Jemp skrev 2020-05-01 17:44:26 följande:
Nåja, det finns ju heller ingen mening med att mamman måste vara hemma ett år om man är 2. Finns 390 sgi-dagar.
Jag får det till att ts på full fp borde få ut betydligt mer.
Jag kommer vilja vara fl så länge jag kan, iaf minst ett år. Hoppas vi löser det bara. Jag får också det till att jag borde få ut mer, förstår inte riktigt...
Anonym (Ja) skrev 2020-04-30 22:14:08 följande:
Vi var i en betydligt sämre sits, men det gick. Jag var student utan SGI, min man fick ut typ 18 000, hyran låg på 10 000 för vår trerummare, sedan el, hemförsäkring, internet o.s.v. ovanpå det. Jag fortsatte plugga på distans även med bebisar och fick därmed ut 10 000 (maken jobbade). När allt var betalt hade vi kvar ungefär 14 000 kr. Maken pendlade, vilket åt ca 2500 kr = 11 500 kr kvar. Med barnbidraget blev det m.a.o ca 12 000 kr.
Det gick UTMÄRKT. Så bra att vi skaffade ett till barn. Sparade till en kontantinsats till ett hus, och flyttade så snart jag fått tillsvidareanställning (6 månader efter examen, barnen var ca 1,5 och 2,5 år då).
Ni har redan boendet, och har mer kvar efter allt är betalt än oss, och givetvis vettiga SGIer - kör på! Det är underbart att skaffa barn hyfsat ungt, då hinner man skaffa så många man vill utan stress. Tänk de som får första vid 34-35 och vill ha 3 barn - då är det bråttom! Vi väntar istället fjärde nu vid 30
Så är man inte jättegammal sedan när barnbarnen kommer heller tänker jag.
Vad fint skrivet, tack <3