• Anonym (Arg)

Gränslösa ex o styvbarn!

Anonym (tragiskt) skrev 2020-05-02 06:51:47 följande:

Man håller inte på med vv-boende när man är 18-19 år heller. Äldre tonåringar kommer och går som de vill, dock inte på det där gränslösa sättet. Och styvdottern är inte tonåring, hon är vuxen. Hon borde naturligtvis flytta hemifrån, särskilt om det finns ekonomi till det. Samt försörja sig själv. Och vilken vuxen kvinna dyker upp och vill hoppa i badtunnan med sin pappa och styvmamma? Låter helt sjukt.

Haha jag håller med dig! Hade aldrig hoppat i nån badtunna med mina föräldrar om de satt där för lite romantik en helg.

Fast det där förvånar mig ändå inte för så har det alltid varit! Sitter vi själva framför tv-n en lördag med ostbricka o vin så blir hon kränkt om inte hon blivit tillfrågad att sitta med!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Emm) skrev 2020-05-02 07:35:13 följande:

Låt dottern behålla nyckeln ett tag till. Installera larm så snart hon åkt till mamman nästa gång men vänta med att sätta upp larmdekalerna. Wolla! Nästa gång exet går in med nyckeln när ni inte är hemma får hon ett tjutande larm i örat och larmuttryckning/Securitas på sig. Oj, vad pinsamt det blir för henne. Sedan har ni bevis/vittne och kan polisanmäla henne.

Hade jag inte varit så less på hela situationen så hade det kanske varit en bra o kul lösning men jag har sagt åt min man att nu är det bra! Hon får inte tillbaks nyckeln o hon får inte längre bo här, förtroendet är förbrukat!

Även fast han säkert mår sämre än mig över att det blivit infekterat så är vi överens om att nu får det vara bra!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-02 07:49:50 följande:

Jag får bilden av en oerhört osjälvständig ung kvinna. Pluggar hon? Har hon vänner? Skulle hon, rent praktiskt, kunna klara sig själv ifall föräldrarna plötsligt inte fanns där längre?

Hon skulle klara sig ekonomiskt så här ska man inte sitta o tycka synd om henne!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (rrr) skrev 2020-05-02 07:51:56 följande:

Jag tänker att dottern behöver hjälp! Det blir nog bara sämre om hon bor hemma hos mamma. Mamman verkar också behöva hjälp, och det här kanske pappan faktiskt borde dra i, när det har lugnat ner sig lite.

Han hjälper inte dottern genom att bara säga att hon inte får bo hos er längre. Ja fattar att det är en bra lösning för nu, men i längden behöver hon bli en vuxen människa, jobba, flytta till eget. 

Förr när hon blev myndig så hade jag hellre sett att hon bott hos oss på heltid än varvade varannan vecka som hon självmant gjort! Hon har färgats för mycket av sin morsa!

Han får gladeligen hjälpa henne bäst han vill men det här ska inte längre vara hennes permanenta bostad.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-02 08:52:20 följande:

Att hon har pengar har jag förstått, och jag argumenterar absolut inte för att hon ska få flytta in hos er igen. Men jag undrar om hon vet hon hur man gör när man lever ett vuxenliv? Det kanske inte är en egen lägenhet hon ska ha utan ett stödboende?

Det är nåt som föräldrarna får ta i isåfall. Samtidigt så tycker ju inte jag att resurserna ska läggas från skattebetalarna på bortskämda vuxna som inte vill bli självständiga men det är min spontana åsikt.

Har dålig koll på hur ett stödboende funkar så ska inte uttala mig men jag tror mest att min man skulle se det som att jag var elak om jag föreslog nåt sånt.

Tack för ett bra tips iallafall. Alla tips förutom att hon flyttar hem hit igen är bra.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (...) skrev 2020-05-02 10:23:11 följande:

Fattar inte hur du stått ut. Ni har ju varit tre i erat äktenskap..

Fyra om vi ska vara helt ärliga!

Det fattar inte jag heller! Mycket av drivmotorn har varit att man väntat in att barnen ska bli vuxna. Sen så hade det inte funkat om min man än idag hade varit lika fjantig med henne som han var när hon var yngre, då hade jag inte stått ut.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (L) skrev 2020-05-02 11:06:08 följande:

Hon har säkert någon form av diagnos och verkar sakna eget driv som en avvikande faktor. Men oavsett så är hon på pappret att hon är vuxen nu. Även om hon behöver viss stöttning så behöver hon nog ta tag i det själv och självmant ta tag i att få sig själv utredd. Nu bor hon där hon är skriven dessutom. Det är klart att det går att föreslå för henne vart hon ska vända sig att få stöttning i att klara sig själv m.m men hon behöver väl vara med på det eftersom hon är myndig. Att få henne omyndigförklarad är väl inget man gör bara sådär heller? Hon står inte på bar backe och så länge hon inte behöver ta tag i sina svårigheter så kommer det fortsätta vara så att hon kan vara en bääääbis. Spelar ju ingen roll vad ts man försöker göra när dottern är myndig, bor hos sin mamma och kan där bli behandlad som ett barn. Jag känner personer som bor hemma och saknar driv och föräldrarna gör sina barn en björntjänst i att låta det bara vara och hoppas på att deras barn ska ändra på sig. Jag tror att dessa föräldrar gjort barnen en björntjänst hela deras liv och inte velat se de avvikelser som barnet har. Är inte första gången som föräldrar blundar för att deras barn har svårigheter. Eftersom barnen inte får den stöttning de behöver för att hantera sina svårigheter så har de inte de verktyg de behöver när de väl är vuxna. Då blir det upp till dem själva att söka den hjälp de inte fått som barn och saknar de det drivet så blir det väl ännu svårare, tänker jag. Är svårt när viljan inte finns där, men vem vill göra sådant som man har väldigt svårt för om man inte absolut måste? Och jag tycker du ts gör helt rätt att få en skön tillvaro hemma. Och det verkar inte som det funnits mycket av är gränssättning eller krav som kan hjälpa den här tjejen att ta tag i sina svårigheter och det är bra att ni nu sätter dessa gränser hemma hos er.

Bra inlägg!

Det här med diagnoser vet jag inte så mycket om o hon är inte utredd. En viss ångest, dålig empatisk förmåga utan väldigt uppe i sig själv o egna problem är personlighetsdrag men hon är inte utredd för nåt. Det hon har lagt av med men som jag tyckte var otroligt obehagligt när det skedde var att hon vid flera tillfällen fejkade lite försvinnanden. Var min man lite barsk i tonen så kunde hon bege sig iväg o hålla sig undan i timmar med avstängd mobil o man fick tillkalla hjälp o ge sig ut o leta efter henne. Hon kom sen tillbaks o låtsades som inget hade hänt. Hände ibland i skolan också ifall hon blev ovän med nån lärare eller elev. Det här la hon av med när reaktionerna uteblev, man blev van o det var inte så kul att fortsätta med det där när ingen gav sig ut på skallgång längre.

Så visst finns det en hel del problem där men jag har haft egna barn som jag har haft fullt upp med utan jag har lämnat den där biten med hans barn till min man.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (L) skrev 2020-05-02 22:50:57 följande:

Jag har några i min bekantskapskrets som har varit lite sådär som du beskriver. Lite svårt att växa upp och ta eget ansvar, släppa sina föräldrar, beter sig lite som barn, har lite svårt att förstå eller ta gränser, svårigheter att hålla i pengar, lite manipulativa, överdriver, använder i bland känslomässig utpressning som att säga att man ska ta livet av sig och så, allt för att få sin vilja fram, slippa ta konsekvenser och få uppmärksamhet. Dessa personer vet ofta precis vilka knappar de ska trycka på för att komma åt ens svaga punkter och kunna fortsätta med sitt beteende. Det kan säkert finnas någon psykisk störning i grunden. Ibland är det bara att sätta hårt mot hårt som gäller. Men det brukar vara väldigt svårt för närstående eftersom barnen vet exakt vilka skuldkänslor de kan frambringa för att slippa ändra på sig. De kan bli så arga att de inte vill ha med en att göra över huvud taget kan vara riktigt elaka, försöker skuldbelägga och så vidare och sedan kommer de krypandes när de behöver något och då är de så snälla och lovar en massa saker. Så får man jätte mycket drama när man säger nej. Säger man ja så blir de så glada och lovar en ännu mer, det blir någon slags emetionell belöning eller bestraffning. Antingen är man en hemsk människa som vill en allt ont eller så är man den snälla som endast fortsätter vara det så länge som utpressaren får som hen vill, det är så min uppfattning hur vissa kan vara.

Vissa delar är väldigt likt men hon utpressar honom genom att gråta. Ilska visar hon inte mot sina föräldrar utan det är nåt som hon riktar mot mig eller mot andra vuxna som säger ifrån.

Hennes farföräldrar blir hon vansinnig på o hon har ett stort hatobjekt i min bästa väninna. Det var en incident när vi gifte oss o hans dotter försökte köra över mig med själva upplägget för bröllopet o surade över att hon inte var inräknad på bröllopsnatten. Hon försökte dominera mig där o då gick min kompis in o plattade till henne lite, inte fysiskt såklart men hon fick sig en vass tillrättavisning o det är sånt hon inte glömmer.

Stämmer nog lite överens om det du beskriver.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (tragiskt) skrev 2020-05-03 04:56:50 följande:

Håller med, detta handlar inte bara om en bortskämd ung vuxen. Det är uppenbart att något inte står rätt till. TS har kanske inte insett det för att hon har haft fullt upp med sina egna barn samt mest uppfattat styvdottern som bortklemad och söndercurlad. Det kan förstås ha bidragit, men detta handlar om något mer. Dock är det ju inte ts ansvar, det är flickans föräldrar som har svikit henne genom att inte sätta gränser samt inte sett till att hon fått hjälp.

fornminne skrev 2020-05-03 05:32:09 följande:

Det är också vanligt att personer med autistiska drag utvecklar ångest samt har dålig empatisk förmåga, precis som du skriver att hon har. Detta ofta ihop med just med bristande initiativförmåga och socialt avvikande beteende. De är sällan medvetet elaka, deras svårigheter ska inte förväxlas med antisocial personlighetsstörning eller dylikt, även om de kan ha antisociala drag. En del är utagerande, särskilt om de inte har fått rätt hjälp och stöd. Andra är lugna och snälla, men socialt avvikande.

Jag har i ren frustration sagt att hon beter sig som ett psykfall till min man o det är mindre konstruktivt.

Kan absolut vara som så att hon har lite släng av nån borderline, bipolaritet, tvångssyndrom eller nåt annat men problemet för mig är att ta upp det här med min man. Han ser det lite som skällsord o ren elakhet att prata om diagnoser o hans barn i samma mening.

Autistisk tror jag inte alls att hon är för det här är inte ett beteende som hon har mot alla. Hon har varit helt okej med att mamman har relationer o kan vara ensam hemma då som jag förstått. Det här vaktbeteendet verkar hon enbart rikta mot vår relation, inte för att hon inte gillar mig men hon är svartsjuk.

Jag tror att det handlar mer om att hon isåfall har en mer manipulativ psykisk åkomma än att hon är autistiskt lagd.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (1) skrev 2020-05-03 08:37:46 följande:

Vänta, va? Ville hon vara med under er bröllopsnatt?!

Hon reagerade starkt på att vi skulle ta in på värdshuset den natten o att inte hon o mina barn var inräknade. Mina barn hade aldrig ens tänkt tanken. Men så här har det varit o det var ännu värre förr när de var yngre o alla bodde hemma.

Så som du o flera andra förstår så hade vår relation aldrig överlevt om inte kärleken var så stark. Det här sista som hände var bara toppen på isberget!
Svar på tråden Gränslösa ex o styvbarn!