Behålla eller inte?
Hej! Måste få råd. Jag är 44 år. Har två vuxna barn och en sladdis som är 7 år. Har en tid längtat efter ett till barn fram till ca 1 år sen. Då jag började känna att det var skönt att börja få tillbaka sin egentid igen. Att mer och mer kunna leva "vuxen liv" då man kommit ur småbarnsåren. Nu är vi även på väg att flytta mer in till stan och jag har sett fram emot att börja ta upp saker jag velat göra men haft på is under småbarnsåren. Men även att kunna nyttja det staden har att erbjuda. Jag och maken planerar även att hårdapara och köpa semsterbostad utomlands vilket blir svårare rent ekonomiskt med ett barn till.
Men plötsligt så är mensen sen och jag testade för några dagar sen och fick resultatet att jag är gravid. Första tanken var att behålla då jag ändå en tid längtat. Men ju mer jag tänker så känner jag att jag inte orkar börja om och lägga ner alla planer jag har. Självklart är småbarnsåren en kort tid och jag kan alltid ta upp det jag velat senare. Men jag är också osäker på att vilja utsätta mitt barn för att ha en så gammal förälder. När den skulle fylla 20 så är jag 65. Jag skulle troligtvis aldrig få se det barnets barn. Jag har även dåliga gener, båda mina föräldrar dig strax efter 50 år. Tänk om även jag dör ung? Samtidigt så älskar jag barn och skulle älska att få vara hemma med en bebis. Känner mig förvirrad just nu och vet inte alls hur jag ska göra. Men tanken att putta runt vagn, mata, byta blöja, och vara om igen i lekparken är inget som lockar alls. Med 7 åringen kan man ändå göra mer roliga saker som man själv gillar.
Sen är risken högre vid min ålder att få ett barn med autism till exempel. Vilket inte heller går att upptäcka med fostervattenprov. Jag vet att jag just nu inte skulle orka ta hand om ett barn med diagnos eller handikapp.
Det är mer på minussidan när jag tänker efter att behålla. Men är så rädd för att ångra mig. Behöver lite kloka tankar av er. Maken stöttar mig i vad jag än väljer att göra. Även om han också sagt att han inte är så lockad av att starta om från början. Men han säger att om jag vill behålla så kommer han vara med på det.