• S23

Barn innan fast jobb - ekonomi

Jemp skrev 2020-05-02 22:29:55 följande:

Nej, man får en sgi även vid deltidsarbete.

Enligt de uppgifter ts själv hittar måste hon alltså haft en inklmst på 6800 kronor i månaden för att vara försäkrad för en sgi. VARJE månaf alltså. Om det nu bara är det som krävs för 240-dagars, vilket du verkar ha rätt i.

Så om ts tjänar minst 6800 kronor i månaden 8 månader i följd före barnets födelse så bör hon alltså uppnå 240-dagarsvillkoret ocj det skulle ju då räcka med heltid 6 månader för att få bra föräldrapenning.
  • S23
    Jemp skrev 2020-05-02 22:59:07 följande:

Jag håller med om att ts att ska kolla med försäkringskassan!

Jag jobbade som sagt ca 80% innan första barnet. Rätt säker på både att ingen kollade exakta arbetsdagar och att jag inte alltid hade jobbat 5 dagar/vecka.

Har aldrig hört talas om att fp och övrig sgi skulle skyddas på olika sätt heller? Förutom samma fp om man blir gravid inom 1år9mån. Är inte så insatt i 3månadersvillkoret dock.

3-månaders är ett skydd som innebär att din sgi är skyddad i tre månader. Har du arbetat 6 månader i följd är sgi skyddad intre månader utan att man wcempelsvi skriver in sig på arbetsförmedlingen. Detta gjorde att min man inte uppfyllde 240-dagars.

3-månaders kan vara bra att känna till om man tex vill vara hemma med barn länge och vill skydda sin sgi.
  • S23
    Jemp skrev 2020-05-02 22:59:07 följande:

Jag håller med om att ts att ska kolla med försäkringskassan!

Jag jobbade som sagt ca 80% innan första barnet. Rätt säker på både att ingen kollade exakta arbetsdagar och att jag inte alltid hade jobbat 5 dagar/vecka.

Har aldrig hört talas om att fp och övrig sgi skulle skyddas på olika sätt heller? Förutom samma fp om man blir gravid inom 1år9mån. Är inte så insatt i 3månadersvillkoret dock.

Vill bara passa på att tacka dig för allt bra du tillför här på familjeliv! Har sett dig i diverse trådar och kan konstatera att du verkligen försöker hjälpa och alltid håller en trevlig ton, samt vet vad du pratar om!
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-02 23:11:51 följande:

Men om vi pratar utifrån situationen att jag skulle bli gravid i juli 2021 & tjäna minst 6800 kr i månaden i ett halvår framåt, skulle jag få SGI då? Eller måste det vara en tills vidare anställning eller fast anställning till exempel? Räcker det att va Tim vikarie/gå på vik?

Isåfall hade jag ju teoretiskt, OM man är naiv och utgår ifrån att graviditeten går bra, kunna börja arbeta i maj när jag är färdig med skolan och samtidigt börja bebisverkstaden & arbeta som gravid i några månader. Förstår fortfarande att man kan må skit och inte orka arbeta osv, men menar rent teoretiskt om det hade funkat på det viset med SGIn och allt.

Då får du en sgi som bygger på en väldigt låg lön och kommer ändå få en fjuttigt låg ersättning.

Vilken anställningsform du har spelar ingen roll. Försäkringskassan kommer titta på den inkomst du har.

Tidigare har fk vid tillsvidareanställning titta på förväntad inkomst och man har kunnat vara anställd en dag och sedan då sgi baserad på sin månadslön, utan att alltså ja arbetat 6 månader eftersom man vid tillsvidareanställning förväntats arbetat 6 månader med den lönen om man inte hade blivit sjuk/ föräldraledig. Dock verkar de ändrat tolkningen av lagen så om du vill ha sgi baserad på en full lön så kan det vara så att du faktiskt måste arbeta 6 månader för att få sgi baserat på det även vid tillsvidareanställning.

Såhär. Tjänar du 6800 i månaden i två månader och sedan har en lön på säg 30.000 i månaden i 6 månader så kommer din sgi beräknas på 30.000

Och du kommer över ha uppfyllt 240-dagarsvillkoret. Detta oavsett om du har vikariat eller går på timme.

Tidigare hade det alltså räckt att du arbetat oj tjänat 6800 kronor i månaden i säg 7,5 månader, fått en tillsvidareanställning med 30.000 i månaden och hunnit arbeta i två veckor före din ledighet. Med samma resultat som exemplet ovan. Men som sagt så verkar fk ändrat sin tolkning av lagen och jag tror att du även vid tillsvidareanställning faktiskt måste ha arbetat i 6 månader
  • S23
    S23 skrev 2020-05-02 23:22:40 följande:

Då får du en sgi som bygger på en väldigt låg lön och kommer ändå få en fjuttigt låg ersättning.

Vilken anställningsform du har spelar ingen roll. Försäkringskassan kommer titta på den inkomst du har.

Tidigare har fk vid tillsvidareanställning titta på förväntad inkomst och man har kunnat vara anställd en dag och sedan då sgi baserad på sin månadslön, utan att alltså ja arbetat 6 månader eftersom man vid tillsvidareanställning förväntats arbetat 6 månader med den lönen om man inte hade blivit sjuk/ föräldraledig. Dock verkar de ändrat tolkningen av lagen så om du vill ha sgi baserad på en full lön så kan det vara så att du faktiskt måste arbeta 6 månader för att få sgi baserat på det även vid tillsvidareanställning.

Såhär. Tjänar du 6800 i månaden i två månader och sedan har en lön på säg 30.000 i månaden i 6 månader så kommer din sgi beräknas på 30.000

Och du kommer över ha uppfyllt 240-dagarsvillkoret. Detta oavsett om du har vikariat eller går på timme.

Tidigare hade det alltså räckt att du arbetat oj tjänat 6800 kronor i månaden i säg 7,5 månader, fått en tillsvidareanställning med 30.000 i månaden och hunnit arbeta i två veckor före din ledighet. Med samma resultat som exemplet ovan. Men som sagt så verkar fk ändrat sin tolkning av lagen och jag tror att du även vid tillsvidareanställning faktiskt måste ha arbetat i 6 månader

[quote=80375800][quote-nick]S23 skrev 2020-05-02 23:22:40 följande:[/quote-nick]Då får du en sgi som bygger på en väldigt låg lön och kommer ändå få en fjuttigt låg ersättning.

Nu svamlade jag till det lite... har du varit försäkrad för en sgi, alltså tjänat minst 6800 kronor per månad, bör det räcka med att du får en anställning, med bra, lönsom förväntas pågå mer än 6 månader för att få sgi utifrån det.

Har du däremot inte varit försäkrad för sgi innan så behöver du arbeta 6 månader för att få en sgi. Tidigare räckte det med att få en anställning som förväntades vara mer än 6 månader och arbeta EN dag för att få en sgi, även om man inte varit försäkrad för sgi innan.

SÅ. I ditt fall skulle det om du fortsätter tjäna 6800 kronor i månaden i praktiken räcka att du två dagar före bf får tillsvidareanställning, eller annan anställningsform som varar mer än 6 månader, och hinner arbeta endast en dag för att få

Sgi baserad på den lönen du får på tillsvidareanställningen.

Går du däremot på timme, men heltid, kommer du räkna bakåt och då kommer du ha behövt arbetat 6 månader med den lönen.

Har du som sagt tillsvidareanställning så räknar fk på vad du förväntats tjäna om du fortsatt arbeta, förutsatt att du varit försäkrad för en sgi i 6 månader innan. Och det räcker då alltså i princip

Med att hinna arbeta en dag innan du går på ledighet.

Hoppas du förstår detta, blir lättt luddigt. Speciellt när man snurrar till det som jag gjorde nu
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-02 23:36:59 följande:

Antar att du menar 30 000 efter skatt? (För att klargöra mena jag där uppe att min sambo får ut cirka 22 000 EFTER skatt)

Jag pratar före skatt. Och 30.000 var bara ett exempel. Iaf får ju din sambo en hyfsat bra föräldrapenning.

De 6800 är också före skatt för att klargöra det för dig. När fk redogör för årsinkomst så pratar dom före skatt
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-02 23:43:44 följande:

Ja alltså det är ju lite snurrigt men det är definitivt klarare nu än vad det var innan.

Jag antar att det skulle funka att jag arbetade extra bredvid skolan de tre sista månaderna så mycket jag kunde så att lönen de månaderna blev MINST 6800 för att sedan arbeta heltid så många månader jag orka (minst 4 månader då) förutsatt att vi valde att börja bebisverkstaden när jag slutar skolan. (Vet att man kan må dåligt och inte orka jobba heltid, men snackar fortfarande teoretiskt ifall det skulle bli så).

Jo absolut så skulle det fungera.
  • S23
    Kusinen skrev 2020-05-03 06:19:32 följande:

Poängen med att vänta 8 månader är att du får SGI och arbetserfarenhet så att du lättare får jobb efter föräldraledigheten. Att känna att man har egen förmåga att försörja sitt barn upplever jag otroligt viktigt. Jag tycker att arbetslivserfarenhet inom det yrke man studerat till är viktigare än ett sparkonto.

Hus och allt sånt är bara grädde på moset och inget som är nödvändigt för att ge baenet en bra uppväxt, så allt sånt behöver verkligen inte vara fixat. Men två föräldrar som klarar sig på egna ben tror jag är en stor fördel för er alla i framtiden.

Om jag förstår det rätt så har ts studerat till lärare och kommer utifrån hur läget ser ut i dag garanterat inte ha problem att få arbete efter föräldraledigheten.

Dessutom har hela denna tråd handlat just om hur ts ska kunna få en sgi och uppnå 240-dagarsvillkoret
  • S23
    Anotherone skrev 2020-05-03 07:28:30 följande:

Håller helt med dig här.

Sen kan man lägga till delar som jag inte tror att någon tagit upp här. Men om jag inte läst fel så utbildar sig ts till lärare.

Om ts tänker sig att arbeta på en kommun så innebär det förmåner när man är föräldraledig. Man får motsvarande 10% i tillägg. MEN inom kommun så krävs att man varit anställd 365 dagar i en följd. Nu verkar ts vara beredd på att få klart lägre föräldrapenning och partnern verkar ha en stabil inkomst. Men det är ju inte främst han som ska vara ledig. Och föräldrapenningtillägget är en väldigt bra bonus.

Sen vill jag lägga till att vad som helst verkligen kan hända. Jag och min man (ja vi är gifta idag) blev ihop i tonåren och fick vårt första barn det året vi skulle fylla 26. Allt var så bra mellan oss och vi längtade båda efter barn. Men sen fick vi en extremt tuff start på föräldraskapet efter en jobbig förlossning och förlossningsdepression (har jag insett i efterhand). Vi tappade kommunikationen helt, jag mådde skit och strax innan barnet skulle fylla ett separerade vi. Våra nära och kära förstod ingenting. Knappt vi heller. Men vi hade båda bra ekonomi så det gick att lösa. Sen tog det ett halvår innan vi lyckades lösa det här och såhär i efterhand så har det gjort oss starkare. Men det hade lika gärna kunnat gå åt andra hållet. Vårt äldsta barn är tonåring nu så detta är många år sen men som sagt, saker händer och då vill man inte stå där...

Så bra att du exemplifierar!

Och bra att du tar upp detta med föräldralön.

Vill lägga till att jag tror att man som lärare i vissa fall inte heller behöver ta föräldrapenning under sommaren då man ändå normalt är ledig under sommarlovet. Men det förutsätter ju att man har den typen av tjänst, och att detta stämmer. Vet iaf en person som haft det så
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-03 09:50:31 följande:

Alltså planen är ju isåfall att arbeta på som fan på mitt nuvarande jobb (kortidsboende), under de tre sista månaderna i skolan och sedan minst 4 månader när jag är gravid om ja skulle orka det och beroende på om jag skulle bli gravid direkt. En vanlig månad tjänar jag redan nu runt 7000 extra efter skatt, Trots väldigt få pass eftersom det är lätt att få mycket OB på detta jobb.

Jag tror att jag enkelt skulle kunna tjäna minst 15 000 efter skatt 8 månader fram om jag la mig tillgänglig på jobb på då. Men med tanke på att ja jobbar extra året runt och tjänar som jag gör så skulle jag tro att jag kommer ha SGI ändå vid det laget, även om den skulle vara väldigt låg vilket är det vi har räknat med.

För att röra till det lite till för dig ts... som gravid är din sgi skyddad de 6 sista månaderna före barnets beräknade födelse.

Så om du exempelvis när du är i 5e månaden hunnit arbeta med hög lön i 6 månader, samt uppfyllt villkoren för 240-dagars, så behöver du inte lyfta ett finger innan barnet föds. Som gravid kan du alltså uppfylla 240-dagars de 8 månaderna innan det är 6 månader kvar till bf

Eftersom du pratat om din lön som efter skatt, när kag förutsatt att du menar före. Så verkar det ju som att du i princip ALLTID har en inklmst på 6800 före skatt, oftast mer än så.

Du är ju då försäkrad för en sgi. Och det du behöver tänka på isf är att ha en hög lön i 6 månader, alternativt få en tillsvidareanställning eller vikariat som anses vara längre än 6 månader. Då räknas som sagt sgi utifrån din månadslön oavsett om du bara hinner arbeta en vecka på din nya tjänst.

Ring försäkringskassan och ställ frågor utifrån det vi talat om så kanske du blir klokare.

Kan även råda dig att lösa reglerna för sgi igen. Dom kanske är lättare att förstå sig på nu efter att du fått info här
  • S23
    nnnnnnnn skrev 2020-05-03 15:05:04 följande:

Säger som många andra här:

Försök sikta på att jobba i 8 månader heltid, för att maximera din SGI.

MEN tänk på att du kan "jobba" utan att jobba! Säg att ni planerar minutiöst och har maximal tur, då skulle man kunna  få barn tex i början på juli, men inte begära föräldraledigt från jobbet förrän augusti när skolorna börjar igen.

Så då "jobbar" du 1-1,5 månad utan att vara på jobbet.

Samma sak om du får barn före jullovet/under jullovet. Tag då FL efter lovet är slut = "jobbar" några veckor extra.

Det kan göra stor skillnad.

Även när du söker jobb, får du jobberbjudande i augusti, så säg till dem att du vill få anställning från juni, så du kan vara med i slutet på terminen för att sätta dej in i arbetet före lovet. Du kommer inte få lön under sommarlovet, men du kommer vara anställd = tjänar ihop till din SGI. SÅ det kostar arbetsgivaren inget att anställa dej precis när lovet börjar istället för i augusti, men du har en anställningstrygghet. (Säg inte att det är för du vill ha barn snabbt...)

Om AG tycker det är en bra ide att du hänger med läraren som slutar innan denne går hem, för att lära känna klasserna eller för att sätta dej in i arbetet, så kanske du kan börja jobba redan i början på juni, sen juli, augusti (utan lön) = det har redan gått 3 månader och du har bara 5 månader kvar till maxad SGI.

Så får du barn i februari/mars, har du maximal SGI.

Hade du börjat din anställning i mitten på augusti så behöver du vänta tills maj ungefär för att ha maxad SGI. Så det är ett bra knep att vara anställd över sommaren.

Sen verkar det ju lite tokigt att jobba 6 månader, istället för 8, som gör att du får en bra SGI. Så sikta på 8 månader.

Fast om ts inte är avlönad under den perioden så tror jag inte detta kommer göra något till sgi. Hon kommer få tjäna för lite för att vara försäkrad för sgi och en anställning i sig är inget sgi-skydd
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-03 17:33:58 följande:

Nej vi har inte räknat med att ta ut 7 dagar i veckan

Du har ju beskrivit er ekonomi tidigare och jag antar att ni i princip skulle ha råd att vara hemma ett helt år utan att ta föräldrapenning alls. Bara leva på din partners lön.

Jag ser det ju egentligen inte som att er nuvarande ekonomi är problemet utan bara din sgi och de risker det medför att inte ha en bra sådan. Utöver det har ni ju alla förutsättningar.

Vill heller inte tro att man tappar allt man lärt sig under utbildning bara för att man inte arbetar direkt efter att den avslutas. Men jag kanske är

Naiv här.

Oavsett hur ni gör så lär ni klara er så

Länge inget allvarligare oförutsett händer. Och det vet man ju tyvärr aldrig om det kommer göra.
  • S23
    Kaarlssoon skrev 2020-05-03 17:33:58 följande:

Nej vi har inte räknat med att ta ut 7 dagar i veckan

Vill även säga att det finns sååå många som inte har koll på detta med sgi nollar den. Personer som arbetat flera år som sedan klantar sig ich inte vet om det förens de blir nekade ersättning.

Med det vill jag förmedla att jag tycker det är fantastiskt att du/ni ser till att vara pålästa. Vad erat beslut sedan blir är er ensak. Det viktiga här att ni är medvetna om de eventuella riskerna ni tar.

Lycka till med allt!
Svar på tråden Barn innan fast jobb - ekonomi