Liljan3 skrev 2020-04-30 14:48:55 följande:
Problemet är att den diskussion kring klimatpolitik som förs (utifrån vad jag sett och hört) bygger på att det först och främst finns en konsensus (vilket det inte gör) angående människans roll i den sk uppvärmningen av klimatet, dels om det är koldioxidens bidrag som orsakar detta. Forskarna är väldigt oense kring detta men det lyfts inte fram utan det tas förgivet att så är fallet. Utifrån denna premiss görs en massa andra antaganden som att det tex är flygets fel att vi är där, vilket också är felaktigt då flyget endast står för en liten bråkdel av bidraget, det är främst de tunga industrierna som står för merparten av utsläppen men det är klart att man ska passa på att tynga unga med lite "flygskam" och "klimatångest" (vad det nu är) när tillfälle ges. Därtill kan man addera en massa andra politiska premisser som bara tas förgivet, exempelvis ifrågasättande av skatters existensberättigande i frågan, men så sker inte (för att betala skatt är ju närmst heligt och det får inte ifrågasättas) Man får liksom inte ens tangera den dimensionen av frågan. Det gör att diskussionen blir väldigt platt och stannar på en nivå av typen "flyg är dålig, vi ska flyga mindre, man ska äta mindre kött, Trump är ond, Obama är god, skatter är bra" etc etc. Dessa är ju allmänt politiskt korrekta saker att tycka och man problematiserar och nyanserar sällan, och skulle någon komma till en annan slutsats så måste detta "korrigeras", eller så får den eleven betala ett högt socialt pris. Det ska inte behöva vara så i ett land med sk "åsiktsfrihet".
Om klimatpolitiken kunde diskuteras ur dessa perspektiv skulle jag absolut vara öppen för den diskursen. Men i sin nuvarande form - not so much.
Stor konsensus råder, jo. Se tex IPCCs arbete.
Flyget står för en stor del av svenska utsläppen, mindre del globalt sett. Det står för större del än vad som syns i mycket statistik eftersom utsläpp internationella flyg registreras lite konstigt/bristfälligt. Sett till koldioxidbudgeten, utifrån hur mycket vi har "råd" (riskmässigt) att släppa ut, är flyget många 100% över. Industrier är en stor del av utsläppen, ja. De diskuteras också en hel del och behöver ställa om. Värt att poängtera är naturligtvis att industrier i sin tur påverkas av våra konsumtionsmönster.
Skatt diskuteras ju enormt mycket!? Åt alla håll. Skatter är rätt kraftfulla styrmedel som politiken är oense om hur det bör användas.
Jordbruket står också för stor del av utsläppen. Jordbruk måste vi ha, för vi måste ha mat, men hur de bedrivs kan vara avgörande. Köttfrågan är inte helt svartvit, delvis för att olika (miljö)intressen kolliderar och att olika modeller tar hänsyn till olika saker, sällan vägs allting in. Slutsatsen blir dock att minskad köttkonsumtion är nödvändig även om vi kan fortsätta äta en viss andel kött, producerat på bättre sätt.
Ytterligare en intressant fråga är ju vad vi har att förlora på att ta hotet och forskningen på allvar?