. Så vi är oftast hemma och så får det nog vara tills han blir vuxen (är 12 år nu). Vi kan dessutom sällan ha gäster eller åka bort till någon eftersom det leder till sammanbrott hos sonen och det blir mer jobbigt än trevligt. Han kan tyvärr inte skärpa sig eller så.
Vi har också två barn till och nästan aldrig någon som kan vara barnvakt heller.
Jag vill inte skrämmas och vara bitter utan accepterar situationen som den är och vi gör det bästa av den. Men är det vissa specifika saker som man verkligen vill göra är det nog smart att göra det innan man skaffar barn. Man vet inte hur det blir.