• Tora C

Tänka på innan NIPT? (Fasta, sömn?)

Hej!

Jag ska göra NIPT-blodprov kl 11.30 nu på måndag och undrar om någon här vet ifall det är bra att ha ätit ordentligt innan eller om man ska komma till kliniken på fastande mage?

Och hur viktigt är det att man sovit ordentligt på natten? Vill kunna planera för att minimera riskerna för att det blir inkonklusivt ????

Många tack!

Tora

• Svar på tråden Tänka på innan NIPT? (Fasta, sömn?)
  • Tora C

Oj, min glada smiley blev visst till fyra frågetecken när jag skrev inlägget från mobilen.  Glad

• Tora C

Tack för svaret, Liv!
    Du har nog rätt i att det inte går att påverka utfallet i någon väsentlig mening. Hon som ska göra provet verkar dock ärligt talat lite vimsig, har sagt emot sig själv flera gånger och sagt emot vad som står på hemsidan och sådär. Men hon sa i alla fall att jag skulle äta ordentligt. Då blev jag bara fundersam, för jag vet att ofta när man ska mäta värden i blodet ska man ju ha fastat 12 timmar innan (och för den delen inte ha tagit smärtstillande, medicin, druckit, rökt, snusat etc). 
    Har någon annan fler tankar tas de tacksamt emot!

Tora

• Tora C

Solblomma - tack!

Och visst verkar NIPT kunna göras närsomhelst på dagen? (En del blod/hälsoprover görs ju bara innan kl 10 och så.)

Svar på tråden Tänka på innan NIPT? (Fasta, sömn?)