• Tora C

Tänka på innan NIPT? (Fasta, sömn?)

Hej!

Jag ska göra NIPT-blodprov kl 11.30 nu på måndag och undrar om någon här vet ifall det är bra att ha ätit ordentligt innan eller om man ska komma till kliniken på fastande mage?

Och hur viktigt är det att man sovit ordentligt på natten? Vill kunna planera för att minimera riskerna för att det blir inkonklusivt ????

Många tack!

Tora

• Svar på tråden Tänka på innan NIPT? (Fasta, sömn?)
  • Tora C

Oj, min glada smiley blev visst till fyra frågetecken när jag skrev inlägget från mobilen.  Glad

• Anonym (Liv)

Har gjort NIPT själv, men ska egentligen inte säga att jag vet svaret på din fråga. Däremot tänker jag att det är svårt för dig att påverka mängden DNA du har från barnet i blodet, så därför tänker jag att det inte borde spela någon roll varesig du ätit/fastat/sovit bra osv. Övervikt ska väl generellt sett öka risken för att testet kan blir inkonklusivt. I övrigt är det väl bara olika för varje person, men risken att det inte är inkonklusivt ökar väl ju längre du går i graviditeten. Jag är överviktig, men gjorde testet i vecka 11, och hade en "bra" mängd DNA i blodet, men tror som sagt det framförallt är olika från person till person.

Lycka till med testet på måndag!

• Tora C

Tack för svaret, Liv!
    Du har nog rätt i att det inte går att påverka utfallet i någon väsentlig mening. Hon som ska göra provet verkar dock ärligt talat lite vimsig, har sagt emot sig själv flera gånger och sagt emot vad som står på hemsidan och sådär. Men hon sa i alla fall att jag skulle äta ordentligt. Då blev jag bara fundersam, för jag vet att ofta när man ska mäta värden i blodet ska man ju ha fastat 12 timmar innan (och för den delen inte ha tagit smärtstillande, medicin, druckit, rökt, snusat etc). 
    Har någon annan fler tankar tas de tacksamt emot!

Tora

• Solblomma30

Jag har gjort NIPT och det enda jag skulle tänka på innan provet togs var att sitta ned 20 min innan provet togs. Det var visst något generellt inför all provtagning och inget speciellt för NIPT. Jag gjorde NIPT direkt efter avslutat kub-test och gick bara ner till kem-labb på vårt sjukhus och så tog de blodprovet. Jag satt dock inte ned för jag har för nervös så gick runt i korridoren under väntetiden. Vi fick svar att kromosomerna såg normala ut så det blev inte inkonklusivt trots att jag inte satt still ;)

• Tora C

Solblomma - tack!

Och visst verkar NIPT kunna göras närsomhelst på dagen? (En del blod/hälsoprover görs ju bara innan kl 10 och så.)

• Solblomma30
    Tora C skrev 2020-05-02 23:34:35 följande:

Solblomma - tack!

Och visst verkar NIPT kunna göras närsomhelst på dagen? (En del blod/hälsoprover görs ju bara innan kl 10 och så.)

Ja, jag har inte hört något annat iaf :) Jag hade först tänkt åka till Linköping för att göra NIPT privat och då kunde man boka tid för blodprovet vilken tid på dagen som helst. Så det verkar inte ha någon betydelse.
  • aleksandrasliv

Har själv gjort NIP och väntar på svar ska få nu i veckan och bara ber på bra resultat och att ingen samtal från dolt nummer ringer ????????

• aleksandrasliv

Har själv gjort NIP och väntar på svar ska få nu i veckan och bara ber på bra resultat och att ingen samtal från dolt nummer ringer ????????

Svar på tråden Tänka på innan NIPT? (Fasta, sömn?)