Inlägg från: Anonym (svårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svårt)

Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?

AndreaBD skrev 2020-12-08 13:48:08 följande:
    Jag reagerade också på det. Det här vaccinet är ju bättre testat än många andra. Större antal människor som man har testat det på. 
    Nu skojar du....? Efter så kort tid? Och med så små vaccingrupper. Så naiv är inte ens du. 
  • Anonym (svårt)
    AndreaBD skrev 2020-12-08 13:31:09 följande:
    Tyvärr, där har du verkligen gått på något väldigt oseriöst. Många länder i Europa har någon gång varit nära diktatur under de senaste årtionden, men det krävs helt andra saker för det än karantän pga ett virus. Polen och Ungern är tillbaka i en slags diktatur, redan före viruset. 

Titta tillbaka i historien, och titta på hur man har reagerat när det gällde smittsamma sjukdomar!  När det var pandemier - det var förstås då pesten, men även sånt som kolera, difteri och annat - så kunde det vara dödsstraff på att agera mot karantän, för att folk visste att det gällde deras liv. Det är inte ett dugg förvånande att personlig frihet måste stå tillbaka där. Man kan inte gå och sprida en smitta där man inte riktigt vet än hur illa det kan bli. Även nu vet vi inte helt säkert än om det inte kommer en massa kvarvarande symptom och påverkan av hälsan.

Och coronavirus är INTE per definition förkylningsvirus. Formen har inte att göra med hur allvarlig sjukdomen skulle vara. 
    Tyvärr är du förblindad av din egen irrationella rädsla och av propagandan. 

Exakt, många länder har levt under diktatur. Deras befolkning känner igen tendenserna. Därför pågår massprotester i cirka alla andra länder utom fredsskadade Sverige. Läser du inte om det i media? Nej, tänka sig, det gör du inte. 

Exakt, pesten. Den stora svarta döden. Vilket covid inte är ens i närheten av. Och sedan bör man kanske inte hålla medeltiden som ideal, men det är en annan sak. Även i nordkorea har en människa nyligen avrättats för att ha brutit mot restriktionerna. Men har man nordkorea och medeltiden som ideal så... 
  • Anonym (svårt)
    AndreaBD skrev 2020-12-08 13:52:14 följande:
    Det är helt fel! Det har testats väldigt noga, med större antal testpersoner än vad man brukar ha. Man har helt enkelt satt mer folk, mer resurser på det och därför gjort det relativt snabbt. 
    Titta på min länk, du. Vaccingruppen är pytteliten och placebogruppen stor. Inte ens du kan vara så blind. 
  • Anonym (svårt)
    AndreaBD skrev 2020-12-08 13:41:30 följande:
    Det är sant att vissa rykten som ansågs vara konspirationsteorier sedan visade sig vara sanna. Så som pedofilhärvan i England. Och även med Estonia verkar det ju ha varit något skumt. Men det finns också alltid några skumma människor med som överdriver historien ytterligare och som vill leda från en historia till nästa som kanske inte stämmer. Och sedan finns det många historier som inte stämmer.

Nej, dessa är förstås inga konspirationsmedier, men de säger inte heller det som du påstår att de säger. Läs mer noga där, och tänk på att de har lite provocerade titlar, men att det ofta inte är så extremt, utan bara ska locka folk till att köpa tidningen. Och tyvärr så kan alla dessa medier också ibland trycka någon artikel som inte är särskilt saklig. Hade det varit "the Times" - där kan man vara säkrare att det inte är skitsnack, men jag skulle inte lita på the Sun eller Daily mail. Jag ser just att du även hade "the Times" med, vad var det de skrev då? 

Hancock har ju uppenbarligen bara sagt att man aldrig ska utesluta någonting, och det är ju en generell livsinställning som är vettig. Jag är inte förvånad heller att han inte vill lova något för medierna. Det blir bara jättejobbigt om de sedan säger "men du har sagt...." - så jag är inte förvånad.
    Exakt, precis som med det mesta som avfärdades med "högerextrem konspiration" i våras har blivit sant nu. Allt som en annan gafflade om redan i april(pcr-testerna, t-celler, masker, ytsmitta etc) har till och med de "vanliga" medierna skrivit om idag och studie på studie bekräftat. Att politikerna sedan skiter i det är en annan sak. Matt Hancock citerades för övrigt i samma fråga även av BBC. Times var bland annat först med att rapportera om de överkänsliga pcr-testerna. Detta var redan i juli/augusti, men inte har politikerna lyssnat för det eller det kommit någon förändring. 

Att utesluta tvång och intrång i den kroppsliga integriteten borde stå högst upp på listan över vad en politiker ska säga för att vinna framgång. Men inte. 
  • Anonym (svårt)
    Anonym (På riktigt) skrev 2020-12-08 13:54:27 följande:
    Jag tillhör 2 riskgrupper men förväntas leva lika länge som andra om jag inte får någon allvarlig sjukdom. Jag förstår inte varför jag ska ta ?smällen? för att friska människor ska ta vaccinet. Men detta är ett gammalt tankesätt. Så tänkte man under andra världskriget också. Då fanns det också människor att offra. Människor som inte var lika viktiga
    När dödligheten snålt räknat(eftersom att det är whos siffror) är 0.7% ALLA grupper inräknade så lär du med största sannolikhet överleva covid i vilket fall. Att tvingas ta vaccin bör du inte göra, det ska inte gälla någon. Men just GAMLA människor har i vilket fall färre livsår kvar och mindre att förlora, men de ska som sagt inte tvingas till något för det. När man offrar människor och långt fler livsår för att rädda någon(kort tid) från covid kan vi verkligen tala om att offra människor. När nyfödda inte får en livräddande operation för att sjukhusen måste hållas tomma ifall en plötslig covid-apokalyps uppenbarar sig handlar det inte om att rädda liv. 
  • Anonym (svårt)
    Anonym (WTF) skrev 2020-12-08 13:58:00 följande:
    Vad säger du om vaccin för Difteri, stelkramp, smittkoppor etc? Hur många måste "offras" för att rädda en? Man offras om man får en allvarlig biverkan annars är man inget offer. Och den risken nämner du inte alls.

Du förstår ju inte innebörden i dessa data. Alla data hittills visar att fler räddas än riskerar biverkningar. Så dina tolkningar är ren desinformation.
    Givetvis ska ingen tvingas att ta dessa heller. Men också du förstår att ett länge beprövat vaccin(dock finns det olika sorters vaccin även mot "gamla" sjukdomar och dessa kan orsaka stor skada, se bara på vaccinskandalena i Indien och Nigeria) är en annan sak än ett så nytt och mot en sjukdom med så försvinnande låg dödlighet. Det intressanta med just detta är att andra vaccinprogram gällande långt dödligare sjukdomar pausas för covids skull. Men det handlar ju om folkhälsa och att rädda liv? Att sedan folk dör som flugor i tbc eller mässlingen är ingen biggie. 

Ditt påstående hade stämt om vaccinet testats långsiktigt och vi visste att inga(några föreligger ju alltid, men du fattar) biverkningar förelåg. Nu vet vi inte det eftersom att både vaccinet och viruset är så nytt. 
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:02:30 följande:
    Du kan inte göra den jämförelsen och du kan inte komma med det påståendet.

Helt enkelt för att vi idag har tillgång till modern vård med modern teknik och moderna mediciner,.
    Hur denna pandemi hade varit under medeltiden vet ingen och inte heller du. Den hade kanske kunnat vara lika allvarlig som pesten som hade en dödlighet mellan 30 och 99%.

Pesten idag har en dödlighet på 0% eftersom vi har just modern vård.

Det går alltså inte att jämföra idag och vårt samhälle med då och en population som var försvagad av svält och dessutom saknade allt det vi saknar idag. Hur skulle covis slå då? Jag gissar att det hade varit betydligt fler än 30% som dött, dvs varit allvarligare än Digerdöden. Min gissning som sagt.
    Självklart kan man göra den jämförelsen. Allt handlar om proportioner. Och givetvis måste man se till den nuvarande situationen, inte hur covid hade drabbat mänskligheten 1765. Men lika allvarlig som pesten hade den inte varit och det fattar du också. Vi må ha varit fattigare och haft mindre motståndskraft, men mot covid behövs inte heller mycket motståndskraft. Vilket vi ser i fattiga länder idag. Där befolkningen inte är så gammal och inte överviktig dör få. Det kunde alltså rent av varit så att färre dött av covid på medeltiden. Särskilt sedan de inte räknat döda med(varken "med" som i cancerpatient fick covid och dog lite tidigare än förväntat/89-årig diabetiker fick covid och trillade av pinn eller "med" som i testades positivt för 28 dagar sedan och dog sedan i en olycka). De hade inte heller använt sig av överkänsliga pcr-test(som som sagt inte ens är ett diagnosverktyg) och hittat en massa asymptomatiska/milda fall/falska positiva. 
    Precis som idag hade de nog inte vetat att covid fanns om de inte letade efter det. De hade bara kallat det "luftvägssäsongen" .
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:08:31 följande:

Jag tycker att det är bra att människor inte vaccinerar vare sig själva eller sina barn.

Det är evolution i praktiken.

De ovaccinerade löper en allvarlig risk att dö och tja, det är väl otur för dem men det är faktiskt bra för mänskligheten. De starkare och smartare överlever och de korkade dukar under. Life´s a bitch.

Vilket säger allt om din "goda" sida....

Ovaccinerade löper mycket, mycket liten risk att dö. Det funkar så med en sjukdom med(snålt räknat) överlevnad på över 99%..... Det funkar så med en sjukdom med så hög grad asymptomatiska/milda fall. Det funkar så med en sjukdom där de som för av/med den redan har en fot i graven. 
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:08:31 följande:

Jag tycker att det är bra att människor inte vaccinerar vare sig själva eller sina barn.

Det är evolution i praktiken.

De ovaccinerade löper en allvarlig risk att dö och tja, det är väl otur för dem men det är faktiskt bra för mänskligheten. De starkare och smartare överlever och de korkade dukar under. Life´s a bitch.

Har du kopierat en annan användares inlägg? Eller har du två användare? Eller är detta del i en intalningskampanj a la Kina?
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:20:26 följande:
    Nej det kan du inte om du inte är totalt och kolossalt okunnig och faktaresistent,.

För att göra jämförelser som är jämförelser och inte fåniga påståenden för att  få rätt så måste man ta häsyn till många olika faktorer som populationens sammansättning och storlek, näringstillgång osv. För att inte prata om möjligheter till behandling.

Ingen cvet hur allvarligt det hade varit, allra minst du som inte fattat att allt inte bara handlar om "proportioner". Din argumentation är så usel att det är en enorm skämskudde på den. Du får inte mer rätt bara för att du argumenterar som en ärkeantivaxxer, du framstår bara som en galenpanna. Men det kanske det du vill.

Fast å andra sidan är det ju bra för mänskligheten om faktaresistenta låter bli att vaccinera sig. Det är de som senare kommer att dö i covid. Evolution.  Vi smarta överlever men inte antivaxxers.  Prtecis så som det ska vara.
    Jo, du måste rent av göra det. För allt handlar om situationen vi är i(dvs att ta hänsyn till många faktorer...). Och situationen vi är i är ett skitvirus och modern vård(som dessutom inte havererat någonstans trots all panikporr om det i tidningarna). 

Nej, jag säger inte heller att jag VET hur covid hade tett sig under medeltiden. Men med den datan som kommit in kan vi dra sannolika slutsatser. Jag skiter i vad du tycker om min argumentationsteknik, att hjärntvättade människor inte kan ta in ny information är inget nytt. Antivaxxer är jag som sagt inte heller. Jag skiter i om du tycker att jag framstår som galen, gör jag det i dina ögon så gör jag liksom något rätt. Vad du tycker kommer inte att stoppa mig från att kämpa för frihet och demokrati till sista blodsdroppe. Men som sagt, kom inte och klaga när Sovjet 2.0 är här. 

Som sagt.... den "goda" sidan.... Och du vet också hur väldigt liten risken är att dö av/med covid är. Till och med när man måste använda pcr-test för att ens hitta pandemin och räknar dödsfall generöst. Till och med då. 
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:24:01 följande:
    Blanda inte in din känslomässiga härdsmälta i diskussionen. Mina goda sidor är inte ett ämne som hör till diskussionens ämne.

Det är evolution att de svagare dör. Det är endast korkade, fatktaresistenta  människor som är antivaxxers. Det är antivaxxers som kommer att dö pga att de är ovaccinerade. Av eget val.
    Kalla fakta.
    När "min" sida anklagas för att vara onda "granny killers" och det gafflas om solidaritet hit och dit är det "goda hatet" i allra högsta grad relevant. 

Och för tusende gången så känner även du till statistiken. Risken att dö av covid är pytteliten och risken att dö MED covid är inte mycket större den. 
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:24:43 följande:
    Jag tyckte att det var jävligt smart sagt.
    Apropå att tänka själv... Du kunde inte ens omformulera till dina egna ord
  • Anonym (svårt)
    Anonym (B) skrev 2020-12-08 14:24:42 följande:
    Det är ren fake news att vaccinprogram pausas i regioner där dessa sjukdomar sprids. Om du pausar mässlingsvaccination i ett land där ingen förekomst av mässling rapporteras till förmån för covid i ett hårt drabbat land med hög covid spridning är det en annan sak om man inte kan göra båda för att då räddar du fler liv i alla fall.

Men om du indikerar att covid generellt prioriteras framför mässling och difteri så är det ren vilseledande propaganda.
    Eh,,... www.who.int/news/item/22-05-2020-at-least-80-million-children-under-one-at-risk-of-diseases-such-as-diphtheria-measles-and-polio-as-covid-19-disrupts-routine-vaccination-efforts-warn-gavi-who-and-unicef

Till och med SVT har skrivit om saken... Lägg till utebliven screening av cancer, tbc etc. Dessa sjukdomar försvinner inte liksom. 

Du räddar inte fler liv genom att pausa barnvaccinering(livsår) av mycket dödliga sjukdomar till förmån för ett virus som inga friska barn dör av. Och ytterst, ytterst få överlag dör av/med. Samma sak när vård nekas för att hålla sjukhusen öppna, som med de hjärtsjuka nyfödda i Nya zeeland som dog eftersom att de inte fick operation. Det är inte folkhälsa eller att rädda liv. 
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:30:07 följande:
    Du älskar att jämföra med digerdöden. Dödligheten ökar för varje våg.  Det kommer alltså, enligt dig, att gälla nu också.

Jag skiter i det eftersom jag självklart kommer att vaccinera mig. Jag är smart och tar till mig av fakta.
    Antivaxxers är de som kommer att duka under. Det är deras eget val.
    Eh, var i det inlägget nämnde jag överhuvutaget digerdöden?

Dödligheten ökar inte, den snarare minskar med bättre förståelse av sjukdomen och indikationer på att viruset mildras(vilket är evolutionärt vettigt för viruset). 

Du får gärna vaccinera dig, jag är som sagt helt för det här med det fria valet. Att du vaccinerar dig ska inte hindra dig i livet. Ge då andra samma friheter tillbaka. 

Jag fattar att hjärntvätt är en svår drog, men nu får du ge dig....
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:41:27 följande:
    ?

Jag kopierade ett smart inlägg, jag hade inte lust att omformulera det och varför skulle jag göra det?
    Exakt..... Point proven. 
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:34:53 följande:
    Expertis kan dra vissa slutsatser men det kan tyvärr inte du göra som påstår att det går att jämföra med digerdöden, att allt bara handlar om proportioner.

Påstår man det så saknar man förmåga att dra slutsatser.
    För slutsatser har inget egenvärde i sig, de måste vara rätt också.
    Annars kan man dra slutsatsen att solen är en citron, den är ju gul som citroner är.

Ingen expert skulle drömma om att försöka jämföra med pesten eftersom det inte går. Det är bara du som gör det och det säger något om din förmåga, inte hur fakta är.

Jag struntar faktiskt i att fösöka övertyga dig. Du får fortsätta propagera som den antivaxxer du är.

Jag konstaterar att det bara är bra om det blir ett snabbt språng i evolutionen efter det här och antalet antivaxxers sjunker betydligt. Ju färre faktaresistenta i samhället desto bättre. Ju7 fler smart och färre korkade desto bättre...
    Experter drar paralleller hela tiden. Din trovärdighet ökar inte av att du fortsätter att kalla mig antivaxxer när jag inte är det... Du behöver inte heller försöka övertyga mig. Jag kan tänka klart och följer datan. 
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:39:02 följande:
    Det ÄR en solidaritetshandling att vaccinera sig det kan du aldrig bortse från.

Oavsett det så kan du inte projicera din härdsmälta på mig som person.

Skilj med andra ord på sak och person.

Varken du eller någon annan har facit när det gäller dödligheten. Det vet vi först när den är över. Risken är inte pytteliten utan är högst reell påtaglig.
    Men strunta i att vaxxinera dig, jag bryr mig faktiskt inte om en antivaxxers stryker med eller inte. Det du inte får göra är att sprida en massa falsk information. Det är inte okey någonstans. Även korkade människor måste få en chans att fatta beslut baserad på famkta och inte en massa prilliga jämförelser med digerdöden.
    Ja och nej. Är det en solidaritetshandling att tvinga människor att göra något som går emot allt vad de tror på? Är det en solidaritetshandling att begå övergrepp mot den kroppsliga integriteten? Är det en solidaritetshandling att en stor grupp tar stora risker med biverkningar för att kanske rädda en liten grupp ett litet tag? 
    Det mesta är relativt. 

Datan är tydlig och den kommer från hela världen. Covid försvinner inte. Hundra år gamla influensasträngar är i omlopp än, även fast det finns vaccin. Virus försvinner inte. Covid är som de andra coronavirusen och blir endemiska. Dvs "luftvägssäsongen" har nu ett virus till. Det är vad som kommer att hända. Covid slutar inte hur som helst, man kan därför inte tala om ett facit. Man kan däremot tala om hur många som dött av exempelvis årets influensa. Du räknar inte hur många som dött av influensa sedan den uppkom. 

Jag kommer självklart inte att sluta kämpa. Din syn på demokrati visar sig på nytt. Du är förstås helt ute och cyklar, men jag är ändå för att du ska få yttre dig. För, demokrati som sagt... 
  • Anonym (svårt)
    AndreaBD skrev 2020-12-08 14:48:37 följande:
    Jag föreslår att du läser på lite. Vad då för små vaccingrupper, vad syftar du på där? 
    Men lääääääs länkarna då. 
  • Anonym (svårt)
    AndreaBD skrev 2020-12-08 14:40:32 följande:
    Varför anger du bara källor från Storbritannien? DE har ju godkänt vaccinet i förtid, men det gör ju inte Sverige. DE har "bypassed safety tests", men det gör ju inte Sverige.

Så, på vilket sätt är det relevant för oss som bor i Sverige? Här säger man ju specifikt att man inte kommer att godkänna vaccinet utan dem vanliga kontrollerna. 
    Ligger inte Sverige i världen? Ligger Sverige inte dessutom hack i häl med UK när det gäller att godkänna vaccin? Jo, precis. Medan Schweiz inte vill godkänna vaccinet eftersom att de inte tycker att det är tillräckligt testat. Och det är det ju inte. 
  • Anonym (svårt)
    LadyJane skrev 2020-12-08 14:45:25 följande:
    Vad är det du bevisat, att jag kopierat ett inlägg?
    Jag sa ju att jag gjort det.
    Att hjärntvättade har svårt att tänka själva. 
Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?