• agge20

Har vi råd?

Hej! Jag och min sambo är väldigt sugna på att skaffa barn och har varit länge, jag fyller 21 och han 25. Är lite orolig över ekonomin, därav vågar vi inte försöka än. Han får ut 26/27000 i månaden och jag 14/15000, vilket med mammapeng väl blir typ 8000 (?) Vi har rätt höga utgifter med bostadslån osv men jag har räknat lite på det och efter alla räkningar har vi ca 16 000 kvar i månaden att leva på, det borde väl räcka eller?? Vill att allt ska bli så bra som möjligt. Mvh :)

• Svar på tråden Har vi råd?
  • Anonym (Mamma vid 32)
    agge20 skrev 2020-05-01 19:15:54 följande:

Jag kommer vilja vara fl så länge jag kan, iaf minst ett år. Hoppas vi löser det bara. Jag får också det till att jag borde få ut mer, förstår inte riktigt... Vad fint skrivet, tack <3

Hur länge vill du vara hemma? Hur länge vill pappan vara hemma och hur länge vill ni vara hemma samtidigt? När vill ni att barnet ska börja förskolan och ska barnet gå heltid då? Sånt spelar roll i planeringen.
  • Anonym (Mamma vid 32)
    Anonym (Ja) skrev 2020-05-01 19:30:52 följande:

På familjeliv ska man vara nära infertil åldersmässigt, båda minst ha en månadsinkomst på 35K, ha ett stort och samtidigt billigt boende, ha en halv miljon sparat, och ha råd att vara hemma i 1 år vardera och inte ta ut en enda dag år 1. Annars är det dödsdömt

Nä men om båda vill vara lediga länge med barnet och man vill slippa sätta ett litet barn på förskolan 40h /veckan så underlättar det. Pengar köper både tid och trygghet. Barn överlever oftast även med en ensamstående mamma och 45h/veckan på förskolan från 1 års ålder men inte alla vill ha det så för sina barn.
  • Anonym (Julle)
    Anonym (Ja) skrev 2020-05-02 09:24:08 följande:

Det är irrelevant för TS tråd då hon inte är student, men nåväl, trots hyperemisis och försäkringskassan var villiga att sjukskriva mig på 50 %(jag hade då fortsatt få 100 % studiemedel) ville jag inte sjukskrivas och bli färdig senare. Så en period låg jag inlagd på sjukan och spydde och skrev hemtenta hahaha

Ja, det lät ju som en supersmidig lösning...
  • Anonym (Hej)

Ja alltså du får 80% av din lön innan skatt, sen ska du skatta även på föräldrapenningen. Säg 14000, då e 80% 11200 . Om du skattar ca 30% blir det kvar 7840. Dessa pengar är fördelade på 30 eller 31 en dagar beroende på hur många dagar de i månaden. Så tar du ut 7 dagar i veckan, dvs 30 dagar får du ut den summan men då kan man inte va hemma länge. Tar du ut säg 20 (ca 5 dagar i veckan) dagar blir de istället strax över 5000 kr.

Därför blir fp alltid lägre än tänkt för att de räknar på att ta 7 dagar i veckan av någon dålig anledning, de e ju inte så många som jobbar 7 dagar i veckan annars liksom :)

Menade inte att va negativ, mer att du skulle va realistisk med va du får ut. Men ni har gott om pengar kvar så hade jag vart i er situation hade jag nog inte heller velat vänta, ekonomin löser sig oftast. Man kan dessutom hitta så mycket fina grejer begagnat. Känner du att ni kommer klara de så kör, de kan ju dessutom (tyvärr) ta längre tid än man tänkt att bli gravid.

• Anonym (Julle)
    Anonym (Mamma vid 32) skrev 2020-05-02 09:40:10 följande:

Nä men om båda vill vara lediga länge med barnet och man vill slippa sätta ett litet barn på förskolan 40h /veckan så underlättar det. Pengar köper både tid och trygghet. Barn överlever oftast även med en ensamstående mamma och 45h/veckan på förskolan från 1 års ålder men inte alla vill ha det så för sina barn.

Det är så jag också känner. Så länge allt går bra funkar det med små marginaler. TS som familj har marginaler, men inte hon själv. Om TS tex blir lämnad under graviditeten (hände min kompis efter 10 år långt förhållande) får hon det bra knapert. I synnerhet om hon behöver sjuka sig i samband med graviditet eller förlossning, vilket ju faktiskt inte är särskilt ovanligt.

TS, en sak som en bra att tänka på när man planerar hur man ska ta ut FL-dagar är att det, om det går, är bra att spara dagar. I skolan är det tio veckors sommarlov, höstlov, sportlov och jullov, plus stängningsdagar. Vill man inte ha barnet på fritids under alla lov är det bra att ha dagar kvar att ta ut.
  • Anonym (Ja)

Våra barn har f.ö. börjat förskola vid 3 år, först 40 %, sedan ca 25h/vecka (vi har saxat), så trots mindre marginaler från start måste det inte bli skit Vi har varit hemma lika mycket också, om någon funderar på det.

• Anonym (Julle)
    Anonym (Ja) skrev 2020-05-02 10:16:07 följande:

Våra barn har f.ö. börjat förskola vid 3 år, först 40 %, sedan ca 25h/vecka (vi har saxat), så trots mindre marginaler från start måste det inte bli skit Vi har varit hemma lika mycket också, om någon funderar på det.

Och det går ju jättebra att göra så så länge alla är friska och förhållandet håller. Det är när det inte gör det som det blir svårt. Ni hade tur, men alla har inte det. TS får riktigt låg föräldrapenning. Tänk om hon blir lämnad, som min kompis blev.
  • agge20
    Anonym (Mamma vid 32) skrev 2020-05-02 09:36:39 följande:
    Hur länge vill du vara hemma? Hur länge vill pappan vara hemma och hur länge vill ni vara hemma samtidigt? När vill ni att barnet ska börja förskolan och ska barnet gå heltid då? Sånt spelar roll i planeringen.
    Jag vill vara hemma minst ett år omsagt, gärna typ 18 mån om det går. Pappan vill vara hemma en kortare tid i början och sen tänker vi att han ska använda hans dagar när barnet går på förskolan så att hen kan gå kortare veckor/dagar.
  • agge20
    Anonym (Hej) skrev 2020-05-02 09:47:17 följande:

Ja alltså du får 80% av din lön innan skatt, sen ska du skatta även på föräldrapenningen. Säg 14000, då e 80% 11200 . Om du skattar ca 30% blir det kvar 7840. Dessa pengar är fördelade på 30 eller 31 en dagar beroende på hur många dagar de i månaden. Så tar du ut 7 dagar i veckan, dvs 30 dagar får du ut den summan men då kan man inte va hemma länge. Tar du ut säg 20 (ca 5 dagar i veckan) dagar blir de istället strax över 5000 kr.

Därför blir fp alltid lägre än tänkt för att de räknar på att ta 7 dagar i veckan av någon dålig anledning, de e ju inte så många som jobbar 7 dagar i veckan annars liksom :)

Menade inte att va negativ, mer att du skulle va realistisk med va du får ut. Men ni har gott om pengar kvar så hade jag vart i er situation hade jag nog inte heller velat vänta, ekonomin löser sig oftast. Man kan dessutom hitta så mycket fina grejer begagnat. Känner du att ni kommer klara de så kör, de kan ju dessutom (tyvärr) ta längre tid än man tänkt att bli gravid.

Okej, tack för bra förklaring. Har i princip bara läst på fk hemsida och tycker de förklarar konstigt. Som du skriver, inte många som jobbar 7 dagar i veckan... Tack :)
  • agge20
    Anonym (Julle) skrev 2020-05-02 09:53:13 följande:
    Det är så jag också känner. Så länge allt går bra funkar det med små marginaler. TS som familj har marginaler, men inte hon själv. Om TS tex blir lämnad under graviditeten (hände min kompis efter 10 år långt förhållande) får hon det bra knapert. I synnerhet om hon behöver sjuka sig i samband med graviditet eller förlossning, vilket ju faktiskt inte är särskilt ovanligt.

TS, en sak som en bra att tänka på när man planerar hur man ska ta ut FL-dagar är att det, om det går, är bra att spara dagar. I skolan är det tio veckors sommarlov, höstlov, sportlov och jullov, plus stängningsdagar. Vill man inte ha barnet på fritids under alla lov är det bra att ha dagar kvar att ta ut.
    Tack för råd :)
  • agge20
    Anonym (Julle) skrev 2020-05-02 10:39:31 följande:
    Och det går ju jättebra att göra så så länge alla är friska och förhållandet håller. Det är när det inte gör det som det blir svårt. Ni hade tur, men alla har inte det. TS får riktigt låg föräldrapenning. Tänk om hon blir lämnad, som min kompis blev.
    Ja, jag kommer få väldigt låg fp. Men förstår samtidigt inte hur alla andra gör. Det är väldigt många som får sån "skit"lön som jag får (jobbar som barnskötare). Räknar de då kallt med sin partner? Sen vill min sambo om möjligt ha barn mer än vad jag vill och jag litar 110% på honom och att vi kommer hjälpas åt. Vet att jag inte är den första som säger så och att det värsta kan hända även mig...
    Anonym (Julle) skrev 2020-05-02 09:53:13 följande:

Tack för råd :)
  • Anonym (7 dagar)
    agge20 skrev 2020-05-01 17:32:50 följande:

Hur kan du få så lite? Jag kanske är dum men är det inte 80% av lönen? Hur klarar sig folk som tjänar betydligt mindre än dig då? Och det är många...

Därför att 80 % av lönen gäller bara om man tar ut föräldrapenning 7 dagar i veckan. Och då försvinner dagarna väldigt fort, så det vill man helst inte göra.
  • agge20

Nu kanske jag låter jättedum men ni verkar ju ha koll på allt haha. Är det 80% från lönen brutto eller netto? 

• Körsbärsdalen
    Anonym (Julle) skrev 2020-05-02 10:39:31 följande:

Hade hon blivit lämnade hade hon haft CSN, sedan jobb. Tror du inga ensamstående läser vidare..?

TS, även vi var yngre, hade 'bara' runt 200 tusen sparat, jag pluggade, och min man var anställd. Det gick så bra det med. Tre barn nu, varav yngsta är bebis. De äldre har gått förskola och började vid 2 år och 3 års ålder. På den förskolan var det barnen till de med högst inkomst som gick upp till 50 timmar i veckan... De ville väl inte eller hade inte råd att gå ner (dyra utgifter kommer ofta med högre löner). Vi delade också föräldraledigheten helt.

Numera ligger visserligen både jag och maken högt lönemässigt, men hade barnen korta dagar när vi jobbade, och inte alls nu när jag är hemma (15h innan corona).

Lyssna inte på alla olyckskorparna på FL, prata med folk i omgivningen istället för att få en bättre bild av verkligheten. Givetvis skaffar även barnskötare, undersköterskor o.s.v. barn!
  • Körsbärsdalen
    agge20 skrev 2020-05-02 11:37:05 följande:

Nu kanske jag låter jättedum men ni verkar ju ha koll på allt haha. Är det 80% från lönen brutto eller netto? 

Räkna på försäkringskassans tjänst! De har en funktion som heter "kassakollen" som är TOPPEN
  • agge20
    Körsbärsdalen skrev 2020-05-02 11:58:34 följande:
    Räkna på försäkringskassans tjänst! De har en funktion som heter "kassakollen" som är TOPPEN
    Körsbärsdalen skrev 2020-05-02 11:56:38 följande:
    Hade hon blivit lämnade hade hon haft CSN, sedan jobb. Tror du inga ensamstående läser vidare..?

TS, även vi var yngre, hade 'bara' runt 200 tusen sparat, jag pluggade, och min man var anställd. Det gick så bra det med. Tre barn nu, varav yngsta är bebis. De äldre har gått förskola och började vid 2 år och 3 års ålder. På den förskolan var det barnen till de med högst inkomst som gick upp till 50 timmar i veckan... De ville väl inte eller hade inte råd att gå ner (dyra utgifter kommer ofta med högre löner). Vi delade också föräldraledigheten helt.

Numera ligger visserligen både jag och maken högt lönemässigt, men hade barnen korta dagar när vi jobbade, och inte alls nu när jag är hemma (15h innan corona).

Lyssna inte på alla olyckskorparna på FL, prata med folk i omgivningen istället för att få en bättre bild av verkligheten. Givetvis skaffar även barnskötare, undersköterskor o.s.v. barn!
    Tack för peppande svar <3 

• Anonym (Julle)
    agge20 skrev 2020-05-02 11:33:15 följande:

Ja, jag kommer få väldigt låg fp. Men förstår samtidigt inte hur alla andra gör. Det är väldigt många som får sån "skit"lön som jag får (jobbar som barnskötare). Räknar de då kallt med sin partner? Sen vill min sambo om möjligt ha barn mer än vad jag vill och jag litar 110% på honom och att vi kommer hjälpas åt. Vet att jag inte är den första som säger så och att det värsta kan hända även mig...Tack för råd :)

Jag tror att de flesta litar på sin partner och satsar på att ha tur. Och många har ju också det och bildar lyckliga, fina familjer som mår bra!

Min fördom (ja, det är pinsamt men nu outar jag den!) är att de som gör den här satsningen inte sällan är unga kvinnor utan eftergymnasial utbildning som är ihop med några år äldre killar utan eftergymnasial utbildning. De här paren väljer ofta könstraditionella jobb (tex han bygger hus, hon jobbar med omsorg), och då har han ofta högre lön. Det är mao oftast kvinnan som pga lönesättning och lägre ålder tar den största ekonomiska risken och det är också hon som löper risk att bli sjuk eller skadad vid graviditet/förlossning OCH det är i 99,9% av fallen hon som blir ensam med barnet om förhållandet spricker (en bebis bor ju inte varannan vecka). Inte sällan tar kvinnan i de här paren ut en större del av föräldraledigheten än mannen vilket, statistiskt sett, ökar risken för separation.

Ska man gräva ner sig mer i statistik löper de kvinnor som blir föräldrar före de fyllt 25 dubbelt så stor risk att bli ensamstående än de som blir föräldrar efter 25. Hälften av de unga mammornas förhållandena spricker inom tio år, de flesta av dem inom tre år efter barnets födelse. Så det är ju något som kan vara bra att ha i bakhuvudet också.

Ja, det är förklaringen till att jag vill uppmana dig att vara rädd om dig och försiktig med din ekonomi. :) Det bygger på egen observation, statistik och fördomar också förmodligen.

Och statistik betyder inte att det går på ett visst sätt för alla, utan att sannolikheten är högre eller lägre.
Svar på tråden Har vi råd?