Liljan3 skrev 2020-04-30 13:44:25 följande:
Om vi nu ska deviera från den ursprungliga sakfrågan. Så som jag ser det från min samlade erfarenhet är att man tillskriver sociala strukturer en oproportionerligt stor del i förklaringen till denna "ojämlikhet". Visst bör man tillmäta samhällsfaktorer viss del men det har blivit på bekostnad av individuella faktorer. Och visst, vill man leva med den offerkoftan så är det var och ens rätt, men det är inget jag vill uppmuntra hos mina barn och något jag aktivt kommer motverka då jag inte ser något gott komma ur det. Folk har faktiskt ett val också som de måste få kunna ta ansvar för. Jag uppmuntrar hellre till eget ansvar och att hjälpa mina barn själva forma sin identitet i samspel med oss föräldrar och släkt. Feminismen marknadsför en bild av kvinnor som offer i ett förtryckande patriarkat när de i själva verket tillhör en av de mest priviligerade grupperna i världen. Jag säger inte att det alltid varit så, men så är det nu och det förbises ofta helt. Jag tror det skapar bittra kvinnor och frustrerade män i längden, frustration och psykisk ohälsa i värsta fall. Då tycker jag feminismen säljer en stor lögn som unga män och kvinnor bygger sin identitet på, det får konsekvenser för deras egen upplevda roll och påverkansmöjligheter, jag vill inte att min son ska matas med en sådan bild helt enkelt då jag finner den osann i bästa fall, direkt destruktiv i värsta fall. Det här perspektivet är f.ö. väldigt svenskt och inget stora delar av världen identifierar sig med vilket snarare säger något om Sverige och dess rigida sätt att se på dessa frågor. Feminismen har helt enkelt muterat till något extremt och oigenkännligt i mina ögon och jag vet många som är av den åsikten men som inte vågar yttra det, av rädsla för repressalier och socialt stigma.
Men som sagt, det finns mycket mer att ta upp, detta är bara ett axplock. Och som sagt, jag skulle vilja ha ett utbud av flera alternativ, dvs att kunna ha möjligheten att välja en skola med ett annat synsätt, nu måste alla ha samma likformiga "värdegrund" och det vänder jag mig emot, jag är för valfrihet och mångfald vad gäller detta, man ska kunna välja en skola som ligger nära ens eget synsätt, jag tycker inte det är en orimlig förväntning.
Att se, och problematisera, samhällsstrukturer behöver inte hänga ihop med offerkofta eller att inte se sina påverkansmöjligheter. Tvärtom!
En anledning till att jag reagerar på dina inlägg är nog delvis för att jag också varit negativt inställd till offerkoftan, men ju mer insatt jag blivit desto mindre del ser jag att den är.
Ingen av de mer "aktiva" feministerna i Sverige som jag känner förnekar att de är priviligierade: som boende i Sverige, som ofta högutbildade och ibland vita. Men på samma sätt ser de också andra strukturer, som hur patriarkat fortfarande formar samhället och våra normer, samt hur normer i sin tur påverkar våra individuella beslut. Och ja, patriarkat finns även i Sverige. Mycket som omedvetna normer och fördomar snarare än medvetna, illasinnade beslut.
Jag tycker det är bra att både åsiktsfrihet och jämställdhet (kön/sexualitet/ursprung/religion osv) står med i läroplanen.