agge20 skrev 2020-05-02 11:33:15 följande:
Ja, jag kommer få väldigt låg fp. Men förstår samtidigt inte hur alla andra gör. Det är väldigt många som får sån "skit"lön som jag får (jobbar som barnskötare). Räknar de då kallt med sin partner? Sen vill min sambo om möjligt ha barn mer än vad jag vill och jag litar 110% på honom och att vi kommer hjälpas åt. Vet att jag inte är den första som säger så och att det värsta kan hända även mig...Tack för råd :)
Jag tror att de flesta litar på sin partner och satsar på att ha tur. Och många har ju också det och bildar lyckliga, fina familjer som mår bra!
Min fördom (ja, det är pinsamt men nu outar jag den!) är att de som gör den här satsningen inte sällan är unga kvinnor utan eftergymnasial utbildning som är ihop med några år äldre killar utan eftergymnasial utbildning. De här paren väljer ofta könstraditionella jobb (tex han bygger hus, hon jobbar med omsorg), och då har han ofta högre lön. Det är mao oftast kvinnan som pga lönesättning och lägre ålder tar den största ekonomiska risken och det är också hon som löper risk att bli sjuk eller skadad vid graviditet/förlossning OCH det är i 99,9% av fallen hon som blir ensam med barnet om förhållandet spricker (en bebis bor ju inte varannan vecka). Inte sällan tar kvinnan i de här paren ut en större del av föräldraledigheten än mannen vilket, statistiskt sett, ökar risken för separation.
Ska man gräva ner sig mer i statistik löper de kvinnor som blir föräldrar före de fyllt 25 dubbelt så stor risk att bli ensamstående än de som blir föräldrar efter 25. Hälften av de unga mammornas förhållandena spricker inom tio år, de flesta av dem inom tre år efter barnets födelse. Så det är ju något som kan vara bra att ha i bakhuvudet också.
Ja, det är förklaringen till att jag vill uppmana dig att vara rädd om dig och försiktig med din ekonomi. :) Det bygger på egen observation, statistik och fördomar också förmodligen.
Och statistik betyder inte att det går på ett visst sätt för alla, utan att sannolikheten är högre eller lägre.