• Jemp

Slippa genuspedagogik i skolan

Konservativ skrev 2020-04-30 14:42:09 följande:

Du får tycka vad du vill men ditt inlägg bevisar bara att det råder stor enighet i Sverige att ungdomar ska indoktrineras i Greta ideologin.

Huruvida klimatförändringar pågår eller inte är inte är en åsiktsfråga. Inte heller hur vi människor påverkar eller vad det får för effekter på klimat och miljö. Det är ren vetenskap, med hög evidens.

Vad vi ska göra åt det är politik. Politik handlar däremot om tyckande. Det i sin tur styr hur det kommer påverka oss vad gäller omställning, ekonomi, invandring och hur stor kris det blir.
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 14:48:55 följande:

Problemet är att den diskussion kring klimatpolitik som förs (utifrån vad jag sett och hört) bygger på att det först och främst finns en konsensus (vilket det inte gör) angående människans roll i den sk uppvärmningen av klimatet, dels om det är koldioxidens bidrag som orsakar detta. Forskarna är väldigt oense kring detta men det lyfts inte fram utan det tas förgivet att så är fallet. Utifrån denna premiss görs en massa andra antaganden som att det tex är flygets fel att vi är där, vilket också är felaktigt då flyget endast står för en liten bråkdel av bidraget, det är främst de tunga industrierna som står för merparten av utsläppen men det är klart att man ska passa på att tynga unga med lite "flygskam" och "klimatångest" (vad det nu är) när tillfälle ges. Därtill kan man addera en massa andra politiska premisser som bara tas förgivet, exempelvis ifrågasättande av skatters existensberättigande i frågan, men så sker inte (för att betala skatt är ju närmst heligt och det får inte ifrågasättas) Man får liksom inte ens tangera den dimensionen av frågan. Det gör att diskussionen blir väldigt platt och stannar på en nivå av typen "flyg är dålig, vi ska flyga mindre, man ska äta mindre kött, Trump är ond, Obama är god, skatter är bra" etc etc. Dessa är ju allmänt politiskt korrekta saker att tycka och man problematiserar och nyanserar sällan, och skulle någon komma till en annan slutsats så måste detta "korrigeras", eller så får den eleven betala ett högt socialt pris. Det ska inte behöva vara så i ett land med sk "åsiktsfrihet".

Om klimatpolitiken kunde diskuteras ur dessa perspektiv skulle jag absolut vara öppen för den diskursen. Men i sin nuvarande form - not so much.

Stor konsensus råder, jo. Se tex IPCCs arbete.

Flyget står för en stor del av svenska utsläppen, mindre del globalt sett. Det står för större del än vad som syns i mycket statistik eftersom utsläpp internationella flyg registreras lite konstigt/bristfälligt. Sett till koldioxidbudgeten, utifrån hur mycket vi har "råd" (riskmässigt) att släppa ut, är flyget många 100% över. Industrier är en stor del av utsläppen, ja. De diskuteras också en hel del och behöver ställa om. Värt att poängtera är naturligtvis att industrier i sin tur påverkas av våra konsumtionsmönster.

Skatt diskuteras ju enormt mycket!? Åt alla håll. Skatter är rätt kraftfulla styrmedel som politiken är oense om hur det bör användas.

Jordbruket står också för stor del av utsläppen. Jordbruk måste vi ha, för vi måste ha mat, men hur de bedrivs kan vara avgörande. Köttfrågan är inte helt svartvit, delvis för att olika (miljö)intressen kolliderar och att olika modeller tar hänsyn till olika saker, sällan vägs allting in. Slutsatsen blir dock att minskad köttkonsumtion är nödvändig även om vi kan fortsätta äta en viss andel kött, producerat på bättre sätt.

Ytterligare en intressant fråga är ju vad vi har att förlora på att ta hotet och forskningen på allvar?
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 15:00:06 följande:

Fast det är ju det det inte gör, det finns konsensus kring ATT det sker en uppvärmning, men inte kring vad som orsakar den (dvs huruvida det är merparten människans bidrag eller klimatförändringar som sker oberoende av oss, möjligen en kombination) Den politiska frågan är som du säger mer subjektiv, och där i synnerhet finns ju verkligen ett "rätt" sätt att tycka i Sverige, tyvvär.

Kom gärna med (tillförlitlig) referens. 99% var den senaste siffran jag läste från bra källa.

Det politiska läget tyder ju verkligen på att det inte finns ett rätt sätt att tycka. Tyvärr!
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 15:07:09 följande:

Problemet är att politiken använder "klimathotet" som ett styrmedel till att beskatta folk än mer, det ses som en legitim ursäkt till än mer frihetsinskränkningar på olika områden som blir allt mer påtagliga. Men det är en separat diskussion som kanske blir lite off topic här. Debatten i ämnet ser i varje fall ut att enformigt fostra människor att tycka samma sak och inte problematisera på ett sätt som riskerar omkullkasta rådande policy. Det finns faror med sådan pedagogik, då det lätt blir att "du får tycka annorlunda men bara så länge du tycker som oss, bara så länge du inte blir för obekväm" om man ska spetsa till det lite.

Jag kan inte hålla med dig om att debatten ser ut så. Ang din sista mening så ska vi definitivt inte förbjuda oliktänkande (tvärtom, om vi ska återknyta till ditt första inlägg) men det kan jag heller inte se att den gör. Den har snarare fastnat på en nivå vi borde passerat för länge sen.

Antar att det är nuvarande regering du benämner som "politiken"? Jag är väldigt nyfilen på vilka frihetsinskränkningar du syftar på?
  • Jemp
    Liljan3 skrev 2020-04-30 16:02:35 följande:

Det är lite kul att så många går i affekt och verkar bli så upprörda/provocerade av detta. Själv har jag haft det rätt kul :) Allt gott till er och trevlig Valborg!

Det är så kul att du kommer med det där så fort argumenten tryter.

Eller nåt.
  • Jemp
    Konservativ skrev 2020-04-30 16:57:07 följande:

Så barnen ska lära sig kritiskt tänkande. Men inte i klimatfrågan eller genus. Åter bekräftas TS synpunkt.

Det var inte ens i närheten av det jag skrev.
  • Jemp
    Konservativ skrev 2020-04-30 17:08:52 följande:

Vidga från vaddå? Från en karikatyr av 1950-talet för det mesta. Och som av em händelse handlar det i praktiken om att hindra pojkars lek och att utmåla vita män som mänsklighetens demoner. På min egen pojkes skola fick de inte leka krig. Fruktansvärt löjligt beslut och jag sa till dem att krig i lek inte är samma som krig i verkligheten.

Min äldsta är född 2016, så mina egna upplevelser av föräldraskap är alltså väldigt nutida. Ändå blir sonen ifrågasatt för att han har en docka, barnen blir bemötta på olika sätt, sambon/pappan blir ifrågasatt när han är föräldraledig eller vabbar, det är olika kläder och passform på pojk- och tjejavdelningarna (som existerar) på klädaffärerna, folk jag möter blir osäkra på vilket kön barnet har baserat på kläder...
  • Jemp
    Konservativ skrev 2020-04-30 19:33:46 följande:

Ja man blir bemött efter vilka kläder man har. Tycker du att det är konstigt?

Jag tycker det är synd att barn får olika förväntningar, bemötande och förutsättningar på sig baserat på kön. Kan man minska det är det bra.
  • Jemp
    thx47 skrev 2020-05-02 13:21:19 följande:

Hello. I must reply in English because my Swedish is very limited, please excuse me for this.

This thread is proof of the hypocrisy of many of you, where 'tolerance' is really "tolerance".

You "tolerate" others IF they don't express what opposes your views. It's fake tolerance dressed up with damned "smileys" to appear "nice". Why don't you leave the lady Liljan3 alone? She came here to ask a valid question, just like anybody else, and since she doesn't think like you do she is attacked aggressively instead. The leftist, the feminist, the hater of Christianity and the false christian alike are together here in this thread against this woman. No wonder she wants another system of school. It is clear to me that Sweden has effectively managed to create a police-army out of its own population, where the smallest display of "wrong" thinking is viciously attacked by the mob against the individual, all of it under a guise of 'modernity' and "tolerance". This (anti)family-life forum thread is proof of it. Liljan3, try some other place like flshbck where your question may be genuinely addressed. "raspberrytruffel" or however it's spelled, you're a false christian of the worst kind and you're right at home here. If I could confront you with your "scriptures" here I'd love to do it, but this entire place is slanted and biased and I know very well what it's about and how it's "moderated".

För att hennes inlägg bygger på missuppfattningar. Dels kring varför hon vill undvika, och dels vad man kan "slippa" enligt svenska läroplanerna.

Jag ser ganska lite kritik mot hennes faktiska inställning. Hon vill att sonen ska slippa gå i klänning och har fått massa svar om att han naturligtvis inte kommer tvingas till det.
  • Jemp
    Dandreon skrev 2020-05-02 17:27:50 följande:

Måste instämma med TS, genusdoktrinen har hjärntvättad Sveriges läroplan och tvingas på alla som en våt filt, odrägligt. Aldrig i livet att jag skulle låta min son gå till dagis i rosa frost-klänning. Lika lite som jag skulle låta honom gå dit i morgonrock eller underkläder.

Det är upp till föräldrarna att sätta gränser och bestämma vad deras barn ska ha på sig.

Ingen kommer heller tvinga dig till att skicka din son till förskolan med rosa frostklänning. Men ja, det ingår i läroplanen att din son ska lära sig att det är helt ok om mitt barn kommer med rosa frostklänning.
  • Jemp
    louisa83 skrev 2020-05-03 01:17:31 följande:

Jag bor i Grekland med mina barn men jag vet hur förskolorna och tankesättet är i Sverige och jag vet att alla inte tycker att det är så jättekul med den här genusfokusen hela tiden. Speciellt inte kristna och folk från andra kulturer och det tycker jag man också måste respektera. Jag hade häromdagen ett mycket intressant samtal med en grekisk mamma som flyttat till Sverige i vuxen ålder med sin grekiska man och deras två barn gick på förskola där. Hon tyckte att alla är helt obsessed med genus, något hon inte är van vid. Hon sa att på deras barns förskola så hade de tydligen en utklädningslåda, men i den lådan så låg det bara kjolar, inget motsvarande "killigt". En dag hade förskolläraren skickat en bild till henne och hennes man på hennes son iklädd en av dom där kjolarna. Hon visste inte riktigt varför hon skickade bilden, då sonen inte ens såg glad ut. Hon visade mig bilden och han såg verkligen inte glad ut. Var det för att få en reaktion? Var det ett test? Var det för att få ett påtvingat "men ååååh så söt!"?. Hennes man blev tydligen lite upprörd, då han inte är van vid att pojkar har kjolar på sig i det landet han kommer ifrån, och än mer att nån annan uppmuntrar att hans son ska bära kjol. Jag kände det också, har man ingen respekt för andra kulturer i Sverige när det kommer till sånt här? Måste alla vara jätteglada och positiva? Kan man inte tänka sig att vissa har svårare för sånt här?

Alltså jag är för jämställdhet och att alla ska få göra vad de vill i livet utan nån begränsning, men jag tycker att man koncentrerar sig på alla de små sakerna i Sverige när man först borde lösa de stora problemen innan man går vidare. Att minska våldtäkter, att börja döma våldtäktsmän, att tjejer ska kunna gå ut utan att vara rädda på natten, att kvinnor ska få lika mycket betalt som män och speciellt kvinnodominerande yrken. Man har inte löst nånting utav det här utan lägger all sin energi på flumflum.

Min mamma var i flera år chef för förskolor innan hon gick i pension och hon sa att de sista åren var de jobbigaste, för hon fick lägga jättemycket tid på olika slags rapporter där hon skulle redovisa för hur förskolorna förebygger könsroller. Hon sa att om hon inte hade haft så många redovisningar att göra hela tiden så hade hon haft mer tid att spendera ute på avdelningarna och med barnen. Men det har blivit så oerhört mycket pappersarbete nuförtiden.

Den här genuspedagogiken börjar väldigt tidigt i åldrarna också i Sverige och hela samhället är ju helt fixerat vid detta. Mina barn här i utlandet kollar på Bolibompa och de hade för ett tag sen ett program om några tvillingar varav en var född som tjej men ville vara kille så hon fick vara kille. Ja det var det som var det viktigaste tydligen i det barnprogrammet så det sjöngs om det i början på programmet också. Jag har inga problem att mina barn kollar på sånt, jag var nästan lite stolt faktiskt och fnissade lite för mig själv och tänkte att det är nog inte många som skulle visa nåt sånt här för sina barn i det fortfarande religiösa Grekland. Men det jag tänkte var ändå, det här är ett barnprogram, mina barn är fyra år, de förstår inte ens budskapet. De förstår inte budskapet för de har inte ens själva börjat fundera över det här att känna sig som en kille eller känna sig som en tjej. De har nyss upptäckt att vissa är pojkar och vissa är flickor typ. Så det kändes lite överkurs för dom. De såg den där tvillingflickan som en kille för hon såg ut som en kille. Inte mer med det. Så hela grejen blev nästan lite löjlig egentligen, för barnprogrammet hade ett budskap som barnen inte var redo för mentalt. Det här var så TYPISKT svenskt för mig, att man liksom på nåt desperat sätt försöker lära ut sina värderingar till varje pris, Väldigt konstlat. Man kan aldrig vänta på att ett barn frågar om sånt här utan det ska läras ut från första stund.

Jag vill bara förtydliga att jag låter mina söner leka med precis vad de vill och de kommer få älska vem de vill. Men Sverige framstår nästintill som hysterisk när det kommer till dessa punkter och de tar alldeles för stor plats i läroplanen. Det finns människor som har en annan livssyn och det måste också få respekteras tycker jag. Alla borde känna att de kan vara bekväma med att skicka sitt barn till en svensk förskola. Det borde vara i första hand familjen som för över sina ideal på barnen tycker jag, inte en statlig eller kommunal verksamhet.

Fast de där "stora sakerna" du tycker vi ska lösa, det hänger ihop med genuspedagogiken. Samtidigt som man jobbar på samhällsnivå så jobbar man med barnen för framtidens skull.

Att vi har värderingar i samhället som lärs ut till alla ser jag inget fel i.
  • Jemp
    KlantSmurfen skrev 2020-05-03 11:01:20 följande:

Det finns feminister som förnekar skillnader mellan könen (de finns på FL också) utöver det så tar inte de flesta genus"forskare" hänsyn ens till skillnader på gruppnivå som är vetenskapligt bevisade eftersom det inte passar in i ideologin, de håller sig istället till sin "pedagogiska" och ideologiska maktanalys och använder hellre böcker från personer som Judith Butler och Yvonne Hirdman som referens istället för riktig vetenskap.

psykologtidningen.se/2018/05/08/synen-pa-kon-splittrar-vetenskapen/

www.svd.se/genusvetarna-som-vagrar-se-konet

Det är synd att du använder ledare i svd utan referenser istället för att hänvisa till riktig vetenskap.

Det finns ju folk som förnekar klimatförändringar också, det innebär inte att det är sant eller att alla gör det. Som sagt. Visst finns biologiska skillnader (som längd på populationsnivå, som nämns i svd-artikeln). Men det finns inga skillnader som säger att män inte bör ha klänning, vilket är rädslan i tråden snarare än att pojkarna ska få för lite mat och bli kortare. Liknande plagg används ju dessutom på män i andra kulturer.
  • Jemp
    KlantSmurfen skrev 2020-05-03 11:01:20 följande:

Det finns feminister som förnekar skillnader mellan könen (de finns på FL också) utöver det så tar inte de flesta genus"forskare" hänsyn ens till skillnader på gruppnivå som är vetenskapligt bevisade eftersom det inte passar in i ideologin, de håller sig istället till sin "pedagogiska" och ideologiska maktanalys och använder hellre böcker från personer som Judith Butler och Yvonne Hirdman som referens istället för riktig vetenskap.

psykologtidningen.se/2018/05/08/synen-pa-kon-splittrar-vetenskapen/

www.svd.se/genusvetarna-som-vagrar-se-konet

Fast jag vet inte riktigt vad du vill säga med dessa länkar? De poängterar ju just det vi säger.
  • Jemp
    KlantSmurfen skrev 2020-05-03 13:00:35 följande:

"Det finns ju folk som förnekar klimatförändringar också, det innebär inte att det är sant eller att alla gör det. Som sagt"

Ja det finns de som förnekar den vetenskapen också men på vilket sätt är det relevant i en diskussion om genusflum som förnekar mänsklig natur?

Det brukar låta ungefär 95% av forskarna som står för forskningen är ju i konsensus, det hade ju varit något värre om 50% av dem hade varit klimatförnekare men när det kommer till genusflummet så är inte direkt många av de så kallade forskarna i konsensus med vetenskapen utan för genusflummet där råder ganska hög konsensus men omvänt vet de inte hur mycket som är biologi/evolution och social konstruktion men många genusflummare är däremot ganska säkra på att biologi inte påverkar särskilt mycket.

"Visst finns biologiska skillnader (som längd på populationsnivå, som nämns i svd-artikeln)."

Utöver det finns det generella skillnader som t.e.x. intressen, hur ofta nämns det inom genusforskningen som ligger som grund för den genuspedagogik du förespråkar? Du är väl medveten om att den kunskapen kring samhällsstrukturer blir felaktig om man inte tar hänsyn till fakta och det slutar med att man överkorrigerar.

"Det är synd att du använder ledare i svd utan referenser istället för att hänvisa till riktig vetenskap."

Vill du förklara lite mer exakt vad är det för riktig vetenskap du ska ha referens till i frågan tar genus"vetenskapen" hänsyn till skillnader mellan könen eller inte? Jag hävdar att den inte brukar göra det så jag ska knappast länka till forskning om något biologiskt däremot kanske de som påstår att den gör försöka visa att den gör det och inte bara påstå.

Vilka referenser använder du själv när du förespråkar genusflum?De poängterar vad?

Varför frågar du vad jag vill ha sagt med länkarna som jag länkade till en annan person efter du kritiserat dem? Hade du bara rubriken och pusslat ihop med diskussionen hade du förstått.Man måste börja på A för att komma till B men när folk tror för mycket som de brukar göra när det handlar om genusflum kommer man aldrig till B och kan inte kalla det för vetenskap så svaret blir att tro det gör man i kyrkan.

Det finns klimatförnekare och det finns de som förnekar skillnader mellan könen helt. Ingen av de är i majoritet och det blir skevt att ta avstånd från jämställdhetsarbete och genuspedagogik för att några få har en mer extrem syn.

Vilka skillnader i intressen ligger biologiskt menar du?

Referenser till forskning görs till publicerad forskning, inte någons åsikt i en dagstidning.

Du tar avstånd från genuspedagogik genom att länka till artiklar som säger att det arbetet är viktigt, trots att det finns vissa biologiska skillnader mellan könen. Dessa skillnader har, enligt dina artiklar, också lite effekt på vårt beteende eller förmåga i arbetslivet.
  • Jemp
    Användarenamnet skrev 2020-05-04 11:24:01 följande:

Genuspedadogikens enda syfte är just att ta bort alla könsroller och lära ut propaganda om att det inte finns några skillnader mellan könen.

Det är helt och hållet en biologiförnekande propaganda som inte är annat än pseudovetenskap.

Vad är nyttan med könsroller? Vad är det som sticker i ögonen med att alla ska få likadana möjligheter och bemötande? Hur motverkar de biologiska skillnaderna det?

Det finns gott om forskning om fördelarna med jämställdhet.
  • Jemp
    Dandreon skrev 2020-05-04 13:53:13 följande:

Vad är ens en "klimatförnekare" ? Någon som förnekar att det finns klimat? Bara ordet i sig är ju så in i h-e dumt och enfaldiga, att det ens används. Däremot finns det finns en betydande andel människor som ifrågasätter ifall flygskatt och skatt på plastpåsar i lilla Sverige och "flygkam" etc har någon effekt av betydelse på vårt klimat eller snarare är symbolpolitik och svepskäl att beskatta människor ÄNNU mer än vad vi redan är.

Ja, förnekare av klimatförändringen och dess orsaker är bättre formulerat. Man kan ifrågasätta flygskatten, men då är det bättre att diskutera just flygskatt och inte huruvida klimatförändringar existerar eller inte.

Du visste ju dock precis vad jag menar.
  • Jemp
    KlantSmurfen skrev 2020-05-04 15:09:39 följande:

Nu var det ju meningen att länka just till en åsikt i en dagstidning, du som är så duktig kan väl lite bättre än att försvara med whataboutism?

Dina personliga åsikter om genus"pedagogik" och genus vetenskap" väger knappast tyngre än en ledare i svd, varför inte bryta trenden hos genusfolket på FL och för en gångs skull lämna referenser?

Varför inte länka till något som visar att genuspedagogiken räknar med den duplicerade och godkända forskningen som finns inom biologi, brottslighet mm?

"Dessa skillnader har, enligt dina artiklar, också lite effekt på vårt beteende eller förmåga i arbetslivet."

De har t.e.x en viss effekt på vilket arbete vi väljer så det förklarar till en viss del varför kvinnor och män generellt väljer olika områden, varför vissa män är så mycket våldsammare än oss övriga, det är väl inte så att genuspedagogerna ignorerar sånt när de ska motverka det så kallade patriarkatet?

"Vilka skillnader i intressen ligger biologiskt menar du?"

Referenser till forskning görs till publicerad forskning, inte någons åsikt i en dagstidning"

Infants? Preferences for Toys, Colors, and Shapes: Sex Differences and Similarities | SpringerLink

link.springer.com/article/10.1007/s10508-010-9618-z

Sex differences in infants' visual interest in toys. - PubMed - NCBI

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19016318

Early Androgens Are Related to Childhood Sex-Typed Toy Preferences - Sheri A. Berenbaum, Melissa Hines, 1992

journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/j.1467-9280.1992.tb00028.x

Brain Connectivity Study Reveals Striking Differences Between Men and Women ? PR News

www.pennmedicine.org/news/news-releases/2013/december/brain-connectivity-study-revea

Training effects and sex difference in preschoolers' spatial reasoning ability. - PubMed - NCBI (2016)

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27753452

Sex Differences in Using Spatial and Verbal Abilities Influence Route Learning Performance in a Virtual Environment: A Comparison of 6- to 12-Year Old Boys and Girls (2016)

www.ncbi.nih.gov/pmc/articles/PMC4766283/

Recent Advances in the Genetics of Vocal LearningThis study also finds that, in postmortem human brain tissue, there is more FOXP2 in the cortices of 4-year-old girls than age-matched boys, which coincides with gender-based language differences in children at this age'

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4766283/

The Google Memo: Four Scientists Respond - Quillette (2017)

quillette.com/2017/08/07/google-memo-four-scientists-respond/

Google's Ideological Echo Chamber - Wikipedia

en.wikipedia.org/wiki/Google%27s_Ideological_Echo_Chamber

References:

1  Damore, James (July 2017). "Google's Ideological Echo Chamber: How bias clouds our thinking about diversity and inclusion" (PDF).

diversitymemo-static.s3-us-west-2.amazonaws.com/Googles-Ideological-Echo-Chamber.pdf

Tack för länkar och ref. Jag får återkomma när jag har lite mer tid.
Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan